U analima automobilske industrije zabilježen je samo jedan velikoserijski model bez središnjeg nosača krova i s kliznim stražnjim parom vrata – Ford B-Max.
Luda kombinacija! Upravo je zbog toga mali monovolumen, postavljen na platformu i s tehnologijom Fieste iz 2008., s karoserijom ojačanom čelikom visoke čvrstoće, bio senzacija kada je u proljeće 2012. otkriven javnosti.
Ali… Iako je imao dobre preduvjete za trijumf u klasi Merive, u što se uklapaju i reputacija Fieste i imidž Forda kao renomirane konfekcijske marke dobre kvalitete, jednostavno se nije dovoljno čvrsto „primio“na tržištu.
Zašto? Izgledom, ruku na srce, nije neki ljepotan, cijena mu zbog kliznih vrata nije ni mogla biti povoljna, a najviše mu je presudila podozrivost kupaca prema široko otvorenom boku i s time povezana asocijacija na problematičnu sigurnost. Rijetki su pritom uvažavali pet osvojenih zvjezdica na EuroNCAP testu i činjenicu da je sigurnost pri bočnom naletu ocijenjena boljom nego pri frontalnom sudaru.
Predrasude se teško ruše, ali što se sigurnosti tiče, tko baca oko na rabljeni B-Max, može biti miran. Ulogu u slabom uspjehu imala je i pasivnost tadašnjeg zastupnika, pa mnogo ljudi jednostavno nije znalo da postoji automobil poput B-Maxa, koji je svojom koncepcijom zapravo bio kralj praktičnosti u svojoj klasi.
Šteta, jer nije trebalo biti tako. Naime, izvana relativno mali, a iznutra velik i prostran Fordov monovolumen, duži od Fieste za 13 centimetara, širi za tri i viši 12 centimetara, idealan je za osobe slabije pokretnosti, a posebno za mlade obitelji s djetetom u dječjoj sjedalici.
Otvaranjem klasičnih prednjih vrata i povlačenjem nešto težih stražnjih kliznih te bez središnjeg nosača otvara se slobodan prostor širi od metar i pol što unos sjedalice i pristup djetetu čini nevjerojatno laganim. Doživljaj za volanom, dizajnerski, materijalima i izradom, uvelike podsjeća na vožnju velike Fieste, ali s većim osjećajem ozbiljne mase i solidne konstrukcije, ali i više razine funkcionalnosti. U B-Maxu se naime, i suvozačko sjedalo može preklopiti.
B-Max je veći, teži i masivniji od Fieste i performanse ni okretnost mu nisu na tako visokoj razini, ali profilu potencijalnih kupaca B-Maxa to sigurno neće smetati. Posebice što je na volanu direktan gotovo poput Fieste, u zavoju je precizan, a naginjanje minimalno.
O mehanici i poglavito motorima, već jako dobro poznatima iz Fieste i Focusa (većeg C-Maxa također), u globalu se također ništa loše ne može reći. I klasični atmosferski i moderni turbobenzinci, kao i dizelaši, dokazali su tijekom godina izdržljivost, a i dobar su kompromis performansi, ekonomičnosti i ekologije.
Ukratko
Sučelje podsjeća na tastaturu nekadašnjih Nokia mobitela i u prvi mah potraga za željenom u mnoštvu tipki u vožnji može odvratiti pažnju s prometa
Mali monovolumeni izašli su iz mode i izbor je sada puno veći među rabljenim primjercima, gdje se originalnom koncepcijom s kliznim stražnjim vratima i bez središnjeg stupa samozatajno nudi i Ford B-Max. Nije manekenskog stasa, ali je nevjerojatno praktičan i prostran te bez izraženih mana
Prtljažnik nije grandiozan, ali praktičnost i lagan pristup ne mogu se osporiti. A tek pristup putničkom prostoru, s kliznim vratima i bez središnjeg stupa… Sjajno!
B-Max je kao nov prošao nezapaženo na tržištu, a slično je i sada s rabljenim primjercima. Šteta, jer ima potencijala…
Precizan mjenjač s fino zadebljanom ručicom iznimno ugodnom za prihvat poznata je Fordova odlika. Uz dizelske motore vezani su isključivo 5-stupanjski mjenjači
Mačkast izgled relativno malih instrumenata s plavim kazaljkama i digitalnim info brojkama bio je svojstven svim Fordovima modelima niže i kompaktne klase otprije desetak godina
Puno veća, robusnija i modificirana Fiesta, takav je dojam za volanom izvana malog, a iznutra vrlo prostranog Fordovog monovolumena
Ford B-Max 1.6 TDCi
Kilometara 93.000
Godište 2015.
Cijena 74.900 kuna
Motor turbodizelski
Cilindri/ventili 4/16
Obujam 1560 ccm
Snaga 70 kW/95 KS na 3800/min
Moment 215 Nm na 1750/min
Mjenjač ručni, 5 stupnjeva
Dimenzije 408 x 175 x 160 cm
Osovinski razmak 249 cm
Prtljažnik 320 litara
Masa od 1235 kg
Najveća brzina 174 km/h
0-100 km/h 13,9 sekundi
Izmjerena potrošnja 5,3 l/100 km
C02 ispuh 104 g/km
REZERVNI DIJELOVI
Prednji diskovi (par) od 530 kn
Prednje disk pločice (par) od 300 kn
Prednji amortizeri (par) od 1200 kn
Spojka (komplet) od 1000 kn
Pumpa za vodu od 195 kn
Termostat od 215 kn
Ležaj kotača od 150 kn
Kanalni remen od 60 kn
Garnitura zupčastog remena od 570 kn
*Auto Krešo, zamjenski dijelovi, informativne cijene
CIJENE NA TRŽIŠTU
2013. od 60.000 kn
2015. od 75.000 kn
2017. od 90.000 kn
*informativne cijene
Povijest modela
Ford B-Max (2012.-2017.)
2012. službeno predstavljanje u ožujku na salonu u Ženevi i početak serijske proizvodne u lipnju, u Fordovoj tvornici u Craiovi (Rumunjska). Postavljen je na modificiranu platformu Fieste i izazvao senzaciju uvođenjem dvojih kliznih vrata bez središnjeg nosivog stupa. U jesen iste godine osvaja pet zvjezdica na EuroNCAP testu. Početna postava motora gotovo da se nije mijenjala kroz cijeli životni vijek: benzince čine trocilindarski 1,0-litreni EcoBoost turbomotori (100 i 120 KS) te četverocilindarski atmosferski 1,4 i 1,6-litreni (90 i 105 KS) te četverocilindarski dizelaši 1.5 (75 KS) i 1.6 (95 KS)
2016. turbobenzinac od 120 KS pojačan na 125 KS, a uvedena je i još snažnija verzija sa 140 KS
2017. u rujnu prestanak proizvodnje, bez izravnog nasljednika