Svaki kupac rabljenog želi znati pravo stanje auta koji mu je zapeo za oko. No, ne radi li se o stručnjaku koji će ga sam znati procijeniti, za miran san najbolje će mu biti angažirati neovisnog procjenitelja koji će detaljno pregledati vozilo i o njemu dati svoju procjenu stanja i vrijednosti. DEKRA Ekspert taj posao obavlja koristeći specifičnu proceduru s čak 200 kontrolnih točaka za pregled osobnog automobila, a kako to točno izgleda na primjeru naše testne dizelske Ford Fieste imali smo prilike vidjeti u njihovoj zagrebačkoj podružnici.
Foto: Ivan Lacković
Prema riječima Igora Krovinovića, voditelja odjela sudskih vještaka u tvrtki DEKRA Ekspert, za svaki auto koji treba pregledati radi se poseban certifikat za rabljena vozila koji je podijeljen na nekoliko područja i koji se ispunjava točno određenim redoslijedom. Prvo se upisuju osnovni podaci o lokaciji i datumu pregleda te marki, modelu i tipu automobila, a potom utvrđuje VIN oznaka vozila, stanje laka, te sva postojeća oprema. Nakon toga pristupa se kontrolnom pregledu po jasno definiranim točkama, od koji se prva odnosi na čistoću vozila. I već na njoj, zanimljivo je, vozilo može pasti na ispitu, jer u slučaju da ono nije u urednom stanju svaki daljnji pregled nema smisla pošto se ispod naslaga nečistoća mogu kriti manjkavosti i oštećenja koja mogu smanjiti vrijednost vozila, ali i značiti prijetnju za sigurnost putnika.
Dalje se zatim pregledava servisna knjižica (ako je vozilo posjeduje) te se gleda je li od prošlog servisa prošlo više ili manje od 1000 km, kao i nedostaje li u evidenciji jedan ili više servisa. Potom se karoserija pregledava u potrazi za oštećenjima te se mjeri debljina laka (na ukupno 32 točke) te ocjenjuje stanje stakala, vanjskih svjetala, naplataka... U kabini se ocjenjuje miris, sjedala, stanje poda, vrata i brava, mehanizama za regulaciju sjedala, sigurnosnih pojasa, zračnih jastuka, rezervne gume, pribora… Među ostalim provjerava se i dijelove motornog prostora i pogonskog sustava, od moguće korozije do oštećenja ili istjecanja ulja, stanje baterije i tekućina u svim spremnicima te, ovisno o narudžbi i dijagnostika motora, eko test, geometrija ovjesa…
Na našoj Fiesti nisu pronađeni nikakvi nedostaci, što stručnjake DEKRA Eksperta nije posebno iznenadilo, jer, kažu, njih i sami koriste u službene svrhe i s primjercima koji su prevaljivali više od 150.000 km imaju samo dobra iskustva.Osnovni izvid (dakle bez kalkulacije eventualne štete) stoji 300 kuna, a o njemu nije loše razmisliti i ako se rabljeni auto kupuje i ako se prodaje. Jer, on će sigurno lakše pronaći novog vlasnika ako dolazi s renomiranim certifikatom s potpisom DEKRA Expert procjenitelja. Sve to, dakako, vrijedi i za velike trgovce koji na ovaj način mogu i provjeriti stanje rabljenog vozila, primjerice iz povrata, ali i ponuditi određeno jamstvo kvalitete njegovom budućem vlasniku…
Ukratko Pri procjeni stanja i vrijednosti izrađuje se certifikat koji je podijeljen na nekoliko područja i koji se ispunjava točno određenim redoslijedom. U sklopu pregleda rabljenog automobila detaljno se popisuje i provjerava i sva ugrađena oprema
Dio pregleda odnosi se na stanje lima, a eventualna oštećenja najlakše se detektiraju uz pomoć sjenila s ravnim linijama. Ako je površina neravna, njihov odraz u limu više nije pravilan. Debljina laka na automobilu mjeri se na praktički svim dijelovima automobila od krova do pragova, a u certifikat se unose čak 32 zabilježene vrijednosti
Svako oštećenje se označava kako bi ga se zatim moglo fotografirati, odnosno dokumentirati uz pomoć tipskog mjerila. Sve zabilježeno ulazi u certifikat. |
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....