ISTRAŽUJEMO

Što donosi mreža 5G? Daleka budućnost u svijetu automobila već je počela, evo i kako izgleda...

Dolaskom 5G mreže stvoreni su preduvjeti za skraćivanje razvojnih procesa te ubrzan razvoj autonomnih vozila
Instrumentna ploča budućnosti
 iStockphoto

Revolucija. Tako je, jednom riječju, najpreciznije opisati ogroman iskorak koji 5G mreža donosi u automobilsku industriju. Zapravo, nije riječ samo o iskoraku, već o potpunom preoblikovanju koje neće obuhvatiti samo automobile, već će unaprijediti i proizvodne procese te donijeti niz novih poslovnih modela i mogućnosti. I nije tu riječ o nekakvoj dalekoj, neopipljivoj budućnosti. Komercijalna 5G mreža već je dostupna i tu kod nas u Hrvatskoj gdje ju je prije nešto više od mjesec dana predstavio Hrvatski Telekom. Zasad je dostupna u 17 gradova diljem Hrvatske, no dostupnost stalno raste tako da već danas pokriva 1,2 milijuna stanovnika, a nema sumnje da će se nastaviti širiti i 2021. Budućnost je tako već počela.

image
Robotske ruke na upravljaču
Profimedia

Nove mogućnosti koje donosi 5G mreže, govore brojni analitičari, posebno će ići na ruku proizvođačima automobila. S time se slaže i Tomislav Lugarić, voditelj razvoja softvera u Rimac Automobilima. Glavna prednost 5G mreže kao brzog, pouzdanog i izrazito propusnog komunikacijskog kanala, kaže, unaprjeđenje je razvoja novog automobila.

„Nama koji smo u ovom poslu omogućit će da iz Zagreba ili Svete Nedelje nadziremo i podešavamo automobil dok on prolazi testiranja u Italiji ili Sjedinjenim Državama. I to ne samo jednom čovjeku. Svi inženjeri uključeni u ovaj proces, a ponekad je riječ o njih stotinu, moći će istovremeno nadzirati vozilo, skupljati podatke i raditi analize bez da fizički odlaze na lokaciju.

Svaka vožnja bit će testna i svakoj će se vožnji moći pridružiti stotinu inženjera na suvozačkom sjedalu“, objašnjava Lugarić te ističe još jednu novost koju neminovno donosi 5G mreža. U budućnosti, kaže, automobil više neće biti gotov nakon što bude proizveden.

image
Parking mjesto
Profimedia

Njegova evolucija nastavit će se kroz softverska ažuriranja, baš kako je to već danas slučaj s pametnim telefonima. „Ljudi danas već odrastaju okruženi naprednom tehnologijom i sigurno u budućnosti neće biti spremni platiti automobil da bi ga onda morali voziti u servis samo zato da bi ondje netko doradio detalj na elektronici.

A 5G mreža predstavlja ključan element infrastrukture koja će omogućiti ažuriranja na daljinu“, govori Lugarić uvjeren da će i Rimac Automobili imati koristi od 5G mreže.

„Aktualna 4G mreža najviše manjkavosti pokazuje kod propusnosti i pokrivenosti. Sasvim trivijalna situacija u kojoj jedan zavoj na testnoj stazi ima nedovoljnu pokrivenost znala je izazvati dosta frustracija, budući da jednom kad veza pukne, automobil prvo mora ponovno uspostaviti vezu s mobilnom mrežom, zatim s internetom, potom sa serverom, i tek onda dostaviti u međuvremenu prikupljene podatke. Dodatno, kad uđemo u fazu postprodaje u kojoj će postojati realna potreba za distribucijom brojnih gigabajta podataka prema autima, propusnost 5G mreže neće biti samo dobrodošla, nego i nužna“.

image
Boris Drilo
CROPIX

Posebno veliki utjecaj 5G mreža imat će na razvoj autonomnih vozila. Njih proizvođači razvijaju već godinama i rado se hvale svojim napretkom, no činjenica je da na tržištu još nema automobila koji su dosegli najvišu, 5. razinu autonomne vožnje kada su se u stanju kretati bez nadzora vozača. Dolaskom mreže 5G to će se promijeniti, i to u prilično kratkom vremenu.

„Autonomna vozila su upravo primjeri sofisticiranih umreženih uređaja koji trebaju brzi prijenos podataka s niskim kašnjenjem kakvu nudi mreža 5G“, objašnjava dr. sc. Ivana Podnar Žarko, voditeljica Laboratorija za Internet stvari na Fakultetu elektrotehnike i računarstva. Prema njezinom mišljenju danas smo još uvijek daleko od autonomnih vozila koja će omogućiti sigurnu i pouzdanu vožnju u svim vremenskim uvjetima te smatra da tako nešto dosad nije bilo niti moguće.

