Zašto je i koliko XE važan model za Jaguar, jasno je čak i onima koji se autoindustrijom bave tek površno. U svojoj klasi on je prvi predstavnik tvrtke još od 2000-ih i X-Typea, pionirskog modela kojim je Coventry, tada još pod okriljem Forda, zašao u dotad gotovo nepoznat teren. Teren kojim su tada, baš kao i danas, suvereno vladali predstavnici velike njemačke trojke. Premda inicijalno dočekan sa zanimanjem, X-Type je u tehničkom smislu bio utemeljen na drugoj generaciji Mondea i po mnogo čemu nije bio dorastao etabliranoj premium konkurenciji. Zaustavljanje tvorničkih linija nakon osam godina proizvodnje nije iznenadilo nikoga, pa ni radnike koji su s njegovim odlaskom ostali bez posla.
No kako si ozbiljan premium brend ne može dopustiti da nema predstavnika u ovoj klasi, Jaguar – koji je u međuvremenu prešao u ruke Tata Motorsa – prije dvije je godine predstavio XE. Ponavljanje svježe naučene lekcije nije dolazilo u obzir pa se auto s prepoznatljivim dizajnerskim potpisom Iana Calluma, postavljen na novu modularnu Jaguar Land Rover iQ platformu, može pohvaliti još i (u najvećem dijelu) aluminijskom karoserijom.
Foto: Ivan Lacković
Putnička kabina prozračna je i lijepo oblikovana, s prepoznatljivim Jaguarovim elementima poput okruglog mjenjača, koji iz središnjeg grebena izranja tek nakon startanja motora. Raskošno oblikovanje armature koja se poput krila proteže u rubove vrata, svijetla koža na električno podesivim sjedalima i dosta mjesta za vozača i suvozača vesele, ali na stražnjoj klupi primjetan je ograničen prostor za glave i koljena putnika. U ovoj klasi, doduše, ništa čudno, pa bi više od toga mogle zasmetati neke druge sitnice poput djelomično tvrde plastike i nekih detalja koji ne mogu skriti godine. Primjerice, grafika digitalnih zaslona među glavnim instrumentima i na središnjoj konzoli kao da ne ide ukorak s vremenom, a tu je i često odgođena reakcija na naloženo putem dodirnih komandi. Prtljažnik je, nadalje, manji nego kod najvažnijih konkurenata, otvor mu je relativno uzak i nepravilan, a u njemu je i otvor spremnika za AdBlue, što sigurno nije najsretnije rješenje. Nije tu riječ, da se razumijemo, ni o kakvim velikim nedostacima, prije podsjećamo na to da je XE prvi primjerak svoje vrste pa mu je i lakše oprostiti neke sitnice i dječje bolesti kakve se obično liječe već prvim faceliftom.
Pogotovo stoga što ono što radi dobro radi odlično: ovaj se Jaguar vozi s podjednako neočekivanom lakoćom i udobnošću. “Integralni” multilink funkcionira tako da odvojeno procesuira lateralne i longitudinalne sile, što ga s jedne strane čini udobnim za putnike i na 19-colnim kotačima, a s druge vrlo upravljivim i u dinamičnoj vožnji. Zasluge za to pripadaju, dakako, i stražnjem pogonu, odgovarajućem balansu i novom upravljačkom sustavu (prvi put s električnim servom u Jaguaru), koji se u praksi pokazao neočekivano preciznim i responzivnim.
Dvolitreni motor sa 180 KS i 430 Nm najjači je dizelaš u ponudi i uz asistenciju 8-stupanjskog ZF-a koji pruža mogućnost šaltanja putem tipki na volanu ne oskudijeva u snazi bez obzira na odabrani način vožnje (Sport, Normal, Eco, Snow). Može biti i poprilično štedljiv, što, naravno, ovisi o težini noge na gasu, ali konačni prosjek ispod šest i pol litara u testnim uvjetima ulijeva povjerenje. Šteta je jedino što je glasan, pogotovo pri jutarnjem startu, kao i malo grublji u radu, što se posebno ne popravlja ni nakon duže vožnje.
Na kraju, unatoč spomenutim dječjim bolestima, XE u praksi ostavlja mnogo više pozitivnih dojmova i donosi nedvojbeno osvježenje u srednju klasu. U svakom je slučaju dostojan imena koje nosi, što djelomice ističe i opremljenošću testnog primjerka. Već i to što je najskuplji u ponudi dovoljno govori o paketu Portfolio, a u testnom primjerku na njega je dodano i gotovo 60.000 kuna doplata pa konačna svota doseže gotovo 450.000 kuna. Srećom, može i jeftinije, pa zastupnik upravo nudi i prihvatljiviju verziju Business Edition 20d sa 163 KS i ručnim mjenjačem, koja uz nešto doplata stoji 290.000.
UKRATKO Jaguarov dvolitreni dizelaš sa 180 KS snažniji je u ponudi (tu je i 163 KS), a osim što je malo grublji na startu, snage i momenta uvijek ima dosta Elegantna silueta zasluga je dizajna Iana Calluma, čiji potpis nose svi moderni Jaguari. Uravnotežen balans u vožnji vozač osjeća i zahvaljujući središnjem smještaju među osovinama Stražnji dio XE krije prtljažnik osnovnog obujma od 455 l, što je manje od konkurencije. Sportbrake verzija zasad, čini se, nije na vidiku Kokpit je prepoznatljiv, ukusno oblikovan i atraktivan, no dojam malo kvare neke nelogičnosti, mjestimice tvrda plastika i detalji poput zaslona niske rezolucije Okrugli kontroler mjenjača, koji iz grebena izranja nakon startanja motora, zaštitni je znak Jaguara već stanovito vrijeme. Stupnjevi se mogu mijenjati i na volanu Sprijeda mjesta ima i za dvometraše, no na stražnjoj klupi tijesno za koljena i glavu bit će i prosječno visokim putnicima 2.0d TEHNIČKI PODACI Motor turbodizelski, 4 cilindra, 1969 ccm Snaga 132 kW/180 KS pri 4000/min Moment 430 Nm pri 1750-2500/min Mjenjač automatski, 8 stupnjeva Dimenzije 467,2x185x141,6 cm Osovinski razmak 283,5 cm Prtljažnik 455 l Gume 225/40 R 19 Masa 1550 kg Ispuh CO2 111 g/km MJERENJA Brzina 228 km/h 0-100 km/h 7,8 sekundi Potrošnja 6,4 l/100 km Cijena (kn) 390.720 S DOPLATAMA 448.975 KUNA
OPREMA PORTFOLIO • start/stop • Jaguar Drive Control s režimima vožnej Eco, Dynamic, Normal, WInter • pomoć pri polasku uzbrdo • djelomično diodna stražnja svjetla • biksenon glavna svjetla s diodnim dnevnim svjetlima i pranjem • sjedala u kožoi • InControl Protect • pomoć pri naglom kočenju • el. parkirna kočnica • indikator istrošenosti koč. pločica • nadzor izlaska iz trake • autonomno kočenje • nadzor stabilnosti prikolice… DOPLATE • metalik boja • el. sklopiva vanjska zrcala s rasvjetom • 19” naplaci • senzor kvalitete zraka • grijani vjetrobran • ulazak bez ključa • Premium Business paket • Cold Climate paket… Ukupno 58.255 kn |