Gledano očima špeditera, automobili su posebna roba. S jedne strane nisu baš tako glomazni kao atomski reaktor ili naftna platforma, ali su ipak previše veliki da bi ih se negdje slagalo u police. I definitivno ih se ne može „ukrcavati lopatom“ kao ugljen ili kukuruz, gdje nitko neće opaziti ni najmanju ogrebotinu ili udubinu u limu, piše Deutsche Welle.
To znači da svaki automobil treba oko 10 četvornih metara prostora čak i kad samo stoji i čeka sljedeći korak. A to postaje problem za luke specijalizirane za transport automobila kao što su u Njemačkoj Emden i još veći, Bremerhaven.
Emden je prije svega luka koncerna Volkswagen, a Bremerhaven je jedna od najvećih luka te vrste u čitavom svijetu. „Svi poznatiji špediteri automobila redovito koriste našu luku i svake godine tu pristane preko 1000 CarCarriera“, kaže nam Julia Wagner iz BLG Logistics Group u Bremerhavenu. To znači preko 1,7 milijuna vozila godišnje, a „skladišni kapaciteti“ – što u ovom slučaju jednostavno znači koliko auta parkiralište može primiti - su oko 70 tisuća vozila.
Svugdje u Europi je isto
No i u luci vide kako su se stvari promijenile, najkasnije od prošle godine: „Dugo vremena smo tu imali 80 posto automibila za izvoz i ukrcaj, a 20 posto za uvoz i iskrcaj. Ali taj odnos je u međuvremenu nekih 50-50“, kaže nam glasnogovornica logistike. No isto tako je sve više automobila u luci, jednako kao i u dvostruko većoj luci od Bremerhavena, u belgijskoj luci Zeebrugge. „Tako je u svim europskim lukama u kojem se prekrcavaju automobili u velikim razmjerima“, svjedoči Elke Verbeelen iz luke Antwerpen/Brugge. „Problem nije samo u volumenu uvezenih automobila, nego prije svega u tome da ih se ne odvozi iz luke dovoljno brzo."
Naravno da i Julia Wagner u Bremerhavenu primjećuje kako e-automobili u Njemačkoj teže nalaze kupca i duže stoje u luci otkako su ukinute državne potpore građanima za njihovu kupnju. Elke Verbeeln iz luke Zeebrugge dodaje i čitav niz drugih razloga za takvo gomilanje e-automobila u luci. Tu je i promjena načina prodaje gdje sve više proizvođača „nudi direktnu prodaju kupcima pa tako automobil ostaje u luci, a ne u izložbenom salonu predstavnika."
Neka „pametan auto" i pokaže svoju pamet
Osim toga je porastao ukupan broj automobila koje prolaze kroz europske luke. Doduše još nije dostignuta razina prije korone, ali znatno je više vozila nego u doba pandemije 2020. i 2021. Problem je i nedostatak vozača u špediciji kod transporta po kopnu, tako da svi ti automobili onda i duže stoje kod njih u luci, smatra Elke Verbeelen.
Osoblje je problem i u utovaru vozila na brod: tu u normalnim okolnostima jedan djelatnik mora sjesti za upravljač i uvesti ga na brod, a tamo mu najmanje još jedna osoba mora pomoći smjestiti ga prema planu utovara, a onda ga treba i učvrstiti da bi neoštećen prešao i preko ozbiljnijeg mora. Kako piše list Ostfriesen Zeitung, tu koncern Volkswagen u luci Emden planira eksperiment AutoLog: mnogi automobili su već ionako opremljeni za autonomnu vožnju i tu se radi na modulu programa gdje bi se onda ti automobili „sami od sebe“ doveli na svoje mjesto na brodu i onda opet iskrcali.
Taj projekt podupire i njemačko ministarstvo prometa i trebao bi potrajati do 2026. Uspjeh takvog projekta bi samo u luci Emden uštedio i do 2000 radnih mjesta, a otvara se i mogućnost da se to prenese na čitav lanac distribucije, od tvornice pa do izložbenog salona. Onda bi i parkirališta u lukama mogla biti bitno praznija, piše Deutsche Welle.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....