Jedna od kolateralnih žrtava aktualne krize uzrokovane virusom Covid-19 su i –akumulatori. Razlog? Nekorištenje automobila tijekom karantene je kapacitet i snagu mnogih akumulatora kao izvora energije u vozilu, posebno onih starijih, oslabjelo ili potpuno onesposobilo.
Mnogima tada na pamet pada dobro staro paljenje kablovima. Ali, oprez! Većina današnjih automobila puna je ponekad ekstremno skupe elektronike i složenih električnih sustava, koji se u slučaju nepravilnog postupanja lako mogu spržiti. Zato, doniranje struje ponekad nije bezazleno!
Odlučite li se na takav korak, prvi uvjet su kvalitetni kablovi (okvirno od 100 kuna na više), poželjno kompletno obloženi zaštitnom gumom sve do štipaljki, odgovarajuće debljine (presjek najmanje 16 mm za paljenje benzinca i 25 mm za dizel) i duljine (poželjno najmanje tri metra).
Tada nema straha da će biti preslabi, “topiti se” i iskriti i ponekad napraviti dodatnu štetu. Preporuka je i da motor čiji akumulator donira struju bude ugašen, a u oba auta isključena sva trošila. Ni karoserije im se ne smiju doticati. Potom se štipaljke crvenog kabla pričvršćuju na tvornički označen plus stupić praznog akumulatora te na plus stupić ispravnog.
Štipaljke crnog kabla pak prvo idu na minus stupić punog, a onda oslabjelog akumulatora ili kod većine novijih automobila na čist dio lima motornog prostora ili njegov posebno označen dio, kao sigurnosno uzemljenje od viška energije.
Upravo zbog toga je danas potrebno posebno pažljivo čitati upute o načinu kablovskog paljenja, napisane u priručniku o korištenju svakog konkretnog auta. U suprotnom, ne želite znati kolika je šteta na spaljenoj elektronici.
Treba paziti i da kablovi ne ulaze u zonu rada ventilatora ili remenja. Skidanje klema ide obrnutim postupkom (prvo crni minus s ispravnog akumulatora pa dalje), nakon čega je potrebno otići na polusatnu vožnju, poželjno na malo višim okretajima, da bi akumulator potpunije oživio.
Daljnjom svakodnevnom upotrebom sam će se regenerirati na funkcionalnu razinu, pod uvjetom da je ispravan i alternator, koji akumulator puni strujom. Oživljavanje u motorima sa start/stop sustavom u pravilu nema bitnih razlika. Iznimaka ima, ali najviše u lokaciji strujnih terminala, odnosno polova.
Zbog svega nabrojenog, većina vlasnika sve manje riskira i prakticira susjedsko posuđivanje struje kablovima ili punjenje prijenosnim punjačima (od oko 250 kuna na više).
Punjenje ili zamjenu novim jednostavno prepuštaju tomu vičnim servisima, radionicama i trgovinama. S druge strane, kod jednostavnijih ili starijih vozila i vlasnika sam svoj majstor praksa još uvijek živi.
U slučaju kupnje novog akumulatora treba paziti na specifikacije, a pritom klasični i jeftiniji ne smiju, a najčešće niti mogu, biti ugrađivani u motore sa start/stop sustavom. Akumulatori za takva vozila, zbog češćih ciklusa paljenja složenijeg su sastava i jačih performansi i zato u pravilu dvaput skuplji.
Otkazivanje daljinske kontrole centralnog zaključavanja prvi je znak slabljenja akumulatora ili neispravnosti alternatora. Još ako zasvijetli lampica na instrumentnoj ploči, stvar je jasna...
Ukratko
Presjek kablova za efikasno paljenje benzinskog motora treba biti najmanje 16 milimetara, dizelskog 25 milimetara. Pri kupnji treba paziti i na dužinu kabla
Cijene variraju ovisno o proizvođaču, modelu i prodavaču, ali okvirno za aute niže klase koštaju od 300 kuna, za kompakte od 500. Za start/stop sustave su skuplji dva-tri puta
Pri posuđivanju struje motor vozila s čijeg akumulatora se donira struja treba biti ugašen. Postupak je da se prvo štipaljke kablova pričvrste na prazan, a potom ispravan akumulator, crvene na plus, a crne na minus pol ili masu
Kod starijih akumulatora kleme i stupići znaju oksidirati, što dovodi do prekida kontakta. Treba ih očištiti i zaštititi s masti ili sprejem