VELIKA ISPOVIJEST

Tomo Ricov: ‘Nismo nikakvi Kraljevi Adventa, ali ovo je loše. I ne, nije problem u manjku kućica‘

Dodaje kako je Advent nastao Fuliranjem u Tomićevoj ulici, koje je pokazalo kako bi se taj događaj trebao organizirati i razvijati
Tomo Ricov
 Boris Kovacev/Cropix

Suvlasnik agencije za organizaciju događaja Pepermint, Tomo Ricov, ogorčen je zbog najavljenih uvjeta održavanja Adventa. U razgovoru za Jutarnji kaže kako se radi o lošim odlukama zbog kojih će Advent u Zagrebu, kojeg smatra najuspješnijim turističkim događajem u Zagrebu u posljednjih trideset godina, biti sveden na ono gdje je počeo - Fuliranje. Problem, kaže, ne vidi u tome što će biti manje kućica već što nema jasne organizacijske strukture, nema dodatnih sadržaja poput glazbenih nastupa te nema jasnih pravila vezanih uz infrastrukturu.

Novi zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević odlučio se obračunati sa takozvanim "Kraljevima Adventa", ustvrdivši da je riječ o kriminalnoj grupi koja je kućice preprodavala ili ih dobila ispod cijene. Stoga je ove godine uveo princip javnog natječaja nalik na javnu dražbu, gdje se navodi početna cijena kućice, a pobjeđuje onaj koji ponudi najviše. Neke kućice na elitnim lokacijama imaju početnu cijenu i od 30 tisuća kuna. No, što je s ostalime, pita se Ricov.

- Nema adventskih programa već se samo iznajmljuju kućice, najpovoljnijem ponuđaču. Što je s glazbenim programom, uređenjem lokacija, scenografijom? Tko plaća troškove postavljanja, struje, čišćenja, Zampa?….Grad vjerojatno - kaže.

Ricov je napisao vrlo opsežan status na Facebooku u kojem je, kako je rekao, želio pobiti dosta pogrešno navedenih činjenica.

- Advent je jedna od najboljih stvari koja se dogodila zagrebu u zadnjih trideset godina. To je jedini događaj koji je bio istinski zagrebački brand koji je privlačio ljude iz cijelog svijeta. Advent je bio uspješan turistički projekt zbog kojeg u Zagreb godišnje dođe više od 100. 000 turista i od kojeg grad zaradi više od pola milijarde kuna. Advent je bio uspješan zato jer su ga organizirali event profesionalci koji jako dobro rade svoj posao. Nije čudno da su se u taj uspješan projekt pokušali ubaciti pojedinci bliski bivšem gradonačelniku koji su htjeli i dio za sebe. Posljednjih godina počele su se pojavljivati kućice po centru grada koje nisu bile dio niti jednog organiziranog adventskog eventa. Velika većina mojih kolega organizatora, niti ja, nismo dio nikakvog deala, nismo napravili ništa protuzakonito niti na štetu gradu Zagrebu niti njegovih stanovnika - kaže Ricov.

U razgovoru za Jutarnji pojašnjava.

- Krajem 2019. pojavila se u medijima velika Advent afera, moji kolege iz event agencija koji su organizirali adventske programe i ja prozvani smo kao «Kraljevi Adventa». Prema medijima radi se velikoj korupcijskoj hobotnici koju je genijalno zločinački osmislio Milan Bandić kako bi se nakrao i svi uključeni u organizaciji adventa su suučesnici u toj zločinačkoj raboti. Glavni problem je u generalizaciji. Do sad sam nekoliko puta pokuša objasniti zašto to nije istina, zadnji put u podcastu Mate Jankovića, ali u poplavi naslova i tekstova o adventu, svaki put imam osjećaj kao da se nalazim na pozornici Thompsonovog koncerta u Čavoglavama na Oluju i pokušavam objasniti da nisu svi Srbi četnici - kaže.

