STRUJNI DAR

VOZILI SMO TESLA MODEL S najprodavaniji elektro auto na svijetu

Elektro sportaš stotku hvata za 4,4 sekundi i s jednim punjenjem baterija prelazi 350 km

Iza atraktivno skrojene vanjštine Tesle Modela S koja pomalo podsjeća na Jaguar XF, krije se funkcionalna sportska limuzina s četverim vratima. Svjedoče tome i tehnički podaci: najsnažnija izvedba razvija 210 km/h, i to uz fenomenalno ubrzanje od 4,4 sekundi do 100 km/h. A pritom nudi autonomiju koja prema tvorničkim obećanjima premašuje 500 km, što je zasluga preko 8000 litij-ionskih baterija u podnici (2000 više nego u Roadsteru) u koje se može uskladištiti 85 kWh. Naš talijanski suradnik donosi vam iskustvo iz prve ruke.

POGLEDAJTE FOTOGALERIJU

Prvo po pitanju cijene, model S u osnovnom izdanju s baterijama kapaciteta 60 kWh i 302 KS u susjednoj Austriji (gdje stoluje trenutno najbliži ovlašteni trgovac), stoji 68.000 eura, dok cijena najsnažnije izvedbe s baterijama od 85 kWh i 416 KS premašuje 91.000 eura. Svejedno, čini se da taj iznos, od kojega se prosječnom čovjeku zavrti u glavi, nije prepreka uspjehu na tržištu. Dosad je prodano čak 21.000 primjeraka, čime je Model S postao najprodavaniji elektro automobil na svijetu.

Zanimljivo, u tom uzletu Tesle posebnu ulogu ima Norveška. Tamo je Model S tijekom rujna 2013. bio najprodavaniji auto na tržištu. Sa 616 prodanih primjeraka na ljestvici najprodavanijih našao se čak ispred Golfa, Aurisa i ostalih uobičajenih bestsellera. Štoviše, zanimanje je toliko poraslo da je procvjetala i potražnja za rabljenima. Nespremni čekati isporuku novog pet do šest mjeseci, Norvežani su plaćali i 15 posto više za rabljeni, sve kako bi što prije počeli koristiti državne beneficije. Ludo? Nikako. Besplatna vožnja autocestom, parkiranje i ulazak u središta gradova, te manji porezi i davanja, kao i vožnja na struju umjesto na skupi benzin, na godinu u Norveškoj štede preko 8000 eura.

Koliko god mi u Hrvatskoj o takvim pogodnostima možemo samo sanjati, Model S nije nikakva maštarija. Na prvi pogled se uopće ne razlikuje od auta koje svaki dan susrećemo na cesti. Uobičajeni dizajn, ukrašen velikim naplatcima od 19 cola, ne otkriva ništa osobito, a tek će rijetki uočiti da straga nema ispušnih cijevi. No, čim se sjedne za upravljač otvara se potpuno drugačiji svijet. Prekidači i komande svedene su na minimum. Nema čak ni prekidača za pokretanje motora, zamijenjenog senzorom u sjedalu koji reagira na prisustvo vozača. A ono što posebno privlači pažnju je ogromni zaslon, pravi tablet s dijagonalom od 43 cm, preko kojega se upravlja gotovo svime. Uz sav futuristički sjaj, posebno strahopoštovanje izaziva start, čak i ako ste već sjedili u nekom supersportašu.

Zato prije nego odvalite po papučici koja zatvara strujni krug između baterija i motora obavezno upozorite suputnike da se vežu pojasom. Ma kako zvučalo nevjerojatno, Model S u prvih stotinjak metara ubrzava bolje od Ferrarija ili Porschea. Lansiranje je kao iz praćke, trenutno i bez imalo zastajkivanja. Posebno to vrijedi na manjim brzinama, kada do punog izražaja dolazi što se svih 600 Nm nudi već od 0 pa sve do 5100/min. Nema kašnjenja turba, izmjene stupnjeva prijenosa i sličnih zadataka. Spremnost i snaga motora su monstruozni, a međuubrzanja podsjećaju na vožnju u Bugatti Veyronu.

