TOYOTA NA KUŠNJI

EKSKLUZIVNO! EVO KAKO JE U AVANTURI ŽIVOTA naš novinar u novoj Toyoti Land Cruiser preživio sve izazove surove pustare Namibije

U ekspediciji surovim predjelima Namibije potvrdili smo slutnje da japanski terenac teške kategorije u osvježenom i za još prodorniju terensku i sigurniju cestovnu vožnju novim tehnologijama opremljenom izdanju, učvršćuje lidersku poziciju u svojoj klasi
 Jeroen Peeters

Jeroen Peeters

Najrasprostranjeniji Toyotin automobil u svijetu nije Corolla, nije to ni Hilux, već – Land Cruiser. Prekaljeni klasični terenac teške kategorije prodaje se u čak 190 zemalja, a u većini je i prodajni lider u svojoj klasi, jači od Patrola i Pajera. I u siromašnijoj Africi jedan je od najčešćih modela, jer u uvjetima slabe cestovne i servisne infrastrukture te ekstremnih klimatskih uvjeta prodornost do teško pristupačnih krajeva i potpuna pouzdanost i trajnost svojstva su na maksimalnoj cijeni.

Foto: Jeroen Peeters

Toyota je stoga mudro procijenila da ne postoji iskrenije okruženje za upoznavanje s obnovljenim modelom nego što je off-road ekspedicija upravo na Crnom kontinentu, u bespućima surove namibijske pustinje Namib, prašnjavih puteva savane i grubog kamenjara ugaslog vulkana Messum. I baš u svom prirodnom ambijentu, kakvog Europljani ne poznaju i daleko od civilizacije, obnovljeni Land Cruiser izgleda moćno i zaštitnički, kao automobil u kojeg se u surovim uvjetima uvijek može pouzdati. Kompletno redizajniran prednji dio, čak i kada je prekriven prašinom koja u pustinji već nakon stotinjak metara vožnje prekrije karoseriju, izgleda finije i elegantnije, ali je onako visok i s novom, velikom rebrastom maskom zadržao robustan i prodoran dojam. Primjećujemo i da stražnja svjetla imaju ispupčeniju formu i intenzivniju, diodnu tehniku. Dizajnerskim intervencijama poznata karoserija tako je narasla za šest centimetara, na 457 cm u kratkoj izvedbi, odnosno 484 u popularnijoj, dugačkoj.

Tri tone težak terenac, širok 186 i visok 185 centimetara, iz svakog kuta sada ulijeva novu dozu strahopoštovanja, a naročito je dojmljiv baš na terenu, u divljini. Impresivna je lakoća kojom grdosija gazi pješčane i kamene terene, čija bi konfiguracija „lomila“ svaku normalnu karoseriju. Ključevi prodornosti su poznati: samonosiv okvir šasije, blokada snažnog diferencijala (novost je opcija djelomične blokade stražnjeg diferencijala po Torsen principu i samoprilagodljivim omjerom pogonske snage po osovinama do 30:70) i ubacivanje u redukcijski omjer proračuna mjenjača. U kombinaciji s kamionski robusnim 4-cilindarskim dizelašem 2.8 D-4D od 177 KS (moment 420 Nm s ručnim ili 450 Nm s automatskim 6-stupanjskim mjenjačem), ovjesom koji ostavlja dojam da ga je nemoguće slomiti, podnicom na 21 cm od tla i dobrim napadnim i silaznim kutevima karoserije (31 i 25 stupnjeva, 22 na rampi) sve to čini čuda i pobjeđuje težak teren, koji nam se na prvu činio „nemogućim“ za prolaz. Upornost kojom Toyotina tehnologija gazi prirodne prepreke i luksuzni Land Cruiser pretvara u radni stroj zapanjuje i u tim trenucima postaje jasnije zašto je u surovim uvjetima na tako visokom glasu.

Jeroen Peeters

Novost koja nam je bila od pomoći pri penjanju i spuštanju opakim strminama je nova funkcija uređaja za automatsko kretanje, bez korištenja kočnica. Može se programirati u pet željenih stupnjeva puzajućeg tempa kretanja, a podršku ima u sustavu za odabir rada pogonskog sustava i pomoćne elektronike, ovisno o šest vrsta podloge, od raznih dubina blata i pijeska do veličine kamenja i stijenja. S druge strane, koristan pomoćnik pri usponima u kojima nam je, osim na velik poklopac motora pogled pucao jedino još u plavo nebo i jako afričko sunce, bila je i prednja kamera s novom, rotirajućom funkcijom objektiva. Osim na teren ispred i ispod prednjeg dijela auta, sada je omogućen pogled i na blisku okolinu prednjih kotača. Panoramska kamera pak, nudi više opcija pogleda iz ptičje perspektive.

Jeroen Peeters

Napore višesatne off-road vožnje po afričkoj vrućini ublažavao nam je komfor velikog i udobnog putničkog prostora, opremljenog svime što čini visoku klasu. Vozačko okruženje je modernije, a čvrstina interijera impresionira. Materijali su pritom tipično japanski i trajni, a završna izrada besprijekorna. Na običnoj cesti van terena, prilagodljiv rad ovjesa u tri programa te pet programa rada i odziva motora i mjenjača stvaraju različite ugođaje, ali Land Cruiseru najbolje leži smirenija vožnja. Težina, gabariti i visoko težište naime, čine svoje. Tada na visokim sjedalima pruža ugođaj udobne i komforne jahte, a ostaje dovoljno brz. U najčešćoj izvedbi s automatskim mjenjačem stotku uhvati za pristojnih 12,7 sekundi, postiže krajnjih 175 km/h i u praksi troši oko 9 litara na cesti. Na teškom terenu i u ekstremnim off-road uvjetima trošili smo doduše, i više od 20 litara. Najtraženija izvedba, dugačka 2.8 D-4D s izvrsnim automatskim mjenjačem stoji 449.900 kuna. Moćan stroj!

Ukratko

U off-road ekspediciji surovim namibijskim pustarama koristili smo i sve programe rada moćnog pogonskog sustava: za pijesak, blato, rastresito i grublje kamenj, a bez iskusnog vođe, lokalnog sveznadara i majstora off-roada Danieja van Ellewea, pronaći kamp na kraju dana i odmarati u izviđačkom ugođaju uz čašu pive bila bi teško izvediva misija

Kod nas Land Cruiser stoji od 406.900 do 699.800 kuna, ovisno o odabiru izvedbe s trojim ili peterim vratima, ručnog ili automatskog mjenjača te jedne od četiri razine opreme. Moderniji interijer s novim volanom nudi i nove mogućnosti opremanja, poput kompletne sigurnosne logistike (Toyota Safety Sense), sadržajnije multimedije…

Mala vojska kamera omogućuje pogled i na najskrivenije dijelove terena oko auta, pa čak i ispod. Maska motora ima i retro prizvuk, a u opremi su ponuđeni i kompletna klimatizacija za suputnike straga, pomoćna sjedala… Gume ponekad nisu izdržale iskušenja oštrog terena. Prije ulaza u pustinju ispuhali smo ih na 0,8 bara, kako bi im povećali gazeći sloj i smanjili propadanje kroz pijesak

Off-road u Namibiji znači silazak s tvrdog makadama na oštro kamenje pustara, sipki pustinjski pijesak i prašnjave puteve savane. I na takvim terenima udobnost i komfor ne izostaju. Auto klub je u Namibiji bio jedini hrvatski medij koji je u gustoj prašini, po grubom terenu i na vrućinama do 40 stupnjeva stavljao novi Land Cruiser na kušnju

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 01:01