REPORT GOJKA DRLJAČE

Dionica Tesle doživjela neviđeni kolaps, analitičari sasvim ozbiljno: Sad ovise o božanskoj pomoći

Protiv vrijednosti Tesle radi niz faktora, poput pada cijena na tržištu rabljenih automobila i niže potražnje u Kini

Elon Musk

 Ryan Lash/TED Conferences, LLC/AFP

Što može spasiti dionice Tesle od daljnjeg pada? Sve više analiza upućuje na to da bi bilo potrebno čudo poput božanske intervencije da se iznenada promijeni kretanje putanje vrijednosti najpoznatijeg proizvođača e-automobila na svijetu, koji je samo u utorak doživio jedan od najvećih kolapsa ukupne tržišne kapitalizacije u povijesti, kad je u jednom trgovinskom danu njegova dionica izgubila 11,41 posto na vrijednosti. Kako tzv. fundamentalne i tehničke analize vrijednosti Tesle ne ukazuju na to da je blizu donja granica potonuća, pojedini financijski eksperti sasvim ozbiljno postavljaju pitanje hoće li Bog pomoći dioničarima Tesle?

Postoji niz faktora koji utječu ili bi mogli dodatno utjecati na percepciju vrijednosti dionica Tesle kod sve nervoznijih investitora. Reuters, primjerice, povezuje zadnji veliki pad s planovima Tesle za smanjenje proizvodnje u svojoj tvornici u Šangaju zbog smanjenja potražnje na kineskom tržištu e-vozila, koje je najveće na svijetu. Dio investitora, zaključuju u Reutersu, zabrinut je pak jer procjenjuju kako je Elon Musk počeo trošiti previše vremena na Twitter kao svoju novu igračku, a što je krenulo po zlu u odnosu s većim dijelom zaposlenih, oglašivačima Twittera i percepcijom šire javnosti. Jedna od spekulacija koja je uzrokovala zadnji pad Tesle jest i rast broja zaraženih covidom-19 u Teslinoj šangajskoj tvornici.

Postoji još jedan, pomalo neuobičajen razlog, zbog kojeg se atmosfera povjerenja ulagača prema dionici Tesle urušava: dosad je tržište rabljenih automobila u Sjedinjenim Državama itekako pogodovalo prodaji novih Tesli, ali to više nije slučaj. Naime, kupci novih Tesli mogli su nakon dugog čekanja po narudžbi zadržati novo vozilo ili ga prodati uz profit na tržištu rabljenih automobila. Uz to, na tržištu rabljenih automobila uočilo se kako cijene rabljenih Tesli padaju osjetno brže od onih drugih proizvođača te je Tesla počeo gubiti kultni status najprestižnijih automobila pogonjenih "čistom energijom". Prema pisanju Reutersa, prosječna cijena rabljene Tesle u studenome je iznosila 55.754 dolara, što je pad od 17 posto u odnosu na lipanj, kad je prosječno rabljena Tesla prodavana za 67.297 dolara. Pri svemu tome, oko trećine svih rabljenih Tesli u prodaji tijekom kolovoza bile su nove Tesle proizvedene 2022. godine koje su kupci odlučili preprodati, dok je kod ostalih auto-brendova u Sjedinjenim Državama takvih vozila najviše 5 posto.

Sve to dioničarima Tesle mora zvučati grozno, kao i detalji poput informacije Reutersa da im iz Tesle nisu ništa odgovorili na njihove e-mail upite. Tesla je raspustio odjel za odnose s medijima.

image

Grafikon na kojem je vrlo ugledni ekonomist Mike Mish Shedlock analizirao kretanje i perspektive dionice Tesle, a njegovi zaključci su - obeshrabrujući

U osnovi je možda najveći problem Tesle širi trend pada cijena high tech kompanija, pogotovo na start up sceni. Pri tome je zanimljivo kako se čini da se u investicijskom miljeu Tesla i dalje percipira kao rizičan start up, iako kompanija već dugo ne spada u tu kategoriju. Jedan od razloga, piše Financial Times, zbog kojega trpe dionice start up-ova je u tome što se mnogi dobro plaćeni zaposlenici u kompanijama Silicijske doline rješavaju svojih paketa dionica nakon niza rezova i otkaza, a to su ljudi koji su u velikoj mjeri investirali u start up scenu.

Stradaju tako i tržišne valuacije dojučerašnjih popularnih dionica, kao što su Klarana, Stripe, Chime, ByteDance, Epic Games, Rubrik, ThoughtSpot… Radi se o padovima od 30 do 80 posto, a očigledne probleme imaju i oni najveći. Meta (vlasnik Facebooka) i najveća svjetska internetska trgovina Amazon objavili su planove za otpuštanje po 10.000 zaposlenih, što doprinosi pogoršanju tmurne atmosfere na dioničkom tržištu. Sveukupno su gubici vrijednosti na ukupnoj tržišnoj kapitalizaciji enormni. Primjerice, samo je trgovina na sekundarnim tržištima Chime Bank izgubila četvrtinu vrijednosti otkako je valuirana u kolovozu 2021. godine na 25 milijardi dolara. Sve skupa začinjeno je kolapsom inicijalnih javnih ponuda dionica, koje su pale na najnižu razinu u dva desetljeća.

Vratimo se dionici Tesle. Jedan od njezinih problema je taj što ih posjeduju pojedini veliki fondovi koji su se kladili da će se rast cijene nastaviti bukvalno do potpuno nevjerojatnih visina. Jedan od najupečatljivijih primjera takvog fonda je nekad slavni (a sad notorni) fond ARK Innovation. Vrijednosti udjela u tom fondu tonu nezaustavljivo, a najznačajniji dio novca ogroman ARK Innovation investirao je u Teslu, pa je sad njihova sudbina poput spojenih posuda. Tehnički gledano, pri tome ARK Innovation prolazi lošije nego Tesla te kompaniju Elona Muska vuče sa sobom prema dnu. U utorak je ARK, primjerice, pao čak 20,54 posto. Iako je glavna izvršna direktorica ARK-a, Katy Woods, donedavno slovila kao investicijski guru jer se redom kladila na to da će kompanije sa sobom sigurno istodobno (!) donijeti disrupciju i dominaciju na tržištu, no čini se da je šarm njezinih superoptimističnih vizija nestao.

image

Grafikon koji prikazuje kretanje cijene dionice ARK Innovation

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. studeni 2024 07:39