tehnika

Mnogi još ne znaju: Što je regenerativno kočenje i kako funkcionira u modernim automobilima?

Modeli s nekom vrstom elektrifikacije usvajaju sve više poznati sustav koji pomaže u povratu energije

Kočenje, ilustracija

 Profimedia

U vožnji, sam promet zahtijeva dosta često korištenje kočnice. U modelima s unutarnjim izgaranjem, energija oslobođena ovim smanjenjem brzine se gubi. To se, međutim,ne događa u vozilima s nekom vrstom elektrifikacije. Od 100% električnih do hibrida ili plug-in hibrida svi su usvajili sustav regenerativnog kočenja.

Ovaj sustav inicijalno dolazi iz Formule 1. Takozvani KERS (Kinetic Energy Recovery System) nije ništa drugo od sustava za obnavljanje kinetičke energije. Ova obnova energije omogućuje povećanje električne autonomije i smanjenje potrošnje goriva. Međutim, ovaj je sustav najučinkovitiji u 100% električnim vozilima, gdje također može imati nekoliko razina regeneracije.

image

Regenerativno kočenje

Volvo

Kada usporite ili pritisnete kočnicu, električni motor preuzima kinetičku energiju i, "opirući" se kretanju vozila prema naprijed, vraća tu energiju u bateriju. Elektromotor u normalnoj vožnji pokreće kotače vozila prema naprijed, ali budući da može raditi u dva smjera, pri usporavanju i kočenju, mijenja smjer i postaje generator koji može puniti bateriju.

Odnosno, da pojednostavimo bez odlaska u previše tehničkih detalja: ovo punjenje energijom provodi se kroz inverziju elektromotora, koji pritom postaje generator. Očito je da će količina električne energije koju sustav generira biti veća ako se primijeni veća sila kočenja i ako se produži za više metara.

S ovim sustavom, najnoviji, najsofisticiraniji električni modeli mogu obnoviti do 70% kinetičke energije koja se gubi prilikom kočenja. To može značiti stotine kilometara dodatne električne autonomije i smanjiti posjete punionicama.

image

Mjenjač s modom "B"

Profimedia

Neka vozila s elektrifikacijom imaju položaj mjenjača koji se naziva "B". U ovom položaju postotak regenerativnog kočenja je povećan kako bi se poboljšala autonomija. Način rada B toplo se preporučuje pri vožnji nizbrdo jer iskorištava energiju inercijalnog kočenja za ubrizgavanje u bateriju.

Ali regenerativno kočenje ima i nedostataka. Najočitiji je pad njegove učinkovitosti pri maloj brzini. U sporom prometu regenerativno kočenje ne može "uhvatiti" mnogo energije i vratiti je u bateriju, što značajno smanjuje njegove prednosti.

Drugi nedostatak je kako se mijenja osjećaj i modulacija papučice kočnice. Uz ovo kočenje, vozaču može biti potrebno razdoblje prilagodbe na osjećaj ove papučice budući da ona ne djeluje linearno i ravnomjerno kao tradicionalna kočnica. Osim toga, nema istu snagu kao tradicionalna kočnica i tjera vozača da jače pritisne kočnicu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
30. travanj 2024 09:36