Poremećaj spavanja nešto je što ima svatko tko radi u više smjena na svom poslu, uključujući i noćnu. Novo istraživanje Sveučilišta u Missouriju došlo je do zaključka kako rad u noćnoj smjeni povećava vjerojatnost prometne nesreće za čak tri puta. 'Ljudi koji imaju netradicionalno radno vrijeme, poput od 23 sata do 7 sati, imaju veći rizik od razvoja ovih kroničnih stanja koja utječu na njihov san, što može imati velike implikacije na njihov život i živote drugih'.
Tu su i drugi poremećaji u spavanju, poput apneje i nesanice, koje također povećavaju rizik prometne nesreće za 29, odnosno 33 posto. Koautor istraživanja Praveen Edara dodaje kako 'ovo otkriće ima implikaciju, a to je utvrđivanje kako riješiti problem'. Noćna smjena je potrebna, a jedino što Edari pada na pamet je 'veća dostupnost odmorišta na autocesti ili prelazak na druge načine prijevoza, poput javnog prijevoza ili usluga kao što je 'dijeljenje vožnje'.
Varijabla glasi: vozači koji imaju poremećaje u spavanju vjerojatno će biti manje pažljivi u vožnji od onih koji nemaju. 'Već neko vrijeme znamo da poremećaji spavanja povećavaju rizik od sudara, ali ovdje smo u mogućnosti kvantificirati taj rizik koristeći podatke o stvarnim nesrećama, uzimajući u obzir zbunjujuće varijable kao što su prometnice i prometne karakteristike'.
Ovi nalazi temelje se na drugoj studiji koju je proveo Strateški program istraživanja autocesta (SHRP) američkog Kongresa. Veliko ograničenje postavlja nedostatak formalne definicije pospanosti. U budućnosti, istraživači pričaju o suradnji s djelatnicima javnog zdravstva specijaliziranim za istraživanje spavanja. 'To će nam omogućiti da istražimo kakve kontramjere možemo razviti i testirati kako bismo poboljšali ukupnu sigurnost ovih vozača i vozača oko njih', kaže Edara.
Prema Nacionalnoj upravi za sigurnost u prometu na autocestama, pospana vožnja uzrokovala je 697 smrtnih slučajeva u 2019. godini. Uz to, ove nesreće događaju se najčešće između 24 i 6 sati, 'kada cirkadijalni ritam ljudi njihovog tjelesnog sata pada'. Iako još uvijek nedostaju bitne smjernice u smislu kako se nositi s problemom, sa sigurnošću se može reći da on postoji.
No treba napomenuti kako 1500 organizacija radi na soluciji, uključujući i američko Nacionalno vijeće za sigurnost. Ove organizacije su u siječnju zajedničkim pismom od predsjednika Bidena i ministra prometa Buttigiega zatražile da se 'obvežu na nula smrtnih slučajeva do 2050. godine'. I Republika Hrvatska je 2011. godine predstavila 'Nacionalni program sigurnosti cestovnog prometa' u kojem se umor navodi kao jedan od glavnih uzroka prometnih nesreća.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....