Priča o Audiju quattro započela je još 1980., na salonu automobila u Ženevi. Tada je pokazan prvi velikoserijski sportaš sa stalnim pogonom na sve kotače, a specifična uglata karoserija skrivala je turbobenzinac od 200 KS. Četiri godine kasnije, Audi je predstavio i snažniju izvedenicu Sport quattro, sa 306 KS, prepoznatljivu po skraćenom međuosovinskom razmaku. Svjetsku je slavu, međutim, stekao zahvaljujući relijaškim uspjesima postignutim u izvedbama quattro A1 i A2 te Sport quattro S1 i S1 E2. S njim su pobjeđivali Stig Blomqvist, Michele Mouton i Walter Roerhrl, koji ga je, između ostaloga, 1987. dovezao i do pobjede na Pikes Peaku...
Ali, ovaj primjerak pred nama, za čije smo se ključeve kao rijetki sretnici uspjeli izboriti među stotinjak novinara iz cijelog svijeta ipak je nešto posebno. Jer, legenda o quattru krenula je upravo od takvog automobila. Osnovnu zamisao za njegov nastanak, dobro je poznato, dao je još tamo 1977. inženjer Jörg Bensinger, koji je ispravno shvatio da niti jedan auto na svijetu, ma koliko konjskih snaga imao, ne može biti brži od Iltisa. Volkswagenov vojni džip s prednje postavljenim motorom i pogonom na sva četiri kotača tako je iskorišten kao ideja vodilja za razvoj posebne verzije Audija 80, nazvane jednostavno quattro.
Nijemci ga, danas, zovu još i Ur-quattro, što znači da je tu riječ o originalu, prvom od svoje vrste. Prapočetku. Ovaj kojeg smo imali čast voziti sklopljen je 1991., dakle u zadnjoj godini proizvodnje. I danas, realno, izgleda odlično, što i nije čudno jer je redovno održavan i očito vožen samo u ovakvim, posebnim prilikama. Uostalom, to potvrđuje i pogled na narančastu digitalnu instrumentnu ploču, koja je te, sada već davne 1991., još uvijek bila u modi. Na okret ključa budi se 2,2-litreni petcilindarski turbobenzinac sa 20 ventila i dvije bregaste osovine.
Poznat po kodnoj oznaci RR i 220 KS, u quattro se počeo ugrađivati 1989. kada je zamijenio dotadašnji 10-ventilski MB (SOHC), uveden dvije godine ranije, a imao je, baš kao i originalni 2,1-litreni WR, okruglih 200 KS. Krećemo! Na pritisak papučice gasa zavrti se jednako uvjerljivo kao što i zvuči. Digitalna skala okretomjera broji 7000/min i puni se do kraja, vjerojatno kao i prvoga dana. Možda čak i bolje. Jer, i više od dvadeset godina kasnije, quattro u leđa udara punom, zdravom snagom. Ključnu ulogu pritom, dakako, ima quattro pogon koji ovdje dolazi u svojoj drugoj generaciji, predstavljenoj 1987. Po prvi put, umjesto dotadašnjih fiksnih 50:50, omogućio je raspodjelu u varijabilnim omjerima, odnosno do najviše 75 posto momenta na prednju ili stražnju osovinu.
Upravljanje stražnjim diferencijalom obavlja se prekidačem smještenim na dnu središnje konzole. I to je i više nego dovoljno za puno, puno povjerenja u auto i bez svih onih modernih sustava pomoći, kao i razne elektronike koju su nas u međuvremenu naučili prihvaćati zdravo za gotovo. Dakako, uz dozu razumnog poštovanja prema stroju i planini, uspon na švicarski Nufenen Pass, gdje smo ga imali prilike isprobati na kišom sasvim natopljenoj nisci serpentina, predstavlja čisti užitak. Onaj koji će i u najtvrđem vozaču ponovno probuditi iskreno uzbuđenog dječaka.
Quattro je, jednostavno, unatoč težini u nosu, sjajno izbalansirano vozilo kakvome po pitanju ponašanja u vožnji teško mogu parirati mnogi suvremeni automobili. No, sagledamo li stvari realno, kočnice i mjenjač nisu na razini ostatka paketa. U odnosu na ostatak priče, ponajprije pogon, djeluju zastarjelo, jer diskovi smješteni u omalenim 15-colnim kotačima u ovakvim uvjetima vožnje nemaju ugriz kakav bismo željeli. Mjenjaču, k tome, na ručici fali i brzine i preciznosti. No, kada se čovjek prisjeti da je tu riječ o praktički četvrt stoljeća starim sklopovima, još je jasnije koliko je ovaj paket bio napredan za svoje vrijeme. Sve smo mu to, dakako, voljni oprostiti, jer on je zasigurno jedan od onih automobila koje bismo bezuvjetno poželjeli imati u svojoj garaži. Jednoga lijepog dana, dakako...
Audi Ur-Quattro 1991.
TEHNIČKI PODACI
Motor turbobenzinski, 5 cilindara
Obujam 2226 ccm
Snaga 162 kW/220 KS pri 5900/min
Moment 309 Nm pri 1950/min
Mjenjač ručni, 5 stupnjeva
Pogon na sve kotače Torsen
Dimenzije 440x172x132 cm
Masa 1380 kg
Gume 215/50 R15
Trag kotača 146,1 sprijeda, 149,4 straga
Spremnik goriva 90 litara
Najveća brzina 230 km/h
0-100 km/h 6,3 sekunde
Potrošnja (90/120/grad) 7,8/9,9/14,5 l/100 km
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....