Kad drugi ne mogu, mi možemo, uvjerava nas Borna Prgić (48) dok stojimo kod "tenka" - broda za potragu i spašavanje Highfield Patrol 760 u marini Novi.
Da smo na pučini, u nevolji, "tenk" bi nam bio najdraži prizor na svijetu. No, sa sigurnosti gata divimo se specifikacijama: cijeli je aluminijski, težak dvije tone, ima mnogo opreme i 250 konja. Brzina? 45 čvorova.
Izlazak na intervenciju
Koliko je često u akciji, pitamo Bornu, base managera u čarteru Smart Sail, koji je 2019. godine postao dio EmergenSea, mreže za pomoć na moru.
U posljednje tri godine, kaže, ovaj je dio Jadrana bio slabo pokriven, no stvari se mijenjaju. S marinom Novi i Mitan, ali i novim vezovima u području krenuo je ozbiljniji promet kroz 18 kilometara dugi Vinodolski kanal, produžetak Velebitskog kanala.
U slučaju intervencije na teren izlaze najmanje dvojica, a surađuju i s ronilačkim centrom Dive Side. Dopiru do dubine od 70 metara, a dostupni su cijeli dan.
"Brod i oprema su uvijek spremni", kaže Borna i prisjeća se prošlih intervencija.
"Jedan je brod, primjerice, krenuo po dobroj buri. Na pola kanala se ugasio i nastala je panika. Bura iskopa dva, tri metra vala. Sve smo osigurali, preuzeli djecu i šlepali ga", prepričava.
Rješavali su i potonuće broda u marini Mitan, na mjestu gdje prolazi naftovod.
Kad stigne poziv u pomoć, nema ubrzanja pulsa, napominje. Njihova je nit vodilja "idemo to riješiti i pomoći ljudima", a hladna je glava nužna. Sigurnost je najvažnija.
A ima li savjete za nautičare u kanalu u kojem najveću opasnost predstavlja bura?
Pobraja ih k'o iz šuba: slušati domaće ljude, gledati prognozu, ne biti bez straha i paziti kod sidrenja.
Baze duž obale
"Jadran je drugačiji od velikih mora. Tu se u jednom danu vjetar u uvali mijenja tri puta", ističe. Treba biti oprezan i odgovoran.
"Gledaš prognozu i vidiš da može lupiti. Onda se dobro vežeš. A stranci gledaju što radiš, što ga toliko španaš, a zatim trče kad za dva sata dođe nevera... Tada je kasno. Gumenjaci lete po zraku k'o zmajevi jer ih ne zavežu, brodovi lupaju u gat, oni guraju noge, još će stradati", kaže.
Razgovarali smo i s vlasnikom franšize EmergenSea, Dragom Dešpaljom. Zatekli smo ga u dovršavanju izvještaja s jedne od intervencija, zapaljenja broda kod Biograda. No, to ove godine nije bila njihova najveća akcija, nego je to bio udes u Puli kad je 300 tona težak brod pao s dizalice.
EmergenSea, kaže, ima 21 bazu diljem obale, u Hrvatskoj djeluje već 14 godina i godišnje imaju oko 250 većih intervencija.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....