Činiti druge sretnima i težiti pozitivnom pristupu u društvenom životu uvijek je dobro i poželjno, ali ipak samo do određene granice. Trudite li se previše udovoljavati drugima, to se može pretvoriti u neugodnu pa čak i destruktivnu naviku. Može doći do toga da počnete zanemarivati vlastite potrebe, zaboravljati na svoje vrijeme i sami sebe izlagati prekomjernom stresu samo zato da biste uspjeli udovoljiti svima oko sebe.
1. Teško vam je reći NE
Uvijek pomažete drugima, organizirate stvari za njih ili im jednostavno činite usluge. Razlog je jednostavan: ne znate odbiti nečiju molbu. Možda se bojite da bi ih vaše odbijanje moglo naljutiti ili da bi mogli pomisliti da vam nije stalo do njih. Čak štoviše, kad kažete NE, to u vama izaziva neugodan osjećaj grižnje savjesti i stoga, kako biste sve to izbjegli, pristajete na sve te dopuštate drugima da raspolažu vašim slobodnim vremenom.
Rješenje: Morate shvatiti koliku moć vam daje sposobnost da kažete NE. Isprva će vam to biti teško, no na kraju ćete uvidjeti da se isplatilo potruditi. Odbijanje nečega što vam stalno oduzima vaše slobodno vrijeme nije sebičnost. To samo znači ljubav i poštovanje prema sebi.
2. Želite se svidjeti svima oko sebe
Strah od odbijanja je još jedna zajednička karakteristika ljudi koji vole svima udovoljavati. Plašite se da ćete, ako se ne budete sviđali drugima, ostati sami. Stoga činite sve kako do toga ne bi došlo: mijenjate svoje ponašanje kako biste udovoljili drugima, a ljudi oko vas to primjećuju te vas iskorištavaju.
Rješenje: Pokušajte osvijestiti u kojoj mjeri drugi manipuliraju vama. Ako drugi znaju da ćete učiniti sve za njih, većina ih neće oklijevati da iskoristi tu priliku i zatraži neku uslugu od vas. To mogu činiti i na udvornički način, primjerice “Ti s ijedina koja to zna učiniti…“. Čim primijetite da se to događa, stavite sebe i svoje slobodno vrijeme na prvo mjesto na listi prioriteta.
3. Tuđe negativne emocije utječu na vas
Nema ništa lošeg u izbjegavanju konflikata i pretvaranju „napetih“ situacija u šalu. Osobe koje su sklone udovoljavati drugima obično ne mogu podnijeti ničije nezadovoljstzvo, čak ni ako ono nema veze s njima direktno. Oni jednostavno negativne emocije ljudi oko sebe vide kao znak da su oni nezadovoljni i s njima. Kako bi to promijenili, spremni su na sebe preuzeti krivnju i za stvari s kojima nemaju veze te smišljati rješenja kako bi usrećili druge.
Rješenje: Morate biti svjesni činjenice da su sukobi neizbježni u životu te da ponekad mogu biti i korisni. To ljudima omogućuje da se izraze i da progovore o mnogim stvarima koje ih smetaju i muče. Potiskivanje svojih osjećaja, kao i osjećaja drugih nije zdravo jer je svima potrebno da s vremena na vrijeme izbace izu sebe negativne osjećaje.
4. Osjećate grižnju savjesti i ispričavate se za sve, i kad to nije potrebno
Ako bilo koja situacija nije onakva kakva je bila planirana, vaša prva reakcija je „Oh, oprosti“. Što god da se dogodi, vi uvijek pokušavate preuzeti odgovornost za to i snositi posljedice. To proizlazi iz duboke želje da budete ljubazna i dobra osoba, no na kraju krajeva to škodi vašem samopouzdanju, a može se pretvoriti i u naviku koju ćete teško iskorijeniti.
Rješenje: Obratite pažnju na ono što govorite, činite i osjećate: pokušajte shvatiti kada i zašto se počinjete ispričavati nekome. Obratite pažnju i na osobe s kojima to najčešće činite. U većini slučajeva objašnjenja i isprike uopće nisu potrebne niti očekivane od vas pa ih mirno možete preskočiti.
4. Osjećate grižnju savjesti i ispričavate se za sve, i kad to nije potrebno
Ako bilo koja situacija nije onakva kakva je bila planirana, vaša prva reakcija je „Oh, oprosti“. Što god da se dogodi, vi uvijek pokušavate preuzeti odgovornost za to i snositi posljedice. To proizlazi iz duboke želje da budete ljubazna i dobra osoba, no na kraju krajeva to škodi vašem samopouzdanju, a može se pretvoriti i u naviku koju ćete teško iskorijeniti.
Rješenje: Obratite pažnju na ono što govorite, činite i osjećate: pokušajte shvatiti kada i zašto se počinjete ispričavati nekome. Obratite pažnju i na osobe s kojima to najčešće činite. U većini slučajeva objašnjenja i isprike uopće nisu potrebne niti očekivane od vas pa ih mirno možete preskočiti.
5. Zanemarujete vlastite želje i potrebe
S obzirom na to das ste previše zauzeti razmišljanjima o tuđim osjećajima, često zaboravljate na vlastite. Imate sposobnost vlastite osjećaje stavljati na stranu i zaboraviti što zaista želite u nekom trenutku. Ponekad se može dogoditi da više uopće ne poznajete samu sebe, da vam je teško govoriti o svojim osjećajima i da ne znate odlučiti što bi za vas bilo najbolje u određenoj situaciji.
