Nakon što su 10. siječnja 2025. otvorili šampanjac na dodjeli titule Europskog automobila godine novom, električnom Renaultu 5 E-Tech, šefovi u sjedištu francuske tvrtke u Boulogne-Billancourtu imaju novi razlog za slavlje – još su u srpnju premašili brojku od 50.000 prodanih Petica, što joj je donijelo i titulu najprodavanijeg električnog automobila u B segmentu.
Francuzi bi, naravno, isti uspjeh željeli ponoviti i s drugim automobilom na istoj platformi – novim Renaultom 4 E-Tech, nasljednikom kultne Četvorke, koja je u 31 godinu na tržištu (1961. do 1992.) prodana u čak osam milijuna primjeraka. I dok je Petica oduvijek naginjala zabavi, Četvorka je naglasak stavljala na praktičnost. Mjenjač je, primjerice, da središnji tunel ne bi narušavao unutrašnjost, ugrađen ispred motora, s ručicom visoko na armaturi, a poklopac prtljažnika otvarao se sasvim nisko, do ruba blatobrana.
Ovjes je, u prvom redu zahvaljujući hodu od čak 22 centimetra, jamčio udobnost i na francuskim cestama razorenima u Drugom svjetskom ratu. Današnji nasljednik, naravno, nije baš toliko praktičan, a i kreće od priličnih 30.990 eura, ali je neusporedivo upotrebljiviji od Renaulta 5 E-Tech, s kojim dijeli platformu AmpR Small. No, uvlači li se pod kožu kao i Petica?
Četvorka je u usporedbi s Peticom isto što i Captur u usporedbi s Clijom. Sa 4,14 metara duljine punih je 22 centimetra dulja, uz 8,4 centimetra veći osovinski razmak, a i viša je pet centimetara – mjeri 1,55 metra, jednim dijelom i zbog veće odignutosti od tla, kao posljedice višeg profila guma (195/60 R18). Premda je, dakle, crossover, i dalje nepogrešivo miriši na originalnu Četvorku iz 1961.
Na dobra stara vremena podsjećaju u prvom redu okrugla svjetla sa svjetlećim prstenom, kao i jednodijelna crna maska uvedena 1967., a zatim i štitnici na vratima, četvrtasti otvori u blatobranima, prepoznatljiv stražnji nosač krova s minijaturnim staklom i vrata prtljažnika s dobro poznatim uspravnim svjetlima. I, dakako, proporcije, s visokim, sasvim okomitim prednjim dijelom, visokom bočnom linijom i gotovo okomitim stražnjim krajem. Jedino je vjetrobran sada položeniji radi bolje aerodinamike, a naplatci su pet brojeva veći (18 umjesto 13 cola).
Platforma je ista kao na Petici, a rezultat je inženjera za električne pogone i softver zadužene tvrtke Ampere. U prijevodu, prednja osovina s Clija, stražnja s Dacie Duster 4WD, a između njih vodom hlađena nikal-metal-kobaltna baterija kapaciteta 52 kWh s četiri modula, koja je zbog jednostavnije konstrukcije lakša od prethodno korištene za Zoe čitavih 30 kilograma i teži 297 kilograma. Na platformu, dakle, otpada petina ukupne težine Četvorke, odnosno 1,4 tone, što je samo tridesetak kilograma više od Petice i jedna od najskromnijih među električnim crossoverima u B-segmentu. Na istoj platformi, uzgred budi rečeno, vozi i novi Twingo.
I dok je unutrašnjost originalne Četvorke podsjećala na radni stroj, za upravljačem nove generacije osjećamo se isto kao u novoj Petici. Sve je samo ne jeftino i svedeno na najnužnije. Sjedala i donji dio armature, primjerice, presvučeni su materijalom koji podsjeća na traper, zajedno s narančastim koncem i mjedenim gumbima kao na kultnim Levisicama 501 (sama sjedala pritom kao da su prenesena izravno iz originalnog Renaulta 5 Turbo). Ili ručica mjenjača s kristalnim vrškom da izgleda kao ruž za usne. Detalji, dakle, kakvi obično krase unutrašnjost Audija, Mercedesa ili u najmanju ruku Minija Acemana, a ne Renaulta.
Sjedi se osjetno više nego u Petici, što bitno olakšava ulazak i izlazak iz Četvorke. Pred vozačem je već viđena digitalna instrumentna ploča s dovoljno (ne i previše) informacija, na koju se nastavlja na dodir osjetljivi središnji zaslon od 17,8 centimetara. Francuzi, srećom, nisu škrtarili, pa je ispod središnjeg ventilacijskog otvora red prekidača za osnovne radnje (ventilacija, središnje zaključavanje, recirkulacija zraka...).
Pretinaca ima u izobilju i svi su iskoristivi, a kao i na Petici, s lijeve strane upravljača nalazi se prekidač za jednostavno aktiviranje prethodno odabranih sigurnosnih postavki My Perso (uključujući i isključenje automatskog držanja vozne trake). Kao i na Petici, ne postoji položaj P (parkiranje) na mjenjaču, već se isključivanjem automatski aktivira električna parkirna kočnica, a s desne strane upravljača tri su ručice, koje stvaraju nepotrebnu zbrku, na što smo se već požalili i kod Petice.
Premda su sjedala viša nego u Petici, zbog čega putnici na stražnjim sjedalima stopala mogu podvući pod prednja, iznad glava je još uvijek dovoljno prostora, jer je Četvorka visoka 1,55 metara. Čitavih pet centimetara, dakle, više od Petice, pa se za upravljačem ugodno osjećaju i viši od 1,9 metra.
