Volkswagen se priprema na mogući prekid proizvodnje ključnih modela zbog nestašice poluvodiča, uzrokovane sukobom oko nizozemskog proizvođača čipova Nexperia. Navodno bi već idućeg tjedna mogla biti zaustavljena proizvodnja Golfa u glavnoj tvornici u Wolfsburgu, a ubrzo i Tiguana, piše Bild.
Prema informacijama iz dobavljačkog sektora, Volkswagen za ovaj tjedan još ima dovoljno materijala za nastavak proizvodnje, no situacija za sljedeći tjedan je neizvjesna. Predstavnici koncerna već su stupili u kontakt s zavodom za zapošljavanje kako bi zatražili uvođenje skraćenog radnog vremena za dio zaposlenika. Prvo bi to pogodilo nekoliko tisuća radnika, a kasnije možda i desetke tisuća.
Volkswagen: “Zastoj zbog inventure, ne zbog čipova”
Volkswagen je za T-online potvrdio planirani prekid proizvodnje, ali je naveo druge razloge. Prema riječima glasnogovornika, u petak, 24. listopada, proizvodnja modela Golf i Tiguan u Wolfsburgu bit će privremeno obustavljena radi inventure. Početkom sljedećeg tjedna proizvodnja bi trebala ponovno početi. Glasnogovornik je naglasio da taj zastoj nije povezan s nestašicom dijelova.
Dodao je i da Nexperia nije izravni dobavljač Volkswagena, no neki se dijelovi ugrađuju u komponente koje VW nabavlja preko svojih dobavljača. Proizvodnja za sada teče bez smetnji.
Sukob Kine i Nizozemske paralizira opskrbne lance
Pozadina problema je trgovinski sukob između Kine i Nizozemske. Nizozemska vlada preuzela je krajem rujna kontrolu nad Nexperijom, koja je u vlasništvu kineskog tehnološkog koncerna Wingtech. Den Haag se pozvao na nacionalne i europske sigurnosne interese i primijenio zakon iz doba Hladnog rata, koji do sada nikada nije bio korišten. Odluka je, navodno, donesena i pod pritiskom SAD-a.
Kina je potom, početkom listopada, zabranila izvoz određenih Nexperijinih proizvoda, što je dovelo do prekida dijela proizvodnje.
Nexperia je jedan od najvećih svjetskih proizvođača tzv. “power semiconductora” (energetskih poluvodiča), koji se nalaze u elektroničkim upravljačkim sustavima automobila. Ti čipovi ne idu izravno proizvođačima automobila, već ih ugrađuju dobavljači u svoje module. Kad taj lanac stane, zastaje cijela opskrbna mreža.
Tvrtka proizvodi više od 100 milijardi čipova godišnje i zapošljava više od 14.000 radnika diljem svijeta. Sjedište joj je u Nijmegenu (Nizozemska), a ima tvornice u Hamburgu, Engleskoj, Kini, Maleziji i na Filipinima.
Osim Volkswagena, pogođeni su BMW, ZF i Bosch
BMW je izjavio da proizvodnja zasad teče normalno, ali da su u bliskom kontaktu s dobavljačima. ZF je osnovao posebnu radnu skupinu za rješavanje situacije i traženje alternativnih izvora opskrbe. Bosch je upozorio na ozbiljne izazove i izrazio nadu u brzo rješenje sukoba.
Predsjednica Njemačkog udruženja automobilske industrije (VDA), Hildegard Müller, izjavila je da bi situacija uskoro mogla dovesti do ozbiljnih ograničenja proizvodnje, pa čak i do potpunih zastoja, ako se prekid isporuke Nexperia čipova brzo ne otkloni.
Mogući globalni domino-efekt
Nexperia ne proizvodi napredne čipove za umjetnu inteligenciju ili superračunala, već osnovne poluvodiče za masovnu uporabu. Ti neupadljivi, ali ključni dijelovi reguliraju protok struje, štite sklopove i osiguravaju energetsku učinkovitost u automobilima, industriji i kućnim uređajima.
Prema Europskom udruženju proizvođača automobila (ACEA), zalihe proizvođača automobila trenutno su dovoljne samo za nekoliko tjedana. Ako se stanje uskoro ne stabilizira, prijeti globalni domino-efekt u automobilskoj industriji, piše Fenixmagazin.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....