ELEKTRIFIKACIJA

Velika analiza: Evo kada koja marka planira ukinuti benzince i dizelaše

Električni auto, ilustracija

 Dmytro Sidelnikov/Alamy/Alamy/Profimedia

Iako smo posljednjih mjeseci svjedoci osjetnog pada interesa kupaca za električne aute i jako usporenom rastu njihove prodaje većina proizvođača ne odustaje od svoje električne budućnosti pripremajući se za najavljenu zabranu prodaje novih benzinaca i dizelaša od 2035. godine u Eu i nekim drugim državama svijeta. Mnogi proizvođači planiraju mnogo ranije od toga potpuno priječi na struju, no neki od njih nedavno su izmijenili svoje planove i najavili da će njihovi modeli s motorima na unutarnje izgaranje živjeti dulje od planiranoga. U nastavku analiziramo kada koja marka planira ukinuti svoje modele s benzincima i dizelašima.

Audi

VW-ova premium marka ima točno isplaniranu izlaznu strategiju. Od 2026. prestat će s razvojem novih modela s motorima na unutarnje izgaranje. Nasljednik Audija Q5 vjerojatno će biti posljednji novi Audi s benzincima i dizelašima. SUV bi trebao biti predstavljen 2026. i proizvoditi se so do otprilike 2033. godine. Nakon toga, Audi planira proizvoditi automobile s unutarnjim izgaranjem samo za u Kini. Audi planira imati 20 električnih automobila u svom portfelju do 2025. godine.

image

Audi Q4 50 e-tron

Audi

BMW

BMW je već sada potpuno napustio proizvodnju motora s unutarnjim izgaranjem u Njemačkoj. Posljednji motor s unutarnjim izgaranjem proizveden u Münchenu napustio je tvornicu u studenom 2023. godine, a Bavarci u potpunosti preuređuju glavnu tvornicu za proizvodnju električnih automobila. Proizvodnja motora s unutarnjim izgaranjem preseljena je u Steyr u Austriji i Hams Hall u Velikoj Britaniji. BMW očekuje se da će do 2030. polovica svih njihovih automobila prodanih u svijetu biti potpuno električni.

image

BMW i7

No, unatoč svega toga Bavarci se ne žele potpuno odreći motora s unutarnjim izgaranjem. Benzinski i dizelski motori također će biti ponuđeni u modelima serije X u sljedećem desetljeću, čak i na novorazvijenoj platformi. Sukladno tome planiraju modernizirati motore s četiri, šest i osam cilindara, kao i dizel motore. BMW se još nije izjasnio kada potpuno namjerava ugasiti svoje modele s motorima an unutarnje izgaranje.

Citroën

Iako do sada nemaju ni jedan model koji je isključivo električni Francuzi također jako rade na svojoj elektromobilnosti.Gotovo svaki model u ponudi trenutno ima električnu verziju i čini se da bi Citroënova era motora s unutarnjim izgaranjem mogla bi biti gotova i prije 2035., iako još nije određen neki konkretni datum.

image

Citroen e-C3

Citroen

Dacia

Dacijini modeli trebali bi još dugo biti opremljeni motorima s unutarnjim izgaranjem i tako činiti protutežu matičnom Renaultu i njegovoj potpuno električnoj strategiji. Dacia ne namjerava želi reći zbogom fosilnim gorivima do 2035. godine, dok Renault od 2030. godine želi potpuno električnu ponudu.

image

Dacia Spring

Dacia

Fiat

Fiat si je postavio ambiciozne ciljeve. Talijani trenutno u svojoj gami imaju samo dva električna auta (500 i 600), no uskoro dolazi i Panda na struju. Vjerojatno od 2027., ali ne kasnije od 2030., više neće biti motora s unutarnjim izgaranjem u novim modelima Fiata.

image

Fiat 600e

Fiat

Ford

Kao dio svoje električne ofenzive, Ford planira već od sredine 2026. sve svoje modele u Europi nuditi samo u potpuno električnoj verziji ili verziji s plug-in hibridnim pogonom. Od 2030., namjeravaju nuditi samo električne baterijske modele. Za razliku od dosadašnjeg kursa, u kojem je američki proizvođač elektrificirao velike automobile, sada će se više novca slijevati u razvoj manjih električnih vozila.

image

Ford Mustang Mach-e

Ford

GM

Američki automobilski div General Motors također je najavio da će od 2035. godine prodavati samo automobile s nultom emisijom.

