No more boring cars, izjavio je još u svibnju 2017. danas već bivši Toyotin šef Akio Toyoda (68). I doista, u posljednjih četiri-pet godina vodeći svjetski proizvođač automobila preporodio se što se tiče dizajna. Počelo je sramežljivo s Corollom i RAV-om 4, nastavilo se novim Yarisom i Aygom X, da bi se zaključilo s upravo pristiglim Priusom, električnim bZ4X i novim C-HR. Toyota je postala uzbudljiva, a dio priče je i naš Mario Majdandžić (48), šef dizajna eksterijera u Toyotinom studiju za napredni dizajn ED2 u Nici.
Rođen u Stuttgartu, Majdandžić je djetinjstvo proveo kod bake i djeda u Osijeku, gdje se počeo zanimati za automobile, pošto mu je otac radio u Mercedesu. Iz našeg Autokluba je saznao da uopće postoji profesija dizajnera automobila, pa se po završetku srednje škole iz Osijeka vratio u Stuttgart i upisao vodeći njemački studij dizajna u nedalekom Pforzheimu, kao i Domagoj Đukec (BMW), Robert Lešnik i Slavče Tanevski (Mercedes), Mitja Borkhart (Lamborghini)...
■ Karijeru ste započeli u Volkswagenu. Što vas je privuklo proizvođaču iz Wolfsburga?
- Volkswagenove studije, ali i praksa u Sitgesu kraj Barcelone. Na moru. Bilo je super, kao danas u Nici. Dvije godine kasnije već sam radio za BMW u Münchenu, i to na studiji Vision Efficient Dynamics, koja je kasnije postala serijski i8, a zatim i na i3.
■ Futuristički i8 je dobio sjajne kritike. Zašto ste 2012. napustili BMW i prešli u Toyotu?
- BMW nije planirao širiti program električnih auta, pa sam shvatio da bih samo stagnirao, a još sam bio mlad i željan izazova. Nije manjkalo ni ponuda za posao. Toyotu sam odabrao zbog broja modela, a Toyota mene zbog sklonosti inovacijama u dizajnu. Preselio sam se u Japan, u gradić Toyota, pokraj Nagoye.
■ To je drugi kraj svijeta. Kako su izgledali vaši počeci u novoj sredini? Jeste li se dugo privikavali?
- Dvije godine. Prije svakog projekta dobijete stotinjak stranica elaborata s podacima o prodaji, konkurentima, oglašavanju... I još se morate stalno usklađivati s dvojicom ili trojicom kolega koji s vama rade na istom projektu. Kod europskih proizvođača na jednom projektu u pravilu radi jedan dizajner, a drugi dizajneri pomažu mu samo oko svjetala i kotača. A tu je još i jezična barijera. Bio sam jedini Europljanin.
■ Koji je bio vaš prvi projekt?
- Lexus RX, ali nisam prošao na internom natječaju jer sam se projektu priključio prilično kasno, isto kao kasnije za Camry i Supru. Od početka sam, međutim, bio uključen u projekt četvrte generacije Yarisa. Kao inspiraciju sam od šefa dobio kuromame, japanski crni grah kao simbol čistih linija i čvrstoće, a ja sam još pronašao skulpturu bika. Prošao sam na natječaju i krenuo u razvoj serijskog automobila koji je u Japanu predstavljen u listopadu 2019.
■ Javnost je sjajno prihvatila Yaris, no nama se više sviđa nova generacija Priusa s plug-in hibridnom tehnologijom...
- Istina, to je danas potpuno drukčiji automobil od originala iz 1997. Kad sam 2019. završio rad na projektu Prius, nakon sedam godina života i rada u Japanu, gdje sam upoznao i svoju sadašnju suprugu s kojom imam dvoje djece, Luku i Saru, vratio sam se u Europu, u Toyotin studio za napredni dizajn ED2 u Biotu iznad Antibesa, na pola puta između Nice i Cannesa.
■ Koja je uloga studija ED2 u Toyoti?
