Nakon velike krize u protekle dvije godine, SAD se diže na noge. To se moglo vidjeti na salonu u Detroitu, najglamuroznijem u proteklih deset godina, a to su pokazali i rezultati prodaje na američkom tržištu. U protekloj je godini prodano rekordnih 11,5 milijuna vozila, za dlaku ispred Kine (11,4 milijuna). Sve se poklopilo s probnom vožnjom prvog automobila na dva kotača - GM Segway EN-V, na salonu elektronike u Las Vegasu.
Neobičan dvosjed je napravljen u suradnji General Motorsa i Segwaya, u sklopu projekta P.U.M.A. (Personal Urban Mobility & Accessibility - osobna gradska mobilnost & dostupnost). Na prvi bi se pogled reklo da se radi o ‘svemirskoj’ tehnologiji, što nije daleko od istine. Radi se o električnom autu na dva kotača, koji osigurava potpun komfor za dvije osobe, razvija 56 km/h (35 mph) i ima doseg s jednim punjenjem 56 km. Izveden je iz popularnog Segwaya, revolucionarnih kolica s dva kotača za jednu osobu, ali bez vanjske zaštite.
EN-V (Electric Networked-Vehicle - električno umreženo vozilo) je skladno dizajniran dvosjed, sa zaštitnom karoserijom od kompozitne plastike ojačane kevlarom i kupolom od poliakrila. Projekt je pokrenut prije dvije godine, lani je održana prezentacija u Shanghaiu, a tek je probna vožnja u svjetskoj prijestolnici kocke izazvala euforiju oduševljenja.
- Ovo je najveći izum od otkrivanja parnog stroja. Uskoro će to biti popularniji računala Apple Macintosh i slavniji od Apolla 11 - čulo se tijekom prezentacije. Svaki se kotač kreće preko posebnog izmjeničnog elektromotora snage 9 kW te se razlikom u snazi, odnosno brzini vrtnje među kotačima, osigurava zakretanje vozila i upravljanje.
Uzdužna se stabilnost postiže elektromotorima i sklopom žiroskopa, međutim, time se ne može osigurati stabilnost kod naglog kočenja i ubrzanja. Američki su se stručnjaci dosjetili genijalnog rješenja: u podnicu su ugradili dvije slobodno pokretne gusjenice, s gumenom oblogom, na koje se nadgradnja naslanja u slučaju kočenja. Time je osigurana znatno veća stabilnost u usporedbi s prvom verzijom, koja je imala pomoćni kotač.
EN-V se puni iz kućne mreže, u pet sati, a moguće je i brzim punjačem, na 85 posto kapaciteta u samo 20 minuta. Cijena? To bi mogao biti problem...
Upravljanje je jednostavno, upravljačem, koji preuzima ulogu volana, akceleratora i kočnica. Zakretanjem se osigurava skretanje, povlačenjem ubrzavanje, a guranjem kočenje. Na displeju u sredini upravljača sve su bitne funkcije, od brzine vožnje do napunjenosti baterija.
Dva kotača i gusjenice
Uzdužnu je stabilnost moguće održavati kod vožnje i ubrzanja, koristeći promjenjivu snagu na kotačima i rad žiroskopa. Kod naglog kočenja pri 56 km/h, to nije moguće. Aktiviranjem disk kočnice, inercijska bi sila izazvala uzdužno prevrtanje karoserije. Zbog toga su u podnici dvije gusjenice, koje po potrebi pružaju oslonac.
Upravljanje
Elektromotore snage 9 kW svaki nadzire upravljačka elektronika, a napajaju se iz fosfatnih litij-ionskih baterija kapaciteta 3,2 kWh. Pri normalnom usporavanju elektronika prebacuje elektromotore na generatorski program te kinetičku energiju pretvaraju u električnu, kojom pune baterije.
Žiroskopi za stabilnost
Sklop žiroskopa i senzora u podnici upotpunjuju se u radu te reagiraju na svaku promjenu položaja težišta, koje je kod normalne vožnje i ubrzanja malo ispred osi kotača, kako bi se neutralizirao utjecaj otpora zraka i inercije kod ubrzanja.
U Parizu je napravljen jajoliki elektromobil dugačak 232, širok 119 i visok 146 cm, mase 450 kg, od čega 100 kg otpada na litij-ionske baterije kapaciteta 7 kWh, koje osiguravaju autonomiju od 100 km u kombiniranom ciklusu. Standardna se verzija pokreće elektromotorom od 15 kW, a za vožnju bez dozvole predviđena je verzija snage 4 kW.
Honda je na prošlogodišnjem salonu u Ženevi predstavila električno vozilo s tri kotača, za jednu osobu, koji osim revolucionarnog dizajna osigurava veliku razinu komfora i sigurnosti, a razmatra se i mogućnost benzinskog i hibridnog pogona. Od svih sličnih vozila ima najbolju aerodinamiku, što je povoljno za performanse i potrošnju.
Među električnim konceptima poseban je Nissan Pivo2, koji je opremljen mogućnošću zakretanja putničke kabine i kotača za 90 stupnjeva te se može parkirati i bočno. Pokreće se elektromotorima u kotačima, a u kuglastu kabinu se ulazi s prednje strane, kao u legendarnoj BMW Isetti. Opremljen je robotom za govornu komunikaciju s vozačem.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....