Honda

Japanci su nedavno simpatičnu ali skupu Hondu e u Europi zamijenili električnim SUV-om e:Ny1 kao svojim jedinim električnim modelom u ponudi. Proizvođač do 2030. želi na tržište staviti 30 novih električnih automobila. Potpuno postupno ukidanje proizvodnje motora s unutarnjim izgaranjem predviđeno je do 2040. godine.

image

Honda e:Ny1

Honda

Hyundai

Hyundai Motor Group želi do 2030. postati jedan od tri vodeća svjetska proizvođača električnih vozila sa svojim brendovima Hyundai, Kia i Genesis. Hyundaijev cilj je 1,51 milijun električnih automobila proizvedenih godišnje u Koreji i 3,64 milijuna električnih automobila u cijelom svijetu.

image

Zagreb, 090322.
Automobil Hyundai IONIQ5 htrac.
Foto: Darko Tomas/CROPIX

CROPIX

Hyundai i njegova podružnica Genesis prethodno su se obvezali da će do 2045. postati klimatski neutralni u svojim proizvodima i poslovanju. Od 2035. godine Korejci će u Europi prodavati samo automobile bez emisija štetnih plinova. Hyundai planira eliminirati sva vozila na fosilna goriva na glavnim svjetskim tržištima do 2040. godine.

Jaguar

Jaguar Land Rover najavio je u kolovozu 2023. da će predstaviti prvi model temeljen na novoj električnoj arhitekturi krajem 2024. godine. Limuzinu s četvero vrata slijedit će još najmanje dva modela 2025. godine. Proizvodnja svih modela Jaguara s motorima na fosilna goriva bit će ukinuta već ove godine.

Kia

Do 2027. Korejci žele na tržištu imati 14 električnih modela, a do 2030. ostvariti godišnju prodaju od preko milijun baterijsko-električnih vozila, odnosno oko četvrtine ukupne prodaje. Kada će svi modeli biti potpuno električni Kia se za sada nije izjasnila.

image

Kia EV6

Kia

Lamborghini

Čak je i Lamborghini 2021. najavio da će u budućnosti biti potpuno elektrificiran kada je predstavljao buduću strategiju.No to ne znači i potpuno električne modele. Prije svega, Aventador, Huracán i Urus će idućih godina dobiti hibridne pogone. Prvi potpuno električni Lambo trebao bi uslijediti 2028. godine. Talijanska Volkswagenova podružnica namjerava proizvoditi barem neke super sportske automobile s motorima s unutarnjim izgaranjem i nakon 2030. godine.

image

Lamborghini Huracan STJ

Lancia

Ove godine je novim Ypsilonom počeo desetogodišnji plan za Lanciu. Nakon električnog Ypsilona uslijedit će još uvijek neimenovana električna perjanica za dvije godine, a 2028. se očekuje i povratak Delte. Nije jasno kada će potpuno priječi na struju jer bi novi Ypsilon trebao imati i verzije s hibridnim pogonom.

image

Lancia Ypsilon

Lancia

Lexus

Lexus želi postati marka koja prodaje isključivo električna vozila u Europi, Kini i Sjevernoj Americi već 2030. godine, a 2035. to bi se trebalo proširiti na čitav svijet. Dio je to nove električne strategije matične tvrtke Toyote, koja želi pod svojim brendovima lansirati 30 električnih automobila diljem svijeta do 2030. godine.

