Sve oči autoindustrije trenutno su uprte prema Iranu. Aktualni sporazum o nuklearnom programu neizbježno će za sobom povući brojne posljedice, uključujući i ukidanje ekonomskih sankcija i otvaranje novog tržišta od čak 78,5 milijuna stanovnika. Tržište, dakle, veličine jedne Njemačke ili Turske...
Potencijal je ogroman, jer Iranci, da ne bi bilo zabune, već sada raspolažu impresivnim tržišnim brojkama. Raspoređenim, doduše, uglavnom među lokalnim proizvođačima i modelima nama egzotičnih imena, iza kojih se većinom kriju licencirani modeli stari i po 30 godina (Peugeoti 405, 206, Kia Pride...) . Ukupna prodaja osobnih automobila u 2014., primjerice, iznosila je 892.154 primjeraka, čime je već lani ostvaren porast od čak 32,8 posto u odnosu na 2013.
Impresivno, no čini se da je to zapravo tek početak cijele priče. Stručnjaci, naime, ističu da bi se već ovogodišnji tržišni rezultat trebalo kretati na ne manje od 1,5 milijuna prodanih osobnih automobila (rekord je postignut 2011. prije sankcija, sa 1,6 milijuna registracija), dok se srednjeročni potencijal iranskog tržišta procjenjuje na čak 3,5 milijuna automobila.
A to je, reda veličine, za čitavih 500.000 primjeraka više od trenutnog njemačkog tržišta! Kad se vrata sasvim otvore, za očekivati je, dakle, da će se zakotrljati prava lavina. Strani će proizvođači otvarati nove pogone da bi zaobišli uvozna davanja (danas između 30 i 70 posto) i prodavali automobile po povoljnijim cijenama. U međuvremenu, glavninu posla obavlja domaća autoindustrija, koja trenutno sklapa respektabilnih 1,1 milijuna primjeraka. A može i mnogo više...
Prosječna starost automobila u Iranu iznosi više od 20 godina, čak 55 posto populacije mlađe je od 30 godina, ali ih većina nikada nije imala prilike sjesti za upravljač. Sa 200 vozila na 1000 stanovnika, međutim, Iran je i dalje znatno motoriziraniji od Kine (113), odnosno na razini Tajlanda (206), ali i dalje daleko slabiji od najbogatijih zemalja u regiji, poput Saudijske Arabije (336), Izraela (358) ili Libanona (434). Dodamo li tome činjenicu da Iran sa svojih cesta i službeno želi ukloniti oko 15 milijuna zastarjelih vozila te ih ubaciti u sustav reciklaže (za što se upravo traži partner), ne čudi da europski proizvođači iransko otkrivanje vela dočekuju u niskom startu. Tim više što negdje moraju nadoknaditi probleme u Rusiji i primjetno usporavanje tržišta u Kini...
Cijene goriva u Iranu, koji je četvrti u svijetu po zalihama nafte, iznose tek nešto više od kune za litru dizela, odnosno oko dvije za benzin
Najviše bi koristi od otvaranja golemog iranskog tržišta trebali imati njemački proizvođači luksuznih automobila (Audi, BMW i Mercedes), kao i u tom dijelu svijeta omiljeni VW
10 NAJPRODAVANIJIH NA IRANSKOM TRŽIŠTU
1. Saipa Pride 221.680 komada
2. Peugeot Pars 107.226 komada
3. Iran Khodro Samand 81.636 komada
4. Peugeot 405 78.280 komada
5. Peugeot 206 56.846 komada
6. Saipa Tiba 55.474 komada
7. Iran Khodro Runna 28.120 komada
8. Renault Tondar 90 24.300 komada
9. Renault Megane 13.438 komada
10. Hyundai ix35 13.158 komada
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....