VELIKA INVESTICIJA

Poljska kreće u izgradnju megaprojekta brze željeznice: Vlakovi će juriti brzinom i do 350 km/h

Radi se o svojevrsnom ‘poljskom ipsilonu‘ u sklopu kojega će gradovi Varšava, Lodž, Poznan i Vroclav biti spojeni brzim vlakovima

CPK projekt

 CPK

Poljski premijer Donald Tusk obvezao se u ime svoje vlade napraviti ‘troskok u modernizaciji transporta‘ u svojoj zemlji i implementirati projekt brze željeznice, tzv. Centralny Port Komunikacyjny ili CPK (Centralni komunikacijski priključak, prev.). Za početak će revidirati sličan plan prošle vlade što je, kako je rekao u lipnju, potrebno kako bi se projekt ‘iznova procijenio‘ i kako bi iz njega bio ‘uklonjen bilo kakav politički utjecaj‘, piše Railway Gazette.

Radi se o svojevrsnom ‘poljskom ipsilonu‘ u sklopu kojega će gradovi Varšava, Lodž, Poznan i Vroclav biti spojeni mrežom brze željeznice za koju će vlakovima trebati manje od 100 minuta da je prođu. U sklopu projekta će se izgraditi i zračna luka u Baranovu, 42 kilometra jugoistočno od Varšave. Novi aerodrom će imati kapacitet od 34 milijuna turista godišnje koji će brzim vlakom za samo 15 minuta moći stići do Varšave. Uz to, proširit će se još neki regionalni aerodromi.

Novi će vlakovi juriti brzinom od 250 km/h, a u budućnosti se planira izgradnja nekih dionica koje bi vlakovima dozvoljavale brzinu i od 350 km/h.

Nakon niza revizija predloženih uplanova, vlada kaže da će se značajno smanjiti i količina zemljišta koja će morati biti otkupljena.

Vladin opunomoćeni predstavnik CPK-a, Maciej Lasek, rekao je da su vremenski okvir i investicijske pretpostavke također ažurirani pa bi zračna luka umjesto 2028. trebala biti otvorena 2032. godine, a početni dijelovi brze pruge trebali bi biti pušteni u promet do 2035. godine.

‘U bliskoj budućnosti bit će pokrenut treći natječaj za izgradnju tunela brze željeznice u Lodžu‘, rekao je Filip Czernicki, predsjednik tvrtke za isporuku projekta CPK. ‘Radimo i na natječajnoj dokumentaciji za izgradnju sljedećih dionica brze željeznice od Varšave do Wroclava‘, dodao je.

Ubrzavanje željezničkih putovanja do i iz Lodža prioritet je u okviru CPK-a, jer je taj grad vrlo slabo povezan željeznicom. Nakon dovršetka tunela od 4 km za međugradski putnički promet, putovanja između Lodža i glavnog grada smanjila bi se s 90 minuta na 45 minuta, dok bi vrijeme putovanja Lodž - Vroclav - Poznan s oko današnja 3 sata, smanjilo na približno 1 sat 10 min. Putovanje između Lodža i nove središnje zračne luke trajalo bi manje od 30 minuta.

Očekuje se da će za projekt biti potrebna značajna sredstva EU-a. U lipnju 2023. Europska komisija dodijelila je 63,6 milijuna eura iz Instrumenta za povezivanje Europe za projektiranje i pripremne radove na novoj pruzi koja povezuje Varšavu i Lodž.

Ranije procjene troškova za CPK program iznosile su 38 milijardi eura, od čega bi 8 milijardi eura otišlo na izgradnju zračne luke.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
09. studeni 2024 17:31