image

Zagreb, 170124.
Lexus RZ 450e DIRECT4.
Foto: Darko Tomas/CROPIX

CROPIX

Maserati

Tradicionalna talijanska sportska marka dobiva prve električne automobile do kraja 2025. kada bi svi modeli trebali biti dostupni i s električnim pogonom. Već od 2028. Maserati namjerava ukinuti automobile s motorima s unutarnjim izgaranjem.

image

Maserati Ghibli Trofeo

Maserati

Mazda:

Mazda slijedi "pristup s više rješenja" u kojem, uz baterijsko-električne pogone, vrlo učinkoviti motori s izgaranjem (s elektrifikacijom) također igraju važnu ulogu. Japanski proizvođač planira biti klimatski neutralan do 2050. Tvrtka pretpostavlja da će do 2030. četvrtina svih automobila poput MX-30 imati potpuno električni pogon, a svi ostali modeli bit će djelomično elektrificirani.

image

Zagreb, 221223.
Auto klub test Mazda MX 30.
Foto: Zeljko Puhovski/CROPIX

CROPIX

Mercedes

Mercedes do kraja desetljeća planira postati potpuno električna marka “svugdje gdje tržišni uvjeti to dopuštaju”. Sve nove arhitekture vozila bit će dizajnirane za isključivo električne pogone od 2025., no iz Mercedesa su nedavno izrazili sumnju u kraj motora s unutarnjim izgaranjem. Globalni fokus tvrtke je na proizvodnji električnih vozila u luksuznom segmentu. Mercedesov portfelj već uključuje osam potpuno električnih EQ modela.

image

Mercedes EQS Redizajn

Ukupno će Mercedes-Benz do 2030. uložiti više od 40 milijardi eura u elektromobilnost. Do 2025. planira se oko 30 posto električnih automobila, a do kraja desetljeća izgradit će se osam gigatvornica baterija ukupnog kapaciteta 200 gigavat sati. S druge strane, ulaganja u tehnologiju unutarnjeg izgaranja bit će smanjena za oko 80 posto do 2026. godine. Iako je prvotni plan uključivao kraj za benzince i dizelaše od 2030. godine, sada Mercedes planira proizvoditi ih i nakon toga.

Mini

Do početka 2030-ih, Mini planira imati isključivo potpuno električnu gamu. Marka trenutno ima dva potpuno električna modela na tržištu.

image

Mini Countryman aktualan, novi

Mini

Mitsubishi

Mitsubishi ističe da trenutno ne planira ukloniti klasične benzinske motore iz ponude zbog velike potražnje za njima. Proizvođač automobila, koji je svojedobno napravio električnog pionira i-MiEV dio je alijanse s Nissanom i Renaultom za strateški razvoj električne mobilnosti i planira skoro predstaviti svoj prvi električni model.

image

2024. Mitsubishi Colt

YouTube Screenshot; Mitsubishi

Nissan

Nissan je bio globalni električni pionir s Leafom i planira zaustaviti razvoj motora s unutarnjim izgaranjem nakon što svoje motore prilagode za Euro 7 2025. godine.Nissan će uložiti dodatnih 23 milijarde eura u električnu ofenzivu do 2026. godine, a očekuje se da će do 2030. uslijediti 35 novih električnih modela. Od toga će se 90 posto temeljiti na pet električnih platformi za većinu tržišta u svim većim regijama svijeta. Još uvijek nemaju fiksni cilj za ukidanje motora s unutarnjim izgaranjem.

image

Zagreb, 220224.
Auto klub test Nissan Ariya.
Foto: Zeljko Puhovski/CROPIX

CROPIX

Opel

Od 2028. Opel će se u potpunosti oslanjati na električna baterijska vozila na svom glavnom tržištu u Europi. Aktualni plan uključuje da nakon te godine više neće biti Opela s benzinskim i dizelskim motorima.

image

Zagreb, 200723.
Auto klub test Opel Astra GSe.
Foto: Zeljko Puhovski/CROPIX

CROPIX

Peugeot

Peugeot ima za cilj imati 100 posto elektrificiranu ponudu do kraja 2025. godine. Do 2030. 100 posto Peugeotovih modela prodanih u Europi trebali bi biti električni.

