NISU DOVOLJNO DOBRI

Bivši inženjer Audija i Opela upozorava: ‘Električni auti nisu budućnost, gubimo korak s Kinezima‘

Prodajne brojke električnih automobila su velike, ali isključivo zbog izdašnih državnih subvencija

Tvornica električnih automobila (ilustracija)

 dpa Picture-Alliance via AFP

Friedrich Indra iz Beča u svojoj je karijeri razvijao motore za Audi, Opel, Alpinu i General Motors, a od svog umirovljenja 2005. godine, ostao je aktivan u istraživanju novih tehnologija autoindustrije.

Stručnjak ‘visoke klase‘ postao je oštar kritičar prelaska na struju, a u razgovoru za Focus, objasnio je zašto su očekivanja od elektromobilnosti prevelika.

Profesor Indra fokusirao se na goleme subvencije za kupce električnih automobila i istaknuo da se unatoč dosadašnjim visokim subvencijama - mjesečne stope registracija električnih vozila u Njemačkoj kreću između 15 i 17 posto.

To znači da planirani cilj od 15 milijuna električnih automobila na cestama do 2030. neće biti postignut. Vjerojatno će ih biti tek pet milijuna.

Njemačka vlada također je provela ove vrlo jednostavne izračune, zbog čega je odlučila da više neće biti subvencija za e-automobile.

image

Električni auti, ilustracija

Profimedia

Profesor Indra ističe da se time jednim potezom štedi četiri milijarde eura, što bi se moglo dobro uložiti da se stvarno učini nešto za okoliš, primjerice izgradnjom postrojenja za proizvodnju CO2 neutralnih goriva.

‘Što manje električnih automobila zamijeni motore s unutarnjim izgaranjem, to je bolje za okoliš‘, dodao je profesor.

Na pitanje novinara da pojasni ovaj odgovor, Indra je rekao:

‘S električnim automobilom potrebno je prijeći između 65 i 90 tisuća kilometara kako bi se izjednačili ili postali ekološki prihvatljiviji od modela pokretanih motorima s unutarnjim izgaranjem‘.

Vjerujem da će ukidanje subvencija kupcima biti dodatan razlog za razmišljanje. Jednostavno će se pitati isplati li se platiti nekoliko tisuća eura više da bi se isprobala tehnologija koja je zapravo gora od motora s unutarnjim izgaranjem, čak i ekološki gledano‘, kaže Indra i dodaje da je Deutsche Bank izračunala da će svaki električni automobil tijekom životnog vijeka biti subvencioniran s oko 20.000 eura, a u Austriji s čak 30.000 eura.

image

Tvornica automobila u Kini

renyuming/imago stock&people/Profimedia

‘To je jedini razlog zašto su prodajne brojke uspjele doseći današnju razinu. No, pretpostavljam da će njemačka odluka o ukidanju subvencija biti signal i da će subvencije uskoro biti ukinute i drugdje.

Može li se situacija preokrenuti s novim tehnologijama, primjerice s najavljenim solid-state baterijama?

‘Po mom mišljenju ne. Fizikom se ne može manipulirati po potrebi. Uzdam se u stručnjake za ovu temu, a oni jasno kažu: u sljedećih deset godina neće biti ničega osim litij-ionskih baterija.

A koliko je to problematično, geopolitički, ali i iz perspektive ljudskih prava, dobro je poznato. A tu su i tehnička ograničenja.

Električni automobili jednostavno nisu dovoljno dobri u sadašnjem obliku‘, kaže Indra.

image

Električni auto, ilustracija

Getty Images via AFP

Električni automobil s litij-ionskom baterijom inferioran je u odnosu na bilo koji automobil na konvencionalni pogon, pa tako i kada je riječ o recikliranju.

Za većinu kupaca, električni automobil u svom trenutnom obliku jednostavno nije dovoljno dobar da zamijeni motor s unutarnjim izgaranjem na raširenoj i održivoj osnovi. Ovo se odnosi na cijeli svijet‘, tvrdi Indra.

‘Najopasnija je i dalje zabrana motora s unutarnjim izgaranjem od 2035., o kojoj je odlučila Europska komisija pod gospođom von der Leyen i gospodinom Timmermansom i o kojoj se definitivno mora ponovno raspravljati.

Svakim danom naš nedostatak u usporedbi s azijskim proizvođačima se povećava, zaključio je Indra za Focus.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
09. studeni 2024 11:30