OLDTIMERI

Kupio ga na neviđeno: Zoran iz Zagreba odrastao uz Alfa Romeo, a zaljubio se u Volvo

Zoran Luburić iz Zagreba godinama je planirao nabaviti oldtimer, a što je više proučavao svijet starodobnih vozila, to se više fokusirao na Volvo Amazon

Zoran Luburić, Volvo 121 

 Darko Tomas/CROPIX

Kada je Volvo 1956. predstavio prvi novi model u više od desetljeća bio je to veliki iskorak za ovu švedsku marku, tada još ne osobito poznatu izvan matične regije. Model je trebao nositi naziv Amason, no ispostavilo se da je isti već zaštićen od strane njemačkog proizvođača motocikala Kreidler.

Nakon nagodbe, ime je za nordijska tržišta promijenjeno u Amazon, a drugdje je nosio brojčane izvedbe 121 i 122, ovisno o tome je li dolazio s jednim ili dva rasplinjača. Postojala je i rijetka sportska inačica 123 GT.

image
Darko Tomas/CROPIX

U Zagrebu smo pronašli odlično sačuvan primjerak modela 121 iz 1966., uvezen sa sjevera Europe.

Ovo je automobil poznat po kvaliteti i trajnosti, ali da bi to došlo do izražaja potrebno je stručno održavanje. Amazona je bilo i na našim cestama, ne mnogo, no uglavnom bi izdržali nekoliko desetljeća eksploatacije, dok kućno i neovlašteno održavanje ne bi došlo na naplatu.

U sjevernim zemljama, gdje nije neobično koristiti ovlaštene servise i nakon isteka garancije, izrazito ih je puno preživjelo, te ih se i danas često može vidjeti na cestama.

image
Darko Tomas/CROPIX

Zagrebački je primjerak imao najmanje dva vlasnika u Švedskoj, pa dva u Njemačkoj, a onda ga je Zoran Luburić kupio kod specijaliziranog trgovca oldtimerima iz Bremena. Bilo je to ispunjenje dugogodišnje želje, u životu ispunjenom interesom za automobile. Zanimanje je potakao još otac, koji je promijenio nekoliko Alfa Romea, uključujući iznimno rijetku 1750 Berlinu s automatskim mjenjačem.

image
Darko Tomas/CROPIX

Kako je i supruga ljubiteljica milanske marke, bilo je za očekivati da će i Zoranov odabir oldtimera ići u tom smjeru, no što je više proučavao scenu, to ga je više privlačio radikalno drukčiji automobil, Amazon. Imao je svojedobno dva moderna Volva koji su mu ostali u dragoj uspomeni, no zapravo ne zna objasniti što ga je točno privuklo Amazonu - jednostavno je osjetio da je baš to oldtimer za njega.

image
Darko Tomas/CROPIX

Znajući da je već i bazni 121 posve upotrebljiv u suvremenom prometu, nije tražio jače inačice, nego, specifično, limuzinu s dvoja vrata, mjenjačem s četiri, a ne tri brzine, u rijetkoj nebesko plavoj boji, koja je bila u ponudi samo otprilike godinu i pol, od 1965. do 1966.

Kada se takav pojavio kod trgovca u Bremenu, nazvao ga je i, zadovoljan onime što je čuo, uključujući i to da je u posljednjih nekoliko godina u Njemačkoj u auto uloženo desetak tisuća eura, odmah u tom telefonskom razgovoru potvrdio da ga uzima.

image
Darko Tomas/CROPIX

Usprkos potvrdi, trgovac mu je naknadno poslao još dvadesetak fotografija podvozja i detalja, pokazujući kako se u ozbiljnom svijetu posluje. Kada je 121 dovezen u Hrvatsku, svi detalji bili su posve u skladu s opisanim u oglasu i razgovoru, a ukupno stanje čak i bolje od očekivanog.

Volvo je iz prvog pokušaja, bez ikakvih zamjerki, prošao tehnički pregled, te ga danas Zoran sa zadovoljstvom vozi, uživajući u tome što stvari koje često zagorčavaju život ljubiteljima starina ovdje funkcioniraju savršeno: provjetravanje, brisači, grijanje...

Supruga nije bila sretna što kupuje pogrešnu marku oldtimera, no brzo se predomislila.

image

Zoran Luburić

Darko Tomas/CROPIX

Danas čak i preferira Amazon, jer kaže da je to jedini auto u kojem muž “ne divlja”. Putna je brzina oko 110 km/h, samo kod pretjecanja je digne na 130. Bili su već s njim u Italiji i Austriji, posvuda po Hrvatskoj…

Osim redovnog održavanja nije bilo većih zahvata, jedino se žali da mora češće polirati krov i poklopac prtljažnika nego ostale dijelove, jer dosta brže gube sjaj – što je vjerojatno indicija da je na njima još uvijek prvi lak.

image
Darko Tomas/CROPIX

Hellina su dodatna svjetla posveta sportskim, poglavito relijaškim uspjesima modela, stavljena još u Švedskoj. Na pitanje je li mu ipak žao što nije uzeo Alfu, smije se i kaže da planira jednom nabaviti neku, pa da supruga i on mogu ići na susrete s dva automobila.

No, Amazon ostaje, kao njegova prava oldtimerska strast.

UKRATKO

- Osnovni model 121 s jednostrukim Zenith rasplinjačem iz 1778 ccm razvijao je 68 KS, te je mogao povući Amazon do otprilike 145 km/h

- Nije potrebno nikakvo dodatno osiguranje kada se poklopac motora podigne. Zahvaljujući snažnom mehanizmu ostaje stajati u zraku

- Prvi realizirani dizajn velikog Jana Wisgaarda, koji će oblikovati Volvo modele četrdesetak godina, nastao je pod snažnim uzorom američkog Chryslera

- Nardijev upravljač i sportski ispuh među rijetkim su modifikacijama na automobilu, a vlasnik ima pismeno dokumentirane sve detalje i servise od 13.000 km

- Brzinomjer u obliku trake bio je iznimno popularan 1950-ih i 1960-ih, a ni Volvo nije odolio toj modi. Provjetravanje i grijanje švedski su učinkoviti

- Dodatni instrumenti su od strane nekog od ranih švedskih vlasnika postavljeni na ovakav način, populariziran uspjehom modela na relijima, na dnu armature

- Amazon je još 1959. postao prvi automobil s ugrađenim pojasevima koji se pričvršćuju u tri točke, i to odmah u prvoj serijskoj opremi

- PV pločica s oznakom modela je, na veliko zadovoljstvo vlasnika bila slobodna, a postoji i jedan PV-121 Amazon s riječkom adresom

image
Darko Tomas/CROPIX
image
Darko Tomas/CROPIX
image
Darko Tomas/CROPIX
image
Darko Tomas/CROPIX
image
Darko Tomas/CROPIX
image
Darko Tomas/CROPIX
image
Darko Tomas/CROPIX
image
Darko Tomas/CROPIX
image

Zoran Luburić

Darko Tomas/CROPIX

Sadržaj nastao u suradnji s CVH.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2024 23:19