Rješenje: Više osluškujte sebe i svoje potrebe:. Uzmite si vremena da otkrijete što vam se sviđa, a što ne. Možete i napisati popis svojih prioriteta i stvari koje vas čine sretnima kako biste se uvijek mogli prisjetiti toga.
6. Više volite davati nego primati
Svakodnevno žrtvovanje zbog nečije tuđe sreće i zadovoljstva može postati normala za osobe koje su sklone udovoljavagti drugima. Na primjer, ako se nalazite u toksičnoj vezi u kojoj vi puno više dajete nego što primate, možda se nadate da će to partner primijetiti i cijeniti vas zbog toga. Nažalost, ljudi se vrlo lako navikavaju na takav tretman koji im odgovara i iskorištavaju takvu situaciju dok god mogu.
Rješenje: Razmislite o svojim prioritetima i odlučite što je za vas važno, a ne za druge. Odredite i neko vremensko ograničenje kada ste drugima na raspolaganju, a kada to nećete biti. Odredite dan koji će biti samo za vas.
7. Osjećate se odgovornom za osjećaje drugih
Primijećujete svaku emociju i promjenu raspoloženja kod članova svioje obitelji i prijatelja i uvijek brinete zbog toga. Kad je netko u teškoj situaciji, krivite sebe što niste znali smiriti i oraspoložiti tu osobu. Istina je da svatko odgovoran samo za vlastite emocije, a nikako ne za tuđe.
Rješenje: Pokušajte razumjeti kako se drugi osjećaju i što žele, ali uz to dodajte izjavu koja je realna i koja će pokazati da ste tu kao podrška, ali da svatko mora sam izaći na kraj sa svojim emocijama. Na primjer: „Znam zašto si ljut, ali ne mogu ništa učiniti u vezi toga, osim biti tu uz tebe“.
8. Pokušavate biti sinhronizirani sa svima
Osobe koje vole udovoljavati drugima nerijetko se boje pokazivati svoju stvarnu osobnost. Oni radije glume da su slični svojim sugovornicima ili većini koja ih okružuje pa čak i mijenjaju svoja ponašanja i interese kako bi bili poput većine. Misle da će se tako više sviđati ljudima i da će atmosfera biti ugodnija.
Rješenje: Naučite biti uvijek ono što jeste: iako možda imate sličnosti s osobama s kojima ste okruženi, pokušajte prepoznati i cijeniti ono što vas razlikuje od njih. Vi ste, sa svojim razmišljanjima i interesima, jednako vrijedna i ugodna osoba kao i svi ostali oko vas. Mnogo je toga što vas čini jedinstvenim i ne trebate to skrivati već biti ponosni na to.
9. Želite da vas drugi hvale i cijene
Oni koji vole udovoljavati drugima uvijek čeznu za pohvalama, a uglavnom je to posljedica njihove niske razine samopoštovanja i samopouzdanja. Komplimenti i pohvale u njima stvaraju osjećaj da nešto vrijede i da su potrebni drugima. Doživljavate to kao potvrdu da vas drugi vole i cijene i tek tada se i sami osjećate zadovoljni sobom.
Rješenje: Prestanite od drugih tražiti potvrdu da vrijedite. Razmislite o tome što sve činite kako biste izazvali divljenje drugih ili izmamili pohvale: možda stavljate mnogo postova na društvene mreže ili stalno pričate o svemu što ste uspješno napravili. Kad osvjestite što činite da biste zadobili divljenje drugih, počnite se polako rješavati te navike.
9. Želite da vas drugi hvale i cijene
Oni koji vole udovoljavati drugima uvijek čeznu za pohvalama, a uglavnom je to posljedica njihove niske razine samopoštovanja i samopouzdanja. Komplimenti i pohvale u njima stvaraju osjećaj da nešto vrijede i da su potrebni drugima. Doživljavate to kao potvrdu da vas drugi vole i cijene i tek tada se i sami osjećate zadovoljni sobom.
Rješenje: Prestanite od drugih tražiti potvrdu da vrijedite. Razmislite o tome što sve činite kako biste izazvali divljenje drugih ili izmamili pohvale: možda stavljate mnogo postova na društvene mreže ili stalno pričate o svemu što ste uspješno napravili. Kad osvjestite što činite da biste zadobili divljenje drugih, počnite se polako rješavati te navike.
10. Ne želite priznati kad su vaši osjećaji povrijeđeni
U nastojanju da uvijek usrećite druge, stavljate vaše vlastite negativne emocije na stranu kako ne biste nikoga s njima uznemirili ili smetali. Poričete svoju tugu, ljutnju ili razočaranje i stavljate lažnu sretnu masku na lice. To može dovesto do toga da više ni sami ne znate procijeniti kako se zapravo osjećate.
Rješenje: Potiskivanje vlastitih emocija stvara veliki stres u tijelu i dovodi do nezdravih posljedica. Kao što je važno brinuti o drugima, važno je i brinuti o sebi. Imajte sluha i suosjećanja za sebe te se prema sebi i svojim osjećajima ponašajte s ljubavlju i poštovanjem kao što to činite za druge.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....