Dodaje kako je Advent nastao Fuliranjem u Tomićevoj ulici, koje je pokazalo kako bi se taj događaj trebao organizirati i razvijati.

image
Advent u Zagrebu
Boris Kovacev/Cropix

- Prije Fuliranja, Advent u Zagrebu je bio šator na Trgu, đinđe u Bogovićevoj i kobasice na Cvjetnjaku. Na zadnjem održanom adventu stvarno se vidjelo koliko je Advent kvalitativno napredovao, od klizališta na Tomislavcu, do Klovićevih dvora. U nekom davnom postu, nakon šetnje po adventskim lokacijama napisao sam da je je advent bolji od Zagreba,na svakoj lokaciji se svirao vrhunski jazz, soul, house… Zagreb se činio kulturnijim nego što jest. Svaka adventska lokacija imala je svoju priču, svoju scenografiju, svoj glazbeni program i svoju ugostiteljsku ponudu. Do kraja 2019. advent u Zagrebu bio je percipiran kao uspješan turistički projekt koji je svake godine rastao i privlačio sve više i Zagrepčana i gostiju…..I onda je došla afera sa kućicama Bandićeva šofera koja je bila okidač za veliku Advent aferu. Afera se poklopila sa hejtom prema adventu standardnih FB mrziteljima kojima je sve više smetala gužva, buka, smrad kobasica….. i Bandić se proglašavao tatom adventa tako da je zapravo bilo neminovno kad će doći do napada na sam advent. Advent je jedna "velika pljačka, čisti kriminal", i svi koji sudjeluju u organizaciji Adventa su jedna velika korumpirana hobotnica - iznosi svoja opažanja Ricov.

Ističe da nije točno kako nije bivša gradska vlast nije radila natječaje za dodjelu adventskih lokacija, jer je postojao natječaj Turističke zajednice Zagreba za dodjelu lokacija koje su od posebnog značaja za grad.

- Organizatori adventa na tim lokacijama ne plaćaju najam površina i financira im se program. To su prošle godine bile npr lokacije: Europski trg, Tomislavov trg, Maksimir….Pepermint se javio na taj natječaj ali nismo prošli. Pepermint je molbu za zakup lokacije poslao na način na koji to radi već više od 20 godina, na isti način i prije dolaska Bandića na vlast: pošalje se zahtjev za najam određene gradske površine nadležnom komunalnom uredu. Za desetine evenata u gradskom centru na taj način smo organizirali evente. Ne znam gdje je tu krivnja event organizatora za nepostojanje natječaja i kakav je to dokaz protiv nas. Koliko znam, nitko drugi nije poslao zahtjev za zakup površine na kojoj je Pepermint organizirao event. Dakle, nakon što se pošalje zahtjev, Gradski ured za komunalne djelatnosti odobri ili ne odobri zakup lokacije. Više puta nam se dogodilo da nam se ne dodjeli traženi termin i lokacija. Nakon što se dobije odobrenje, gradski ured pošalje svoje primjedbe na plan lokacije i scenografije - objašnjava.

Kaže kako je veliki problem agencija za organizaciju takvih događaja što se dozvole dobivaju u "posljednji čas".

- Do zadnje sekunde ne znaš da li možeš organizirati adventsku lokaciju prema planu koji si poslao u grad. Što u praksi često dovodi do situacije da organizator mora micati već postavljene elemente scenografije i li položaja kućica. Kad bi event agencije čekale pismenu dozvolu kako bi mogli početi postavljati adventsku lokaciju, Advent bi stvarno počeo na Badnjak - upozorava oktrivajući još jedan apsurd koji se navodno dogodio nakon dolaska novog gradonačelnika - njegova kolegica koja je organizirala događaj dozvolu i pismo potpore dobila je dva tjedna nakon što je event održan.

- Osnovni posao organizatora adventskih evenata nije iznajmljivanje kućica, makar se tako čini iz medijskih objava o eventu. Na svim eventima, bio to advent ili recimo In music festival, iznajmljuju se ugostiteljima kućice jer organizator u pravilu nije ugostitelji. Iznajmljivanjem kućica pokriva se dio troškova organizacije adventske lokacije. Da odmah pojasnim, iznajmljivanjem kućica ne mogu se pokriti troškovi adventa. Da bi se pokrili svi troškovi adventske lokacije potrebno je naći i sponzore. Kad bi ugostitelji iznajmljivali kućice direktno od grada a da su u cijenu najma kućice uključeni svi troškovi organizacije (scenografija, program, čišćenje, potrošnja i postavljanje struje, ZAMP….) cijena kućica bi bila između 200 i 300.000 kn. Za tu cifru sumnjam da bi bilo koji ugostitelj bio zainteresiran za najam - kaže.

