Dubrovačka zračna luka Ruđer Bošković morat će na sebe preuzeti 19 milijuna eura korekcija za projekt njene obnove. Dvije faze ovog projekta ukupno vrijede 225 milijuna eura, a razlog financijskih korekcija je "grubo kršenje zakonskih odredbi i načela propisanih Zakonom o javnoj nabavi". Korekcije su primijenjene na 10 postupaka javne nabave: na dvije u iznosu od 5 posto, na četiri nabave 10, a na preostala četiri postupka javne nabave izgubljeno je čak 25 posto sredstava.
Vijest je u četvrtak objavio dubrovački gradonačelnik Mato Franković, iako je za par milijuna eura podcijenio visinu financijskih korekcija. Za sve je okrivio Milanovićevog bivšeg ministra pomorstva čiji tim je i provodio postupak javne nabave:
- Zahvaljujući ovoj mega pljački u organizaciji Siniše Hajdaša Dončića i ostale klike oštećena je Zračna luka Ruđer Bošković kao i njeni vlasnici Republika Hrvatska, županija Dubrovačko-neretvanska, grad Dubrovnik i općina Konavle. Jesu li to te ‘rijeke pravde‘ koje nam dolaze pa trebaju oprati trag novca?, rekao je Franković.
Franković je napomenuo da se iznosom od 120 milijuna bivših kuna u međuvremenu moglo napraviti dvije nove škole, sportske dvorane ili dva vrtića.
Međutim, cijela stvar nije ostala na Frankovićevoj objavi ni na slučaju penalizacije zračne luke koja je u međuvremenu dobila ime po slavnom dubrovačkom matematičaru i astronomu Ruđeru Boškoviću.
Na mail su počeli stizati dokumenti koji upućuju na ustupke koje je vlada Zorana Milanovića dala francuskom konzorciju koji danas upravlja Međunarodnom zračnom lukom Franjo Tuđman. Do sada se nagađalo o 14, pa čak i više od 20 aneksa koncesijskog ugovora, ali dokumente javnost nikad nije vidjela. Svjedoci tvrde da DORH odavno ima kompletnu dokumentaciju, ali iz političkih razloga nikad nije pokrenuo istragu.
Naš izvor tvrdi da je DORH u ladicu pospremio prijavu zbog nezakonitog pogodovanja, kazneno djelo za koje je propisana kazna od 6 mjeseci do 5 godina zatvora. Naime, zakon kaže da je nezakonito pogodovanje kad "službena ili odgovorna osoba na temelju sporazuma pogoduje jednom od gospodarskih subjekata prilagođavanjem uvjeta iz javne nabave ili sklopi ugovor s ponuditeljem čija je ponuda u suprotnosti s uvjetima iz dokumentacije za nadmetanje". Već se pisalo o tome da su svi zainteresirani koncesionari od Vlade dobili jasan i nedvosmislenu uputu (bio je to zapravo odgovor na upit) da nakon potpisivanja koncesijskog ugovora neće biti moguće povećati naknade za putnički servis. E baš to što je proglašeno nemogućim, a zbog čega su od daljnjeg natjecanja odustali zrakoplovni giganti poput zračnih luka Huston i Incheon, prvi je ustupak omogućen današnjem koncesionaru.
Tadašnji ravnatelj Agencije za civilno zrakoplovstvo Omer Pita, kažu nam svjedoci, nije želio potpisati rješenje za povećanje taksi. Podnio je ostavku i napustio Agenciju bez posebnog obrazloženja. Umjesto njega rješenje je 12. kolovoza 2013. potpisao pomoćnik direktora za aerodrome Slavko Roguljić. Roguljić nije mogao odoljeti zovu tržišta, pa je nedugo nakon toga napustio državnu službu i postao zaposlenik francuskog koncesionara, odnosno MZLZ Franjo Tuđman.
U obrazloženju kojeg je ranije potpisao jasno stoji da su se predstavnici koncesionara u svom traženju, među ostalim, pozvali i na koncesijski ugovor, ali da on u konačnoj verziji nije dostavljen Agenciji. Roguljić je svojim budućim poslodavcima očito vjerovao na riječ i potpisao ono što njegov šef nije htio. DORH u svemu tome nije vidio ništa sumnjivo.
Milanovićeva vlada mijenjala je izvorni ugovor o koncesiji. Da bi to mogla nabaviti trebala je suglasnost Agencije za javno privatno partnerstvo i Ministarstva financija. Obje suglasnosti pribavljene su 25. studenoga 2013. godine, ali ministar financija Slavko Linić, tada već u nemilosti premijera Milanovića, nije propustio priliku kritizirati prijedlog novog ugovora u 8 točaka.
Najprije je smatrao važnim ukazati na to da njegovo ministarstvo nema veze pregovorima koje je Hajdaš Dončićevo ministarstvo vodilo s Francuzima. Nadalje, ukazao je na zakonsku odredbu kako u pregovorima okviri koji određuju pitanja samog ugovora zakonski ne mogu bitnije odstupati od prvotnog ugovora. Ako se ugovor i izmijeni za vrijeme njegovog trajanja, smatrat će se novim ugovorom. Dakle, vlada Zorana Milanovića s Francuzima je sklopila novi ugovor o koncesiji zagrebačkog aerodroma. I Linić kaže da "novi ugovor dostavljen elektronskom poštom u velikom dijelu izmijenjen".
- Prije svega želimo istaći kako se iz uvida u ugovor može konstatirati da je isti mijenjan u velikom broju članaka/odredbi, pri čemu je primjetno da se mijenja razina rizika koji je do tada prihvaćao javni partner (RH), tako da se nemali dio rizika prebacuje na javnog partnera, a što je rezultat pregovora između predstavnika davatelja koncesije (MMPI s konzultantima) i predstavnika koncesionara (ZAIC), te zajmodavaca - stoji u ministrovom dopisu. U nastavku ponavlja da RH na sebe preuzima veći rizik, a da se istodobno smanjuje rizik za privatnog partnera.
- U odnosu na prvotnu verziju, neke obveze koncesionara su dijelom umanjene, te ih uvelike preuzima davatelj što je, kao što je prethodno napomenuto, rezultat pregovora. Iz samog ugovora može se uočiti kako sam koncesionar smanjuje obim poslova, njihov završetak u drugoj fazi, a što je znatno različitije od predviđenog u smislu dovršenja radova i izgradnje putničkog terminala- nastavlja Linić. Isto tako upozorava da nije baš uobičajen način na koji je Država na sebe preuzela ugovorni rizik izmjene domicilnog ili europskog gospodarstva. Upozorava da bi i u slučaju smanjenja broja letova Croatia Airlinesa, što je ionako bilo predviđeno planom restrukturiranja te kompanije, Francuzi po novom ugovoru imaju mogućnost umanjiti koncesijsku naknadu za iznos smanjenog prihoda. Odgovornost za sve to svaljuje na Hajdaš Dončićevo ministarstvo riječima - "Ministarstvo financija konstatira kako se radi o iznimno osjetljivom pitanju i riziku koji je u slučaju smanjenja letova posebice izražen, te izražava uvjerenje kako je sam davatelj koncesije na pravi način odredio razine prihvatljivosti rizika koji će nastati u smislu vrlo vjerojatnog smanjenja letova CA.."
Linić naglašava da DORH mora dati odobrenje davatelju koncesije (dakle MMPI-u, op. a) za potpis ovog ugovora. U svakom slučaju, uz sve ograde i kritike, Linić je na koncu odobrio ugovor s pozicije Ministarstva financija, ali se o spornim detaljima na koje je ukazao, javno izbjegavalo govoriti.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....