prednosti i mane

Dvije koncepcije sustava: Što je bolje u motoru, lanac ili zupčasti remen?

Neki automobili koriste lance jer su njihovi inženjeri dali prednost tome, dok drugi modeli koriste remen

Lanac, ilustracija

 Profimedia

Neki proizvođači u svojim modelima za razvod, odnosno koordinaciju različitih faza koje omogućuju rad motora s izgaranjem, bilo dizelskog ili benzinskog, odnosno usis, kompresiju, eksploziju i ekspanziju te ispuh, koriste zupčasti remen, dok drugi koriste lanac.

Pitanje je, što je bolja varijanta? Kako će vam objasniti svaki inženjer strojarstva, lanac odnosno zupčasti remen odgovoran je za sinkronizaciju kretanja koljenastog vratila, koje određuje okomito kretanje klipova unutar cilindara, i ventila, koje pokreću bregaste osovine. Najbolji odgovor na ovo pitanje jest da niti jedan sustav nije savršen, svaki ima svoje prednosti i mane.

image

Remen, ilustracija

Profimedia

Uporaba lanca ili zupčastog remena, između ostalog, variraju ovisno o vrsti automobila, njegovoj uporabi i drugim čimbenicima. Neki automobili koriste lance jer su njihovi inženjeri dali prednost lancu, dok drugi modeli koriste remen jer su njihovi inženjeri dali prednost takvom rješenju.

U prošlosti su lanci bili gotovo neuništivi, no tome više nije tako. Lanci su ranije bili proizvedeni tako da su bili vrlo robusni. Jasan primjer je lanac Mercedesa W116, koji je bio prilično debeo i praktički neraskidiv. No, s vremenom su lanci počeli postajati sve lomljiviji, uglavnom zato što su zatezači izrađeni od plastičnog materijala i, također, zato što su uži i stoga manje robusni.

image

Lanac ilustracija

Profimedia

Zapravo, element koji obično uzrokuje glavni kvar je mehanizam koji je odgovoran za njegovo zatezanje. Još jedan problem s lancima je taj što se s vremenom rastežu i pucaju u najslabijoj točki. Zbog tog rastezanja, takav sustav ima dinamički zatezač koji je prethodno bio fiksiran i zahtijevao je povremeni pregled kako bi se ponovno zategao. Danas se obično koriste hidraulički zatezači koji održavaju stalnu napetost.

Što se tiče prednosti lanca, prije svega, on je manje osjetljiv na lomljenje. Općenito, izdržljiviji je od remena i može trajati oko 200 tisuća kilometara. Na kraju, zahtijeva manje održavanja, ali kada dođe vrijeme za njegovu zamjenu, trošak je veći nego kod remena. Prvi zupčasti remeni počeli su se koristiti 70-ih godina kada su se pojavili novi materijali i sintetički spojevi koji su ih učinili otpornijima. Glavne prednosti remena su da je lakši, tiši i učinkovitiji. Mnogo je homogeniji od lanca i nema kariku koja je slabija od druge.

Lanac razvodnog mehanizma: Ubijaju ga kratke relacije i loše ulje, evo koliko stoji zamjena za BMW, Mercedes...

Problem je što se radi o mekanom materijalu koji se prije troši i mora se mijenjati češće nego lanac. Dobra stvar je što remen u pravilu ne puca ako se pravilno održava i mijenja u rokovima koje je odredio proizvođač. Bez sumnje, promjena zupčastog remena jedna je od najdelikatnijih operacija održavanja automobila, jer uključuje značajan novčani izdatak.

image

Lanac ilustracija, profimedia

Prije se mijenjao samo remen i nije bio tako skup, ali sada je potrebno zamijeniti cijeli razvodni komplet, koji uključuje nekoliko komponenti, kao što su zatezni valjci i, općenito, pumpa za vodu, budući da se ona pokreće samim remenom.

Uz dobro održavanje, zupčasti remen vrlo je teško pokvariti i može trajati do 180 tisuća kilometara ili deset godina, ovisno o vozilu. Možemo zaključiti kako lanac traje dulje i kod njega nema posebnog održavanja. S druge strane remen je puno tiši, jeftiniji je za proizvodnju, obično se lakše mijenja i omogućuje veću slobodu pri projektiranju motora.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
03. prosinac 2024 00:06