Osvrće se i na objavljene podatke kako zagreb na Adventu zarađuje manje nego Split koji ima znatno manje kućica.

- To je potpuna neistina, miješaju se jabuke i kruške. U Splitu ugostitelji ne plaćaju scenografiju, program i sve ostale troškove. Vjerojatno to plaća grad Split. Zagreb od Adventa zaradi pola milijarde kn, Zagreb je troškove adventa uglavnom prebacio na organizatore – event agencije. Zapravo, nevjerojatno mi je da je glavni problem adventa da grad od njega nije dovoljno zaradio (što nije istina) a iste godine je održan događaj Ljeto na Savi u koji je grad direktno uložio 13 mil. kuna a koji je bio totalni fijasko. Nisam vidio da je oko toga dignuta neka frk. Da su event agencije koje su organizirale adventske lokacije dobile taj novac za organizaciju ljetnih događanja, u Zagreb bi došlo novih 150.000 turista. U jednom tekstu mene se istaknulo zato jer moja sestra radi u gradu. Ne znam što bi rekao na taj argument. Koliko je Bandiću bila bitna ta činjenica dovoljno govori to što me je pokušao na sve moguće načine izbaciti iz prostora Kica u vrijeme dok mi je sestra bila pročelnica za EU poslove (kasnije je smijenjena). Mjesecima mi je bio zabranjen rad i izgubio sam sam znatna sredstva. U gradu radi 20.000 ljudi, ako su svi njihovi rođaci i prijatelji sumnjivi, radi se o pola grada. I tak', skoro dvije godine moje kolege iz event agencija i ja smo stalno pod sumnjom nekakvog nemoralnog deala s Bandićem. Jedna kolegica mi je rekla da se osjeća kao u Kafkinom Procesu - zaključuje.

Opetovano ističe kako Advent nisu samo kućice.

- Ok, možda je klizalište bilo preveliko, ali ga se moglo napraviti skromnijim. Ali, Advent bez sadržaja nije to što bi mogao biti. Ukinuti sav sadržaj i raspisati natječaj samo za kućice potpuno je pogrešno. Možda se to promijeni, možda opet u zadnji čas raspišu i natječaje za druge sadržaje, poput glazbe i drugih događanja, jer bez toga Advent više neće imati onaj zagrebački i europski štih. Ne znam kako će bez jasne organizacije ove godine to funkcionirati. Zar će svaka kućica puštati svoju glazbu? Pa upravo to smo htjeli izbjeći, da Advent ne bude vašar. Podržavam što ove godine neće biti šatora na Trgu bana Jelačića, ali postoje druge lokacije koje su ukinute, a na kojima se može napraviti sjajne događaje. Nadam se da će prevladati razum. Uostalom, pa i epidemološki je bolje da se ljudi druže na otvorenom, a nakon pandemije i potresa svima je to potrebno - kaže za kraj.

Kako doznajemo iz Kreativne agencije Kokoš ili jaje, koji su organiztatori Fuliranja, Gradu su predali upit kojim traže dodatne lokacije za održavanje manifestacije. Traže da im se odobri postavljanje više kućica kao i lokacije za zabavne sadržaje.

- Ove je godine trebalo biti deseto Fuliranje i pripremali smo veliku retrospektivu. Nezadovoljni smo ovim natječajom jer tu nama prostora za event agencije. Nezadovoljni smo, dali smo zahtjev za novim lokacijama, među kojima je i Trg dr. Franje Tuđmana - rekla nam je voditeljica komunikacija Fuliranja Hana Klain.

Zasad od Grada Zagreba nisu dobili nikakav odgovor.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
04. studeni 2024 22:09