Još je veća razlika straga, gdje u Četvorci postoje tri prava sjedala s dovoljno mjesta iznad glava, ali i ispred koljena, jer je osovinski razmak veći čak 8,4 centimetra. Tu se sjedi opušteno kao u pravom crossoveru. Isto vrijedi za prtljažnik, koji proguta lijepih 420 litara, gotovo stotinu više od Petice (326 litara). Tu su i pretinac u podu od 36 litara i niski utovarni rub kao na originalu iz 1961. godine.
Četvorka se sjajno snalazi u gradu. Ne samo zahvaljujući karoseriji od 4,14 metara, nego i već spomenutoj za električni crossover suzdržanoj težini od 1,4 tone, uvijek raspoloživih 245 Nm te krugu okretanja od skromnih 10,8 metara. Uz to, do stotke stiže za samo 8,5 sekundi, a potrošnja bez osobitog napora ostaje ispod 14 kWh, što znači da s jednim punjenjem prelazi lijepih 370 kilometara.
Zahvaljujući ručicama za podešavanje jačine regenerativnog kočenja u četiri stupnja, podjednako je uvjerljiva na otvorenoj cesti, gdje do izražaja dolaze i nisko težište te stražnji multilink ovjes kao na Petici. Nijansu je mekši, a ni upravljač nije podjednako izravan (2,6 okretaja), ali svejedno omogućuje iznenađujuće brzu i sigurnu vožnju zavojima. Kao i kod svih Renaulta, na osjetljivu papučicu kočnice valja se naviknuti, ali osjećaj nije spužvast kao na većini električnih automobila današnjice. S druge strane, zahvaljujući mekšem ovjesu i višem profilu guma, Četvorka je bitno udobnija pri prelasku preko rupa na cesti nego Petica, a podjednako je tiha.
Na autocesti je zahvaljujući 2,6 metara osovinskog razmaka mirna kao svijeća, ali potrošnja skače na 22 kWh čim se približite ograničenju od 130 km/h, pa doseg pada na skromnih 240 kilometara. Posljedica je to visoke karoserije i loše aerodinamike (koeficijent otpora zraka nije službeno objavljen, ali se vjerojatno kreće između 0,27 i 0,29), pa ne čudi stoga što je krajnja brzina ograničena na 150 km/h.
Četvorka počinje na 30.990 eura, ali je isključivo riječ o gradskom automobilu, jer je motor 122 KS, a baterija 40 kWh. Većina će kupaca stoga radije odabrati umjerenih 2500 eura skuplje izdanje s većom baterijom od 52 kWh i električnim pogonom od 150 KS, koja s državnim poticajima stoji prihvatljivih 24.490 eura. Među jeftinijim je ponudama u klasi, u društvu 2095 eura jeftinije Ford Pume Gen-E s bitno manjom baterijom (44 kWh) i 410 eura skupljeg, a gotovo u dlaku jednakog MG 4.
Tehnički podaci
r4 E-Tech 150
Motor
Vrsta: elektromotor, sinkroni, ugrađen sprijeda
Snaga: 110 kW/150 KS
Okr. moment: 245 Nm
Baterija: litij-ionska, 52 kWh (neto)
Punjenje (AC/DC): 11/100 kW
Podvozje
Pogon: prednji
Ovjes: MacPherson/multilink
Kočnice: vent. disk/vent. disk
Gume: 195/60 R18, Conti EcoContact 6Q
Karoserija
Dimenzije: 414 x 180 x 155 cm
Osovinski razmak: 262 cm
Prtljažnik: 420-1405 litara
Težina: 1462 kg
Nosivost: 518 kg
Ostalo
Jamstvo (opće): 2 godine
Jamstvo (baterija): 8 godina/160.000 km
EuroNCAP: 4 zvjezdice
Proizvodnja: Douai, Francuska
Mjerenja
Najveća brzina: 150 km/h
0-50 km/h: 3,4 sekunde
0-80 km/h: 5,8 sekundi
0-100 km/h: 8,5 sekundi
0-120 km/h: 12,0 sekundi
60-80 km/h: 4,3 sekunde
80-120 km/h: 4,9 sekundi
Kočenje: 35,4 metra
Potrošnja i doseg
Grad: 15 kWh/100 km
Otvorena cesta: 13 kWh/100 km
Autocesta: 22 kWh/100 km
Prosjek: 16 kWh/100 km
Doseg: 320 km
Punjenje
Kućni punjač (11 kW): 3 sata 13 minuta
Brzi punjač (100 kW): 30 min*
Serijska oprema Techno
Aut. klima • diodna svjetla • zatamnjena stakla • el. podesivi, grijani i sklopivi retrovizori • pametni ključ • el. podizači stakala sprijeda i straga • bežični Apple CarPlay i Android Auto • višenamjenski upravljač • podešavanje jačine regenerativnog kočenja • bežični punjač • ambijentalna rasvjeta • aktivni tempomat • aut. paljenje brisača i svjetala • senzori parkiranja straga + kamera • aktivno zadržavanje u voznom traku • ugrađeni punjač 11 kW (AC) • aluminijski naplatci (18 cola)...
DOPLATE TESTNOG MODELA
Metalik boja • dvobojna karoserija • kabel za punjenje na kućanskim utičnicama
S doplatama: 36.790 eura
Svi modeli
EV40 (122 KS): 30.990 eura
EV52 (150 KS): 33.490 eura
Konkurencija
BYD Atto 2 (177 KS/45 kWh): 29.990 €
Ford Puma Gen-E (168 KS/44 kWh): 31.395 €
MG 4 (170 KS/51 kWh): 33.900 €
Jeep Avenger (156 KS/51 kWh): 34.390 €
Mini Aceman E (184 KS/39 kWh): 35.063 €
Fiat 600e (156 KS/51 kWh): 35.490 €
Kia EV3 (204 KS/58 kWh): 38.000 €
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....