![Dizelsko gorivo (ilustracija)](https://static.jutarnji.hr/images/slike/2024/11/25/k_29078641_640.png)
Dizelski filtar čestica, u našem je govoru poznat i kao DPF, a njegova je glavna funkcija eliminiranje krutih čestica iz ispuha, poput npr. čađe, koje nastaju tijekom izgaranja goriva. Te su čestice vrlo zagađujuće i štetne za zdravlje ljudi i okoliš. Zadržavanjem tih čestica, filtar čestica značajno doprinosi smanjenju emisija i poboljšanju kvalitete ispuha.
Ova komponenta kod dizelaša odgovorna je za filtriranje i eliminiranje krutih čestica koje stvaraju dizelski motori. DPF je kratica za Diesel Particulate Filter, radi se o komponenti koja je obavezna od 2009. kod svih dizelskih automobila, iako su ih neki proizvođači počeli ugrađivati i ranije.
On je postao standardni dio bez kojeg nije moguće zadovoljiti Euro 5 normu o ispušnim plinovima. Životni vijek filtra dizelskih čestica je promjenjiv i uvelike ovisi o namjeni vozila. Čimbenici kao što su učestalost kratkih vožnji pri nižim brzinama, kvaliteta goriva i općenito održavanje motora izravno utječu na njegovu trajnost.
Ne postoji u kamen ucrtan vijek trajanja DPF-a pa postoje procjene proizvođača kada bi ga trebalo zamijeniti. Većina se odlučuje savjetovati svojim korisnicima da DPF zamijene nakon 80 tisuća kilometara ili nakon četiri godine, što prije nastupi. Međutim, ako primijetite povećanu potrošnju goriva, gubitak snage ili ako sustav regeneracije ne radi ispravno, DPF je vjerojatno pri kraju svog vijeka trajanja i treba ga zamijeniti.
U slučaju DPF filtera, proces čišćenja naziva se regeneracija, a izvodi se tako da se pod visokim temperaturama tretira sakupljena čađa te se na taj način pretvori u malu količinu pepela koja se odbaci iz sustava. Kada taj sustav zakaže potrebno ga je zamijeniti.
Neke od pokazatelja da je DPF začepljen možete i sami prepoznati. Svi moderni dizelaši na kontrolnoj ploči imaju lampicu koja kada se upali govori vam da postoji problem kod upravljanja emisijama. Kod starijih modela začepljenje će uzrokovati gubitak snage motora, povišenu potrošnju goriva, a u ispuhu se može pojaviti crni dim.
Ako postoji bilo kakva sumnja da je DPF blokiran, preporučljivo je odvesti vozilo u specijalizirani servis radi točne dijagnoze i utvrđivanja uzroka problema. Nipošto to ne pokušavajte sami, jer je njegovo uklanjanje nezakonito te vas može dovesti do problema na tehničkom pregledu.
Osim toga, uklanjanje filtra može oštetiti motor i druge komponente ispušnog sustava, smanjujući životni vijek vozila. Vi svakako možete produžiti vijek DPF-a ulijevanjem kvalitetnijeg goriva i dodavanjem posebnih aditiva, ali takvo što je preporučljivo činiti u dogovoru sa specijaliziranim mehaničarom iz ovlaštenog servisa.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....