„Današnja vozila šalju podatke generirane pomoću niza senzora do računalnog oblaka proizvođača najviše iz servisnih razloga. No, uskoro možemo očekivati udaljeni nadzor u stvarnom vremenu te reaktivnost na okolne događaje, posebno u dinamičnim gradskim sredinama. Za takve primjene, a i neke futurističke scenarije proširene stvarnosti poput virtualnih prometnih oznaka, potrebna je mreža 5G“, govori Podnar Žarko.

image
EV na punjaču
Mitsubishi

Boris Drilo, član Uprave za tehniku i informacijske tehnologije Hrvatskog Telekoma objašnjava kako 5G mreža sa sobom nosi tri nove funkcionalne cjeline – veće kapacitete i više brzine, velik broj povezanih uređaja na mrežu, te brži odaziv mreže s mogućnošću da se neke stvari kontroliraju gotovo u stvarnom vremenu što je vrlo bitno kod autonomnih automobila. „Očekujem da će u sljedećih pet godina 5G tehnologija postupno sazrijevati.

Primjerice, 5G funkcionalnosti koje će omogućiti samovozeće aute još nisu tu jer je za njih potrebna brzina odziva 5G mreže ispod 10 milisekundi. Mi smo sada na 25-30 milisekundi u stvarnim uvjetima. Mislim da ćemo prije toga početi s primjenom 5G senzora u tzv. pametnim rješenjima u komunalnoj infrastrukturi gradova“, ističe Drilo.

Autonomni automobili tako će biti veliki dobitnici mreže 5G, obzirom da će se pomoću lakšeg prikupljanja i obrade podataka ubrzati i njihovo strojno učenje i bolje će razumjeti obrasce koji će im pomoći da oblikuju odgovarajuće reakcije u vožnji. No, dobitnici će biti i električni automobili.

Mogućnost preciznijeg praćenja razine baterije, lakšeg pronalaska stanica za punjenje i slobodnih parkirnih mjesta te bržeg prepoznavanja učinkovitih ruta koje štede struju moglo bi značajno poboljšati iskustvo vožnje u električnim autima. Ne čudi stoga što u Rimac Automobilima zadovoljno trljaju dlanovima zbog dolaska mreže 5G – proizvodnja električnih, supersportskih automobila, ali i razvoj naprednih rješenja poput sustava za autonomnu vožnju ono je čime se bave.

image
Pametni gradovi Dubrovnik
T-com

„Dovođenjem širokopojasne povezanosti u automobil on će uistinu postati građanin prvog reda u svijetu stvari, iliti popularnom Internet of things. Dosad je ovakva titula bila rezervirana za statične gadgete poput osobnih asistenata, no uvođenjem mreže 5G u automobil otvara se gomila mogućnosti. Radeći s povezanim autom, moći ćemo uvijek poboljšati algoritme koji upravljaju ubrzanjem, moći ćemo vozačima preko interneta ponuditi zabavniji osjećaj driftanja u zavojima, pokloniti im ljepši doživljaj glazbenog sustava ili im ugraditi neku sasvim novu funkciju koju su zaželjeli. Jasno mi je da ovo zvuči poput znanstvene fantastike, ali smatram da smo puno bliže tome nego što se čini“, smatra Lugarić.

Dolaskom mreže 5G te usavršavanjem autonomne vožnje dramatično će se smanjiti i prometne gužve i profitirat će čist zrak, obzirom da će automobili uvijek birati najučinkovitije rute i neće gubiti vrijeme na traženje slobodnog parkirnih mjesta. No, još veći utjecaj imat će na sigurnost na cestama, i to u mjeri da više niti ambiciozni plan o prometu bez stradalih do 2030. više ne izgleda utopistički. Poznato je, naime, da ljudska pogreška uzrokuje čak 94 posto prometnih nesreća, dok autonomna vozila sigurno neće prekoračivati brzinu, proći kroz crveno svjetlo ili ignorirati znak stop, tako da će svakako pozitivno utjecati na sigurnost.

image
Rimac Automobili
Rimac Automobili

Jednostavno, brojke govore da brzina ljudske reakcije u najboljem slučaju iznosi 200 milisekundi, dok stroj povezan s mrežom 5G reagira za svega 5. Gotovo u stvarnom vremenu. Micanje ljudi od upravljača tako je neminovno želi li se doći do sigurnog prometa. Za prosječnog vozača utješno je pak što stariji, manje pametni automobili po svemu sudeći neće preko noći nestati s cesta.