- Inovacijama iznenaditi glavni studio u Japanu, ali i obavještavati ih o svemu što se događa u Europi. Prije smo se uglavnom bavili studijama, ali u posljednje vrijeme sve češće radimo serijske automobile za europsko tržište. Na meni je, pak, kao šefu vanjskog dizajna da osiguram dobru atmosferu i komunikaciju unutar studija, ali i dizajnerima dajem podršku u projektima. Blisko surađujemo s odjelima za interijer i strategiju, kao i Toyota Motor Europe Stylingom u Bruxellesu.
■ Toyota je jedan od rijetkih proizvođača sportskih automobila. Nudite Supru, pa GR86, Yaris GR... Hoće li ih biti i u buduće?
- Hoće. Toyota već desetljećima proizvodi sportske automobile, što nema veze samo s našim korijenima u motorsportu, nego i strašću našeg bivšeg šefa Akia Toyode. Osim toga, nakon uspjeha na Svjetskom prvenstvu u reliju i 24 sata Le Mansa dio kupaca očekuje modele kao što su Supra ili Yaris GR. Stoga će ih biti i u budućnosti. Ja sam, međutim, obiteljski čovjek, privatno vozim Lexus RX.
■ Pioniri ste hibrida, ali tek 2022. uveli ste prvi električni automobil bZ4X. Zašto?
- Istina, danas je tu jedino bZ4X, ali već do 2030. imat ćemo 30 novih modela isključivo na struju. Električni automobili izazov su i za inžinjere, ali i za nas dizajnere, jer su elektromotori manji od motora s unutrašnjim sagorijevanjem, pa su i prevjesi kraći, a međuosovinski razmaci zbog baterije dulji. To u potpunosti mijenja proporcije. Pritom valja voditi računa o aerodinamici, ali i smanjenju troškova, jer je sama tehnologija skupa.
■ Tu je najdalje otišla Tesla, a u posljednje vrijeme i Kinezi. Što vi kao dizajner mislite o automobilima Made in China?
- Kinezi su već dostigli visoku razinu i svi ih uzimamo ozbiljno. Nemaju tradiciju u dizajnu, pa imaju više slobode nego dizajneri u tvrtkama u Europi, Americi ili Japanu. Trebat će im vremena da steknu povjerenje kupaca, pogotovo u Europi, ali ne više od deset godina. Ne prođu dva-tri tjedna da ne dobijem ponudu za posao iz Kine.
■ Tko danas radi sjajan posao u svijetu autodizajna?
- BMW je do danas ostao sklon inovacijama, kao što su XM, iX ili Neue Klasse, a isto vrijedi za Hyundai Ioniq 5 ili Kiju EV6. Cijenim još i Francuze.
■ Koliko poznajete dizajnera s područja bivše države i družite li se privatno s njima?
S Robertom (Lešnikom, op.a.) sam kratko radio u Volkswagenu, kao i s Domagojem (Đukecom, op.a.). Tanevski je u to vrijeme radio praksu u BMW-u, a preko prijatelja poznajem i Mitju (Borkharta, op. a.), ali nisam znao da je iz Slovenije. Sedam godina proveo sam u Japanu, pa sam izgubio kontakt s njima, a nema više ni salona, pa se rijetko srećemo.
Kratke činjenice
Toyotin dizajnerski salto mortale zaokružila je 2023. peta generacija Priusa, čiji dizajn potpisuje upravo Majdandžić. Izgleda poput coupea
Mario Majdandžić (48), rođen u Stuttgartu, ali odrastao u Osijeku, ime u svijetu automobilskog dizajna stekao je studijom BMW Vision Efficient Dynamics, kasnijim i8, ali i električnim i3
Prvi projekt u kojem je sudjelovao od početka do kraja bio je Yaris, koji je 2021. ponio i laskavu titulu Europskog automobila godine
Majdandžić je BMW još 2012. zamijenio Toyotom i idućih sedam godina proveo je u Japanu. Europi se vratio 2019., u Toyotin studio za napredni dizajn ED2 u Nici
Smješteni na atraktivnim lokacijama poput Azurne obale ili Kalifornije dizajnerski studiji lakše privlače dizajnere, koji su već godinama traženi ne samo u Japanu i Južnoj Koreji, nego sve više u Kini
Majdandžić danas više ne dizajnira osobno, nego vodi grupu dizajnera zaduženih za eksterijer ED2