Početkom osamdesetih u sportskom odjelu Lancije punom se parom radilo na projektu novog auta za reli s mehaničkim rješenjima u skladu s novim pravilima Grupe B, po kojima, među ostalim, nisu bila dozvoljena velika odstupanja u odnosu na verziju namijenjenu cestovnoj uporabi, koju je svaki proizvođač morao izraditi u najmanje 200 primjeraka da bi dobio homologaciju za utrke.
Tako je tada kao direktni nasljednik Stratosa stvorena Lancia 037, koja se oslanjala na GT model Montecarlo, u verziji s uzdužno centralno postavljenim dvolitrenim Abarthovim motorom sa 16 ventila u glavi i kompresorom. Dizajnirao ga je Pininfarina, koji su pobrinuo za dotjerivanje aerodinamike, ali i serijske proizvodnje, uvodeći vrlo sofisticirana tehnička rješenja.
"Brzo sam se privikao na taj izvanredni i ekstremno brzi auto. Veća težinu na stražnjoj osovini zahtijevale su kasno kočenje, lagano puštanje nosa u zavoj, ali već na sredini zavoja počinje ubrzavanje" - svojevremeno je za 037 s kojim se 1983. na koncu sezone okitio i naslovima talijanskog i europskog prvaka, izjavio legendarni trkač Massimo Biasion prisjećajući se prvog testiranja. Prije legendarne "Kraljice" Delte, 1980-ih je dakle, postojala još jedna velika Lancia, također još jedan od najpoznatijih reli bolida koji je osvojio momčadski naslov svjetskog prvaka u reliju 1983. godine.
Bio je poznat po svom obliku i činjenici da je bio posljednji prvak relija samo sa stražnjim pogonom. Onima koji obožavaju reli strojeve iz najboljeg vremena utrkivanja možda bi bila zanimljiva ova informacija: uskoro će se na prodaju ponuditi ne gotov automobil za utrke već ni manje, ni više, prvi prototip 037 s brojem šasije SE 037-001 koji je izašao iz pogona Abartha.
Konkretni primjerak je prošao rigorozna ispitivanja kako u zračnom tunelu tako i na stazi, gdje su ga vozili Markku Alén, Adartico Vudafieri i Giorgio Pianta. Do 1982. godine nosio je kultne Martini boje, a poslužio je i kao automobil za ispitivanje staze na reliju Acropolis.
Nakon toga automobil je završio u rukama Sergija Limonea, čuvenog talijanskog inženjera, oca brojnih projekata trkaćih modela za Fiat, uključujući Lanciju Rally 037, Deltu S4 i Lanciju Deltu za FIA Svjetsko prvenstvo u reliju, te Alfi 155 i 156 za prvenstva turističkih automobila. Inženjer ga je uz puno truda i muke vratio u kompletno prvobitno stanje te je auto dobio vrijednu potvrdu autentičnosti od strane Međunarodne federacije za povijesna vozila FIVA-a te službenog talijanskog Lancia kluba.
Zanimljivo je vidjeti koliko se prototip razlikuje od modela za utrke po detaljima koji još nisu izvedeni precizno, poput spojeva karoserije, ili detalja u unutrašnjosti kojima se u prvoj fazi razvoja nije toliko davalo na važnosti, dok pogled na instrumente, gumbe i prekidače podsjećaju da je ovo doista prototip. Ipak, jasno je: četiri okrugla svijetla sprijeda i straga te otvori na poklopcu motora doživjeli su seriju.
Međutim, najvažnija stvar prototipa nije se mijenjala, a to je Abarthov 4-cilindarski dvolitreni 16V motor s kompresorom od oko 200 KS smješten središnje uzdužno za kojeg je Limone naglasio da ga je vratio u identične prvobitne specifikacije.
Sve u svemu, ovaj rijedak prototip tolike povijesne važnosti i utjecaja u svijetu utrka, bit će ponuđen zainteresiranima putem kuće RM Sotheby's na aukciji u Milanu koja će se održati 15. lipnja, a premda cijena nije istaknuta, nagađa se kako bi auto mogao postići iznos od oko 900.000 eura.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....