„Vozila se mogu nadograditi, starija katkad i lakše od novih. Autoradio se može zamijeniti dodirnim zaslonom. Isti može imati i modem, a i V2X antenu za komunikaciju s infrastrukturom. Starija vozila možda neće moći svuda, no takve situacije već postoje - primjerice, u središta pojedinih gradova mogu samo vozila niskih emisija. Opet, i pojam starijih vozila je promjenjiv. Danas je staro ono s karburatorom, bez elektroničkog upravljanje. Za 20 godina staro vozilo možda će biti ono koje ima „samo” 5G povezivost, zaključuje Lugarić, i sam vjeran staroj Ford Fiesti.

image
Mobilnost budućnosti
Mercedes

Traženje parkinga postaje prošlost - gradovi s mrežom 5G postaju znatno pametniji

Dolaskom mreže 5G postavljaju se i temelji za brži razvoj koncepta „Pametnog grada“ koji, objašnjava dr. sc. Ivana Podnar Žarko, obuhvaća niz tehnologija iz područja Interneta stvari koje će sudionicima u prometu ponuditi praktične aplikacije za navigaciju do odredišta, slobodnog parkirnog mjesta ili punionice za električna vozila te osigurati sigurnost u vožnji, dok će gradskim službama pružiti mogućnost udaljenog nadzora i upravljanja prometom u stvarnom vremenu. Značajni korak u razvoju ovakvih aplikacija za navigaciju, kaže, uključivanje je lokalnih podataka s konkretne gradske infrastrukture koja se generira u stvarnom vremenu tako da, primjerice, aplikacija za navigaciju ima pristup i pojedinom semaforu kako bi isplanirala optimalnu rute.

No, za uvođenje rješenja iz kategorije „Pametnog grada“, smatra, ne moramo čekati široku rasprostranjenost mreže 5G koja će se i tako uvoditi postupno tako da će prvo nastati „5G otoci“ u gusto naseljenim područjima unutar postojeće mreže 4G LTE. „Pametnom gradu“ trebaju prije svega kvalitetna softverska rješenja koja će iskoristiti postojeću infrastrukturu i povezati je na Internet, a potom dodavati nove uređaje poput senzora zauzetosti parkirnih mjesta kako bi nastao jedan rastući ekosustav umreženih uređaja i infrastrukture nad kojim možemo razviti cijeli niz različitih aplikacija, govori Podnar Žarko.

Kako su određena rješenja moguća i bez mreže 5G svjedoči i primjer Dubrovnika, gdje je još sredinom 2019. u suradnji s Hrvatskim Telekomom realiziran projekt implementacije pametnog parkinga s ciljem lakšeg pronalaska slobodnog parkirnog mjesta i smanjenja prometnih gužvi. U tu svrhu postavljeno je čak 1900 senzora koji točno mogu detektirati je li pojedino parkirno mjesto slobodno ili zauzeto, a tu informaciju zatim šalju na besplatnu aplikaciju dostupnu građanima.
Također, Hrvatski Telekom i Fakultet elektrotehnike i računarstva u Zagrebu su prije par danas pustili u rad i prvu 5G campus mrežu u Hrvatskoj, koja omogućava rad na razvojnim projektima temeljenim na 5G tehnologiji, a u sklopu kojeg s tvrtkama KING ICT, Planet IX i Orqa rade na projektu upravljanja dronom s ciljem modernizacije upravljanja prometom i sprječavanja stvaranja prometnih gužvi.

image
Volvo 360c
Volvo

Dobitnik mreže 5G - sustavi za infotainment počinju disati punim plućima

Razvojem sustava autonomne vožnje infotainment sustavi počet će istinski pružati putnicima sve koristi 5G tehnologije, objašnjava Tomislav Lugarić, voditelj razvoja softvera u Rimac Automobilima. U trenutku kad vozač više neće morati voziti, smatra, vozilo će postati životni prostor, a ne prometalo. Od svojevrsnog generatora pozadinske buke i pomoći u vožnji, infotainment sustavi će tako postati glavni alat koji pretvara vožnju iz nužnog zla u ugodan dio života. Služit će za informiranje o zanimljivim turističkim lokacijama, za gledanje filmova, komunikaciju, obavljanje poslova, čime će se auto sve više pretvarati u još jedan oblik prijenosnog računala. U slučaju samog C_Two, kaže, očekuje puno benefita, a jedan od njih je da će se podaci iz auta moći dijeliti po internetu jednako lako kao fotografije s Facebooka. Primjerice, selfie s telemetrijom, kao u Formuli 1.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
29. studeni 2024 03:18