NOVA IDEJA

Trošak snose neodgovorni vozači: Ovaj uređaj će fizički ograničavati brzinu automobila

Europa zasad promatra, ali iskustvo pokazuje da takvi eksperimenti rijetko ostaju s jedne strane Atlantika

Ograničenje brzine

 rospoint/Alamy/Profimedia
Europa zasad promatra, ali iskustvo pokazuje da takvi eksperimenti rijetko ostaju s jedne strane Atlantika

Tehnologija koja bi fizički spriječila vozače da prekorače brzinu možda će skoro postati stvarnost na cestama. Dok Europa već nekoliko godina sustavno uvodi sustave upozorenja na prekoračenje dozvoljene brzine u sve nove automobile, u Sjedinjenim Državama se sada razmatra korak dalje: uvođenje obveznih ograničivača brzine za ponavljače prometnih prekršaja. Wisconsin bi mogao postati prva američka savezna država u kojoj bi se vožnja prevelikom brzinom pretvorila u prošlost.

Predloženi zakon cilja vozače koji su više puta uhvaćeni u bezobzirnoj vožnji, a sustav bi im fizički onemogućio da prijeđu propisani limit. Tehnologija, nazvana intelligent speed assistance (ISA), koristi GPS podatke za prepoznavanje lokalne brzine, nakon čega ograničava snagu motora tako da automobil ne može ubrzati iznad dopuštenog.

image

Brzinomjer

Mc Photo/Ohde/Alamy/Alamy/Profimedia

Zakon su predložila dva demokratska zastupnika iz Milwaukeeja, Russell Goodwin i Chris Larson, s ciljem da se smanji broj prometnih nesreća i trajno promijeni kultura opasne vožnje. Prema prijedlogu, svatko tko je u pet godina dva puta osuđen za bezobzirnu vožnju, što uključuje i prekoračenje brzine za više od 30 kilometara na sat, morao bi ugraditi takav uređaj. Trošak od oko 1700 dolara snosio bi sam vozač, a država bi subvencionirala one s nižim prihodima.

Vozači koji bi pokušali zaobići sustav, primjerice ukloniti uređaj ili ga ne ugraditi, mogli bi završiti u zatvoru do šest mjeseci ili platiti veliku novčanu kaznu. Larson ističe da se ne radi samo o kazni, već i o edukaciji: "Vozači, ali i svi koji se s njima voze, naučit će zašto je taj uređaj ondje. To je podsjetnik da njihova vožnja ima posljedice."

image

Ograničenje brzine na autocesti

Profimedia

No, prijedlog ima i brojne kritičare. Republikanski zastupnik Bob Donovan opisao ga je kao "kreativan, ali teško provediv", dodajući da će mnogi jednostavno voziti druge automobile bez ovog sustava. Skeptici upozoravaju i na to da brzina nije jedini uzrok prometnih nesreća, dekoncentracija, alkohol i korištenje mobitela ostaju jednako opasni.

Kritičari upozoravaju da bi sustav mogao biti i opasan u stvarnim prometnim situacijama. Ako vozilo ne dopušta prelazak ograničenja ni za trenutak, to bi moglo otežati ili onemogućiti sigurno pretjecanje na otvorenoj cesti. U mnogim situacijama vozač mora nakratko ubrzati iznad dopuštene brzine kako bi završio manevar prije dolaska vozila iz suprotnog smjera.

Automatizirani limitatori koji mehanički "odrežu" snagu motora mogli bi time povećati rizik od sudara, osobito na cestama bez razdvojenih traka. Takve situacije pokazuju da tehnologija, iako korisna u teoriji, mora biti dovoljno inteligentna da razumije kontekst vožnje, a ne samo brojku s prometnog znaka.

Wisconsin bi mogao postati prva pokusna točka u kojoj će se ispitati koliko daleko društvo želi ići u zamjeni ljudske odgovornosti algoritmom. Europa zasad promatra, ali iskustvo pokazuje da takvi eksperimenti rijetko ostaju s jedne strane Atlantika.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
24. studeni 2025 23:39