
Razjasnimo odmah: da, ovaj primjerak tehnički još nije oldtimer, tek će za dvije godine to formalno postati – no, govorimo o legendarnom i rijetkom automobilu, pri čemu je tek malen dio produkcije danas još mlađi od trideset godina. Serija E31 bila je velik iskorak za BMW, no zbog globalne recesije proizvedena je u samo tridesetak tisuća primjeraka, te je ostala bez M izvedbe i trkaćih verzija.
Izvorno kvalitetna, no zbog kompleksnosti je predstavljala nerješiv problem za samouke mehaničare, što joj je, uz velike i rastrošne motore, donijelo reputaciju automobila od kojeg valja pobjeći čim dalje, kod nas još pojačanu neminovnim asocijacijama vezanima za kriminalni milje 1990-ih.
Posljednjih se godina percepcija počela mijenjati, popravljaju se zapušteni primjerci, a i cijene konstantno rastu.
Mihael Ljubić iz Zagreba, vlasnik ovog Avus plavog 840 Ci iz 1997., kaže da mu je u tri godine, otkako ga je kupio, vrijednost na tržištu značajno porasla, što je informacija kakvu svaki vlasnik klasičnog automobila voli čuti.
Dakako, prvo pitanje koje moramo postaviti jest zašto baš 840 Ci. Vlasnik je nekoliko godina mlađi od njega, rođen u novom tisućljeću, te je od najmlađih dana zaljubljenik u automobile. Odrastao je uz automobilske časopise i web stranice, uvijek sa sklonošću prema rijetkom i neobičnom, te je želio i da mu prvi automobil nakon punoljetnosti bude nešto posebno i zanimljivo.
Inicijalna mu je želja bio neki vrhunski JDM, no ubrzo je shvatio da cijene modela za kojima pati lete u nebo i da si ih ne može priuštiti. Jedan očev prijatelj u kolekciji je imao E31 i posudio im ga je da se provozaju, što se pretvorilo u ljubav na prvi pogled.
Dakako, Mihael je zamišljao svoju osmicu kao V12 s ručnim mjenjačem, ako već zbog financija ne može biti 850 CSi, a ono barem tuniran, sa zračnim ovjesom… No, posjet jednom od naših najpoznatijih restauratora i trgovaca klasičnim automobilima otvorit će mu oči.
Ondje su mu objasnili kako E31 nije sportski nego GT automobil, da je verzija s V8 motorom lakša i bolja u vožnji, kao i da karakteru neusporedivo više odgovara automatski mjenjač.
Većina osamnaestogodišnjaka ne bi dobro prihvatila takve savjete, no Mihael jest, te je pokrenuta globalna akcija traženja prikladnog primjerka, koji je naposlijetku pronađen u Japanu. Automobil je već na fotografijama izgledao neodoljivo, lokalni stručnjaci su ga pregledali te je kupljen i dopremljen u Hrvatsku.
Kako je mlađi od trideset godina, za uvoz je bilo potrebno ishoditi mišljenje sudskog vještaka da je riječ o rijetkom i iznimnom primjerku, koji će obogatiti našu tehničku baštinu.
U Japanu dulje vrijeme nije vožen, te je po uvozu proveo nekoliko mjeseci na osvježavanju, koje je samo potvrdilo da je inicijalno riječ o sjajnom primjerku, usto i – mada se o godinama u Japanu ne zna ništa – iz vrlo zanimljive, u Europi slabo poznate edicije zvane Individual Series Japan.
Ova je edicija, koja je potaknula rast prodaje Osmice u Japanu, proizvedena u tristotinjak primjeraka, svi s volanom na lijevoj strani, a 122 u ovoj boji. Bazično možemo reći da je pokušavala maskirati 840 Ci u vizualnog dvojnika 850 CSi, ali uz dodatak - jedini puta službeno na E31, - oznaku M odjela.
Pločice i tkanine sa šarama u M stilu posve su originalne, mada je mehanika standardna. Mihael već tri godine gušta u autu, bez ikakvih problema osim redovnih servisa, a sprema se i na put do BMW-ovog muzeja u Münchenu.
Jednim okom gleda prema drugim, starijim klasičnim BMW-ima, drugim prema nekim mlađim superautomobilima, kojima je cijena danas na dnu, no, s druge strane, i dalje je zaljubljen u ovaj primjerak i volio bi ga zadržati. Iznenađen je količinom pažnje koju dobiva, gdje god se pojavi, ali i pozitivnom energijom koju mu iskazuju ljudi koji vide auto.
U Hrvatskoj su, po njegovom saznanju, do danas bile registrirane 34 Osmice, gotovo sve s V12 motorom. Mihael zna za samo još tri 840 Ci, a koliko je danas Osmica živo, teško je reći. Da biste vidjeli neki drugi primjerak iz japanske serije, morate otići barem do Njemačke.
UKRATKO:
- Verzija 840 Ci bila je prilično rijetka, jer većina kupaca odlučivala se za prestižniju V12 izvedbu.Ovakav, s modernijim M62 8-cilindrašem, prodan je u 3075 primjeraka
- Okrugli vrhovi ispuha jedina su vizualna razlika u odnosu na 850. Naplaci na ovom primjerku promijenjeni su još u Japanu i jedino su odstupanje od izvornosti
- Naljepnice i natpisi na japanskom zanimljiv su detalj, a M62 s 4398 ccm donio je značajno poboljšanje u potrošnji goriva i više okretnog momenta u odnosu na M60
- Mihael Ljubić od najranijih je dana zaljubljenik u aute. Na ranim fotografijama lista automobilske revije s dudom u ustima, a po markama je učio i abecedu
- Upravljač na lijevoj strani u Japanu se smatra znakom prestiža, te se skupe europske aute često naručuje s njim, kako bi se pokazali status i bogatstvo
- BMW je stigao u Hrvatsku sa samo 95.000 km, a u ove tri godine Mihael je na to dodao još osam tisuća, vozeći ga u posebnim prilikama, najdalje je išao do Rijeke
- Neobično za ovu rubriku, sve je u unutrašnjosti na struju i još uvijek funkcionira. Proizvođač je mislio na sve, pa su tu i praktični držači za čaše i kovanice
- Ne, to nije ono što ste pomislili, ništa nije dodavano. Ova edicija za japansko tržište jedini je E31 koji je dolazio s tvorničkim oznakama M odjela
- Auto za dvije godine može na PV pločice, kada će navršiti trideset, no pitanje je hoće li se vlasnik željeti riješiti ovih, također pažljivo odabranih
Sadržaj nastao u suradnji s CVH.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....