
Rijetko koji moderni automobil danas ima dobro poznatu, klasičnu ručicu automatskog mjenjača. Robusnu ručicu zamijenile su kojekakve polugice, prekidači, okretni kotačići i tome slično. No ono što je ostalo isto jesu oznake, najčešće one četiri osnovne.
Dakle imamo P za parking, položaj kada ste parkirali ili zaustavili vozilo. Tada automatski mjenjač blokira zupčanike i automobil je osiguran od nekontroliranog kretanja. R pozicija označava reverse (rikverc) tj. položaj kada želite voziti unatrag. Ispod uvijek dolazi N položaj za neutral, odnosno kada mjenjač odvoji sve zupčanike u mjenjaču, nešto poput ‘ler‘ pozicije kod ručnog mjenjača. Na kraju imamo i D za drive (vožnju).
Ali osim ova četiri slova, postoje i neki automatski mjenjači koji ih mogu imati više. Iako su ova četiri ista u cijelom svijetu, kako bi se standardizirala njihova upotreba i izbjegle pogreške, postoje i druga slova na koja možemo naići.
Unatrag par godina, na automatskim mjenjačima ispod slova D, pojavilo se slovo B. Nešto što često možete vidjeti na modelima s hibridnom tehnologijom. B (brake) oznaka zapravo znači da kada vozite u tom položaju ručice, regenerativno kočenje, odnosno kako se često kaže ‘kočenje motorom‘, tada je znatno izraženije.
Svrha položaja B jest dopunjavanje baterije kod hibridnih modela i štednja kočnica. Ta pozicija mjenjača zahvalna je ako se recimo dugo vozite nizbrdicom. Tada će vam B položaj uvelike olakšati posao, gdje će izraženijim kočenjem motora nego u D poziciji održavati brzinu te, ako ste u ‘hibridu‘ osvježavati vašu bateriju. Slovo L također možete pronaći u nekim automobilima, najčešće onima namijenjenim za terensku vožnju.
Oznaka L (low) funkcionira tako da drži motor automobila u najnižem rasponu stupnjeva prijenosa, obično između prvog i drugog stupnja prijenosa. To se npr. može usporediti s funkcijom reduktora. U tom stupnju prijenosa najbolje se voziti kada je podloga blato, snijeg ili pijesak, te kada se savladavaju veći usponi ili oštre nizbrdice. Na kraju imamo i oznaku +/- pored oznake D ili M (manual). Pozicija koja se koristi kada vozač želi sam vršiti izmijene stupnjeva prijenosa pomoći iste ručice (naprijed-nazad) ili posebnim polugicama iza volana.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....