image

Peugeot 208

Peugeot

Porsche

Planiraju da do kraja desetljeća više od 80 posto njihovih automobila bude na električni pogon. Prema internim planovima, već do 2025. takvi automobili bi trebali činiti gotovo polovicu ponude Porschea. Nakon 2035. samo bi legendarni 911 i dalje trebao imati motore s unutarnjim izgaranjem na sintetičko gorivo.

image

Porsche Taycan Turbo GT

Porsche

Renault

Renault se oslanja na novu električnu marku Ampere za sveobuhvatnu elektrifikaciju. Uz pomoć marke nazvane po slavnom francuskom fizičaru, Renault do 2027./2028. godine želi smanjiti cijene električnih automobila na razinu cijena modela s unutarnjim izgaranjem. Ponuda električnih Renaultovih modela trebala bi se proširiti na sedam do 2031. godine. Očekuju da će udio njihovih elektrificiranih vozila (e-automobili i plug-in hibridi) porasti na 90 posto do 2030. godine. Renault Grupa ima za cilj postići ugljičnu neutralnost u Europi do 2040. i globalno do 2050. godine.

image

Renault Megane e-tech

Darko Tomaš/CROPIX

Rolls-Royce

Najluksuzniji proizvođač na svijetu planira od 2030. godine biti potpuno električan. Za sada su predstavili samo jedan model na struju - Spectre.

image

Rolls-Royce Spectre

Bring A Trailer

Škoda

Škoda nema točnog datuma za prestanak proizvodnje benzinaca i dizelaša no planiraju prodavati 50 do 70 posto isključivo električnih vozila do 2030. godine. Do tada bi trebala postojati najmanje tri nova potpuno električna modela, a svi će cijenom i veličinom biti ispod Enyaqa.

image

Zagreb, 220222.
Automobil Skoda Enyaq iV.
Foto: Darko Tomas/CROPIX

CROPIX

Toyota

Toyotina strategija "Ekološki izazov" ima za cilj smanjiti ukupne emisije CO 2 za 90 posto do 2050. godine, bilo kroz proizvodnju, recikliranje ili proizvode . Do 2035. svi bi proizvodni pogoni trebali biti klimatski neutralni i svi novi modeli u Europi trebali bi biti klimatski neutralni. Do 2030. Toyota grupacija želi predstaviti 30 potpuno električnih vozila, a zatim ih prodavati 3,5 milijuna godišnje.

image

Toyota bZ4X

Toyota

Volkswagen

Tvrtka sa sjedištem u Wolfsburgu polako ali sigurno zanemaruje benzinske i dizel motore. Od ove godine VW u norveškoj prodaje samo električne automobile. Paniraju da do 2030. svaki drugi novi VW prodan na svijetu (i 70 posto u Europi) ima isključivo električni motor. Krajem 2023. šef Volkswagena Oliver Blume najavio je električni automobil u cjenovnoj kategoriji oko 20.000 eura za drugu polovicu desetljeća,a 2025. dolazi model "od 25.000 eura". Plan je potpuno ukinuti vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem za europska tržišta 2033. godine. U SAD-u i Kini motor s unutarnjim izgaranjem ostat će u ponudi još malo duže.

image

Volkswagen ID.4

Volkswagen AG

Volvo

Od 2030. Volvo automobili silazit će s proizvodne trake samo kao električni automobili. Posljednji dizelski motor proizveden je početkom 2024. godine. Time je Volvo postao prvi veliki europski proizvođač automobila koji je potpuno napustio dizel. Već u rujnu 2022. Volvo je prestao s prodajom čistih benzinskih ili dizelskih motora u Norveškoj i Danskoj.

image

Zagreb, 040424.
Auto klub test Volvo EX30.
Foto: Zeljko Puhovski/CROPIX

CROPIX
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 09:56