EKSKLUZIVNO

TEST: BMW M3 Ljepotica i zvijer u jednom tijelu

Novi M3 je dva automobila u jednom, baš kao i prethodnik iz 1986.
 FOTO: Ivan Lacković

Najbolje stvari događaju vam se kad im se najmanje nadate. Dokaz? Recimo, BMW M3. Bavarci su krajem osamdesetih silno željeli ući u sve popularnije njemačko prvenstvo putničkih automobila DTM, a da bi dobili homologaciju, morali su proizvesti najmanje 5000 primjeraka automobila kojim žele ući u najtecanje. I tako je lipnju 1986. u salone stigao prvi M3 (E30). Sportskim uspjesima, međutim, nije se proslavio. Premda uvijek u vrhu, titulu prvaka osvojio je samo dvaput - 1987. s Belgijcem Ericom van de Poeleom i 1989. s Talijanom Robertom Ravagliom. Puno uspješniji bio je, međutim, na tržištu. U sedam godina proizvodnje, a proizvodio se od 1986. do sredine 1992., put do kupaca pronašla su lijepa 16.202 primjerka prve generacije M3. Razlog? Bio je podjednako dobar za jurnjavu trkaćom stazom vikendom, kao i za odlazak po dijete u vrtić radnim danom. Dva automobila u jednom...

POGLEDAJTE FOTOGALERIJU

Da je riječ o najsnažnijem izdanju Serije 3, jasno je već na prvi pogled. M3, naime, izgleda spektakularno. Čak i u samozatajnoj tamnosivoj boji Mineral Grey. Jer, kako drukčije opisati markantne otvore za hlađenje kočnica u prednjem odbojniku, aerodinamički dotjerane retrovizore, zlatne čeljusti četveroklipnih kočnica, četiri ispušne cijevi i crne aluminijske naplatke sa superširokim gumama - sprijeda 255/35 R19, straga 275/35 R19. Puno je manje znakova raspoznavanja u unutrašnjosti. Tek prepoznatljivim crveno-plavim koncem prošivena koža na upravljaču i ručno kočnici, brzinomjer graviran do 330 km/h i minijaturne oznake M3 (uključujući i dvije svjetleće na sjedalima!). Položaj za upravljačem je besprijekoran, središnji greben s navigacijom blago je povijen prema vozaču, a svim sporednim stvarima upravlja se pomoću već tradicionalnog okretnog prekidača (iDrive).

To, naravno, podrazumijeva i sasvim pristojan prostor za glavu i koljena na stražnjim sjedalima za putnike visoke do 190 centimetara, a čak i prtljažnik proguta zadivljujućih 480 litara. Dovoljno, dakle, i za selidbu... Puno važnije je, međutim, što se krije ispod aluminijskog poklopca s minijaturnim powerdomeom. Ključna riječ? Downsizing. Umjesto atmosferskog 4,0-litrenog V8 u prethodniku iz 2007. novi model sada, naime, pokreće 3,0-litreni redni šesterocilindraš s dva turbopunjača i 431 KS. Korak unatrag? Teško. Novorazvijeni šesterocilindraš ne samo da razvija dodatnih 11 KS, nego i čitavih 150 Nm više od starog V8 (550 umjesto 400 Nm). I to već na 1850 umjesto prijašnjih 3900 okretaja! Podjednako uvjerljiv kao na papiru, novi motor je i na cesti, pogotovo uz doplatni 7-stupanjski mjenjač s dvostrukom spojkom (M-DCT). Jer, uz pomoć pri startanju, ne trebate biti umjetnik da biste se sasvim približili tvornički deklariranom vremenu od 4,1 sekunde do 100 km/h.

Bavarski peterosjed s mjesta kreće uz snažan udarac u leđa i uz strelovite izmjene stupnjeva prijenosa mrvicu ispod crvenog područja na za turbomotor neuobičajeno visokih 7600 okretaja brzinu nabire kao F-16 pri polijetanju - za 2,0 sekundi već stižete do 50 km/h, 4,1 sekundu nakon starta do 100 km/h, a 8,9 sekundi jurite 160 km/h... A od zvuka se koža ježi kao i kod starog V8. Barem do trenutka dok ne shvatite da umjesto iz motornog prostora, dopire iz zvučnika američkog specijalista Harman/Kardon. Dojam? U odnosu na prethodnika iz 2007. zvuči pomalo mlako, kao nova Formula 1 u usporedbi s bolidima iz 2013. Osmijeh na lice vratit će vam se posegnete li za opcijom Smokey Burnout - spektakularno!

Zadržite li nakon toga papučicu gasa pritisnutu do kraja, već nakon dvadesetak sekundi jurit ćete autocestom elektronički ograničenom brzinom od 250 km/h (280 km/h uz doplatni paket M Driver's Package). I uživati u mirnoći kojom 4,67 metara dug automobil, s međuosovinskim razmakom od 2,81 metra, drži pravac, čak i pri brzinama debelo iznad 200 km/h. Još je uvjerljiviji na trkaćoj stazi, gdje do izražaja dolaze gotovo savršen raspored težine (52:48), precizni električni servoupravljač promjenjivog omjera, filigranski ovjes s dvostrukim poprečnim ramenima sprijeda i multilinkom straga, elektronički upravljani zatvarač diferencijala ograničenog proklizavanja i fantastične gume Michelin Pilot Super Sport. BMW M3, koji još od 1992. silazi s proizvodnih traka tvornice u Regensburgu, s davanjima stoji paprenih 755.198 kuna. Puno, ali i još uvijek 226.362 kune manje od Porschea 911 Carrera (350 KS). I dva je automobila u jednom, za razliku od Elfera...

BMW M3

TEHNIČKI PODACI

Motor 6 cilindara, redni, biturbo, 2979 ccm

Snaga 317 kW/431 KS pri 5500/min

Okr. moment 550 Nm pri 1850/min

Mjenjač 7 stupnjeva, dvostruka spojka

Dimenzije 467 x 188 x 143 cm

Osovinski razmak 281 cm

Prtljažnik 480 litara

Gume 255/35 R19, straga 275/35 R19

Težina 1595 kg

MJERENJA

Najveća brzina 250 km/h

0-100 km/h 4,3 sekunde

Potrošnja 11,7 l/100 km

Cijena 755.198 kn

S doplatama 1,085.535 kn

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. studeni 2024 03:09