No, sve se odvija u potpunoj tišini, ali samo do 120 km/h. Iznad potisak motora slabi i Tesla se počinje ponašati poput njemačkih superlimuzina. Iako je istina da već pri 130 km/h putnički prostor okupira neočekivana buka koja dolazi od kotača i nedovoljno dotjerane aerodinamike. Usporedbe sa BMW serije 5 sasvim su realne. Iako masom premašuje 2,2 tone, Model S je u zavojima ugodan, zabavan, precizan i lako je zaboraviti da sjedite u limuzini rastegnutoj na gotovo 5 metara. Oduševljava i lakoća upravljanja.

Dovoljno je reći da se od dvije papučice pod nogama većinom koristi samo jedna, ona desna. Naime, čim skinete nogu s potenciometra slijedi snažno kočenje motorom i tek se u posljednjim metrima potrebno poslužiti kočnicom. Postoji i mogućnost podešavanje sile kojom motor koči, no u pitanju je tek detalj zbog kojeg se u Tesli osjećate pionirski... Zanimljivo je bilo vidjeti i koliko se stvarno može odraditi kilometara s punim baterijama. Za početak, to smo istražili dvostrukim prolazom autoceste od Milana do Modene. Brzinom oko 130 km/h odvozili smo 327 km, nakon čega se na zaslonu upalila rezerva, odnosno natpis charge now. Konkretno, ostalo nam je struje za još 30 km, nakon što smo od 84, prema putnom računalu potrošili 76 kWh.

Drugi test odradili smo na ulicama Milana, koristeći se dijelom i obilaznicom na kojoj promet nije ništa slabiji nego u središtu. Krenuvši prije podne, prošli smo jutarnje gužve, potom se zavukli u strogi centar uz vožnju koja je na trenutak bila sporija od brzine normalnog hoda. Uz tek jednu kratku pauzu, nakon punih 9 sati vožnje odradili smo 195 km i potrošili tek malo više od polovice punjenja (47 od 85 kWh), a putno računalo najavljivalo je još 182 km istim ritmom. Znači, u oba slučaja baterije su izdržale manje od tvorničkih najava, ali u prosjeku Model S s jednim kWh prevali 4 km, što predstavlja prosječnu autonomiju od 350 km. A to je rezultat koji trenutno ne ostvaruje niti jedan drugi električni automobil. Doduše, uz oprezniju vožnju moglo se napraviti i koji kilometar više, ali to iziskuje oprezniju vožnju. No, autonomija koju je Model S pokazao više je nego dovoljno za dnevnu upotrebu u gradu.

U teoriji, baterije možete napuniti putem standardne kućne utičnicu (230V/3 kW), pri čemu svaki sat punjenja donosi 14 km autonomije, odnosno nakon 12 sati punjenja baterije neće biti niti napola napunjene. Ipak, najbolje rješenje su posebne postaje za punjenje koje je Tesla već instalirao na šest mjesta u Norveškoj, a do kraja 2014. u planu je izgradnja velike mreže diljem Europe. Na tim stanicama se već za 40 minuta baterije napune 80 posto, odnosno 20 puta brže nego na aktualni stanicama koje već postoje u većim europskim gradovima, a uz to je prvih 20 minuta besplatno. Uspiju li u svom naumu, Model S postat će još privlačniji.

Motor je smješten u razini stražnjih kotača, dok je aluminijska podnica debljine 6 mm dio karoserije i nosi pakete baterija

Baterije

Preko 8000 litij-ionskih međusobno povezanih baterija podijeljeno je u 16 modula. Ukupna masa baterija premašuje 600 kg, a njihov kapacitet je 85 kWh

Motor

Električni trofazni motor pogonjen izmjeničnom strujom hladi se tekućinom i pogoni stražnje kotače. Razvija 310 kW (422 KS) od 5000 do 8600 okretaja, dok je maksimalan okretnim moment od 600 Nm stalan od starta do 5100 okretaja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 01:43