Renaultova bogata povijest jurilica, po kojima je i danas nadaleko poznat, počela je upravo kultnom turbo Peticom prije dvadeset godina. Taj je auto bio pravi kralj svih tadašnjih gradskih jurilica, a izvrsnim ubrzanjima i odličnim ležanjem na cesti i danas je u stanju zagorčati život brojnim ozbiljnim sportašima. U drugoj generaciji dobio je oznaku GT, kako bi se razlikovao od originalnog Turba, a stvoren je kao odgovor na Peugeotov 205 GTi. Ali kakav je to odgovor bio! Bila je to džepna reketa koja nije pokopala samo 205, nego i svu drugu konkurenciju svog doba. U usporedbi s Peugeotom ili Golfom GTI, maleni je Renault ubrzavao kao da je s druge planete. Bio je i ostao jedan od najblistavijih primjera malih gradskih jurilica osamdesetih.
Pokreće ga maleni 1,4-litreni Cléon četverocilindraš s jednostrukim Solexovim rasplinjačem na koji je spojen vodom hlađeni Garrettov turbopunjač T2. Najveća snaga od 120 KS na papiru ne djeluje posebno spektakularno, no kako je Petica izuzetno lagana, teži samo 855 kilograma, i to je čini prokleto brzom. Jedini problem je što veliki turbo na malenom motoru ne razvija snagu previše suptilno, pa je zbog prgavog karaktera i GT Turbo, kao i brojne druge jurilice tog doba, odmah dobio nadimak mrtvački kovčeg. No i unatoč tom zlu glasu, sve se ipak svodi na vještinu vozača s obzirom da je ovjes tvornički prikladno dorađen (ugrađeni su tvrđi amortizeri, kraće opruge i deblji stabilizatori), pa bez problema prenosi snagu na podlogu. Upravljač nema servouređaj, pa ga je na mjestu vrlo teško okretati, ali zato je direktan i pruža odličan osjećaj u vožnji.
Ovjes je naglašeno tvrd, kao i sjedala, što omogućuje vrlo brze prolaske kroz zavoje, a kočnice su također na razini zadataka. U vožnji je turbo sveprisutan - osjetite ga, a bogme i čujete, u svakom trenutku dok plastičnu Peticu pretvara u pravi mali zvrk. A upravo su takve performanse i doživljaj u vožnji naveli zagrebačkog inženjera strojarstva Ivana Ferka da potroši dvije i pol godine ne bi li u obiteljskom servisu jedan primjerak doveo u gotovo savršeno stanje. Zadovoljan, ali i iscrpljen, sad ipak priznaje da se više ne bi rado upuštao u sličan pothvat. − Potrošio sam užasno puno vremena, hrpu novaca i gomilu živaca. Ne bih to ponavljao. A onda opet, vožnja je pravi gušt… Ne znam, osjećaji su mi pomiješani. S jedne strane mi ga je puna kapa, a s druge strane imam neopisivu želju upaliti ga svaku večer i napraviti s njim krug po gradu. Poseban je užitak voziti taj auto, pogotovo kad je na njemu sve ispravno i originalno osim naplataka. I poseban je osjećaj imati auto kakav imaju možda još dva, tri čovjeka u Hrvatskoj. Prema Ivanovim saznanjima, naime, kod nas postoje još samo dva-tri uščuvana Renaulta 5 GT Turbo.
− Koliko je meni poznati, nijedan nije 1.4, mislim da su svi domaći vlasnici u svoje primjerke ugradili izdržljiviji i pouzdaniji Renaultov motor 1.7 iz Volva. Originalni 1,4-litarski osmeroventilac Cléon, naime, ima plutajuće košuljice cilindara, pa, ako košuljice ne sjednu na blok kako treba, miješa ulje i vodu. A i lako se pregrijava, zbog čega sam ugradio 30 posto protočniji hladnjak, priča nam Ivan.Kad ga je kupovao vidio je da je boja izblijedila, i bio svjestan da to treba srediti. No, prvo su krenuli problemi s motorom, pa je proklizala spojka... S obzirom na to da je na autu sad sve novo i radi besprijekorno - od ovjesa, preko motora do sitnica kao što su ručna, truba ili brisači - pitamo ga koliko je sve to koštalo. − A slušajte, prestao sam brojati poslije 5000 eura. Dijelovi su za njega vrlo skupi. Samo za naljepnice sam dao 200 eura! Hladnjak je isto koštao 200 eura, maska 100... Prednji branik, u kakvom god da je stanju, stoji također 100 eura. Za crijeva sam, primjerice, dao 1800 kuna, a onda se kupovala jedna turbina, pa druga, pa jedna garnitura sjedala, pa druga… Uz to, kaže, problem je i što su ljudi škrti na informacijama o samom automobilu, pa je restauracija potrajala, a nije se htio zezati ni s neoriginalnim dijelovima.
RENAULT 5 GT TURBO (1985. - 1991.)
TEHNIČKI PODACI
Motor turbobenzinski
Obujam 1397 ccm
Snaga 88 kW/120 KS pri 5750/min
Moment 165 Nm pri 3750/min
Mjenjač ručni, pet stupnjeva
Dimenzije 358,9 x 159,5 x 136,7 cm
Osovinski razmak 240,8 cm
Gume 195/55 R13
Pogon prednji
Masa 855 kg
Brzina 193 km/h
0 do 100 km/h 7,3 sekunde
Potrošnja (tvornička) 9,6 l/100 km
Cijena novog (1988.) 19.900 DEM
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....