VJEŠTE RUKE

Spašeno blago iz štaglja: Legendarni plavi Oakland iz 1925. godine, u kolovozu opet u Otočcu

Antun Presečki, poduzetnik i kolekcionar starodobnih vozila uspio je s nekoliko majstora u život vratiti američku limuzinu
Restauracija Oakland iz 1925.godine
 Srđjan Vrančić/CROPIX

Velika je gužva ovih dana u podzemnoj garaži zgrade Muzeja Presečki u Krapini. Ondje se, daleko od znatiželjnih očiju, dovršava restauracija možda i najpopularnijeg oldtimera u Hrvatskoj – Oaklanda True Blue Six iz 1925., koji pažnju ne golica nekom basnoslovnom vrijednošću, već zanimljivom pričom.

Prije gotovo sto godina, naime, on je kupljen, registriran, a zatim i vožen po Hrvatskoj, da bi tijekom Drugog svjetskog rata bio skriven u Otočcu gdje je u skrovitom štaglju proveo narednih osamdesetak godina. Odnosno, sve dok ga 2019. nije kupio poduzetnik Antun Presečki te sa sinom Ivicom odlučio obnoviti.

image
Restaurirani Oakland iz 1925.godine
Srđjan Vrančić/CROPIX

- Dobro što se došli baš danas, moći ćete svjedočiti povijesnom trenutku. Planiramo prvi puta upaliti motor koji nije radio još od 1941., govori nam Antun Presečki, ne samo uspješan poduzetnik već i predsjednik Hrvatskog oldtimer saveza. Dok njegovi majstori i sin Ivica spajaju hidrauličnu pumpu i dovod goriva, ponosno nam pokazuje pedantno obnovljene detalje na Oaklandu.

image
Restaurirani Oakland iz 1925.godine
Srđjan Vrančić/CROPIX

- Sretan sam što smo uspjeli gotovo sve sačuvati u izvornom stanju, čak i šarafe koje je sin Ivica kromirao, pa izgledaju kao novi. Dotrajale dijelove uspjeli smo zamijeniti s onima nabavljenima u Sjedinjeni Državama, motor je repariran u Mađarskoj, a nove gume kupili smo u Kanadi, iako su nekim čudom i one originalne još bile upotrebljive, objašnjava nam Presečki.

Sve ostalo, osim nove kože na sjedalima te poneke aluminijske lajsne, datira još iz 1925. kad je Oakland proizveden u Americi te potom završio u rukama Ferdinanda Budickog, zagrebačkog trgovca i pionira automobilizma u Hrvatskoj.
- Priča vam je sigurno poznata, usput spominje Antun Presečki, koji ne čekajući odgovor prepričava kako je 1928. Oaklanda od Budickog kupio Franjo Častek, apotekar iz Otočca.

image
Restaurirani Oakland iz 1925.godine
Srđjan Vrančić/CROPIX

Upravo je on, pouzdano se zna, prevalio većinu od prijeđenih 75.000 milja, a vjerojatno se ne bi zaustavio niti na toj brojci da nije izgubio život u vihoru Drugog svjetskog rata. Nakon tog nesretnog događaja Oakland je skriven u štaglju u kojemu je skupljao prašinu sve od 2019., kada su ga za 13.000 eura kupili otac i sin Presečki.

image
Restaurirani Oakland iz 1925.godine
Srđjan Vrančić/CROPIX

- Važno nam je da ga završimo što prije, jer početkom kolovoza planiramo feštu u Otočcu. Do tada treba biti i registriran, jer u njemu namjeravam provozati Ančicu Častek (92), gospođu od koje smo i kupili auto koji je nekoć vozio njezin otac Franjo.
Stari 6-cilindarski motor od 40 KS, međutim, nije proradio za našeg boravka u Krapini, no pitanje je dana kad hoće...

image
Oakland iz 1925.godine
Romeo Ibrišević

Ukratko

Prilikom restauracija majstorima je od velike pomoći bila i originalna knjižica vozila iz 1925., s detaljnim opisima i nacrtima sklopova na Oaklandu

Novi lak je precizno nanesen, a koža na sjedalima vrhunski obnovljena. Iz priloženog se vidi da obitelj Presečki već neko vrijeme restaurira oldtimere, i to ne samo one za vlastiti muzej...

Restauraciju je, zanimljivo, pomogla i korona. Posao smo započeli baš početkom prvog lockdowna, kad se ničime drugim nismo niti mogli baviti, otkrio nam je Ivica Presečki

Oakland će od jeseni biti izložen u Muzeju oldtimera Presečki, s originalnom dokumentacijom i registarskim oznakama iz Banovine Hrvatske

Kada se pokrene 6-cilindarski motor od 40 KS, pomaknut će se i brzinomjer na kojemu još od 1941. stoji brojka od 75.000 milja

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
11. studeni 2024 04:07