OTVORENJE PELJEŠKOG MOSTA

Spektakl na samom kraju: Nevera i Pulićev bolid uz vatromet prošli Pelješkim mostom!

Pelješki most najveći je hrvatski infrastrukturni projekt financiran iz EU-ovih fondova

Vatromet iznad Pelješkog mosta; državni vrh na mostu tijekom blagoslova mosta; Pelješki most osvijetljen u plavoj boji; detakj s ceremonije otvaranja mosta; vatromet iznad Pelješkog mosta

 Jakov Prkić/Božidar Vukičević/Cropix/

Kada su Nevera i Niko Pulić projurili Pelješkim mostom, Hrvatska je simbolično spojena a most, grandiozna građevina koju su stanovnici juga čekali više od 300 godina, je službeno otvoren.

Užarilo se more, kopno i nebo iznad Neretvanskog kanala: Svečani plotuni su parali zrakom, a nebo je šaralo tisuće boja spektakularnog vatrometa, ispaljenog po drevnoj kineskoj tradiciji za sreću i blagostanje onih koji su most gradili, ali i svih putnika i namjernika koji će se preko njega voziti. Da je Faust Vrančić, izumitelj ovješenih mostova poput ovoga Pelješkog, danas živ, zasigurno bi puno toga imao za reći.

Prvo što bi rekao je da Pelješki most ima dušu jer se fantastično sljubio s pelješkim i neretvanskim krajolikom, okolnim brdima i mediteranskom vegetacijom i raslinjem. Ne narušava ga već nadopunjuje. Zapravo uklapa se kao da je oduvijek bio tu. Projektant, Slovenac, Marijan Pipenbaher od slavnog izumitelja zasigurno bi dobio čistu peticu i pohvalnicu, od osnovne konstrukcije, preko donjeg ustroja mosta pa sve do kosih zatega koje je Pipenbaher znao usporediti sa "balerinama koje plešu nasred Neretvanskog kanala". Odličnu ocjenu dobili bi i mostograditelji, inženjeri kineske državne tvrtke CRBC, koji su pojačani hrvatskom "pameću" za četiri godine izgradili i u promet pustili most čudo od gotovo 70 tisuća tona čelika.

image

Pogled na most

Bozidar Vukicevic/Cropix

Tako je konačno spojen hrvatski sjever i jug, a san stanovnika Dubrovačko-neretvanske županije postao je stvarnost. Kruna završetka ovog velebnog projekta bila je velika svečanost u Komarni na kojoj su uz predsjednika Vlade RH, Andreja Plenkovića bili brojni ministri i saborski zastupnici, predstavnici političkog, kulturnog i vjerskog života Dalmacije. Komarnu su u jednom trenutku nadletjela Krila Oluje uveličavši svečano puštanje u promet Pelješkog mosta.

image

Vatromet iznad Pelješkog mosta

Jakov Prkic/Cropix

Predsjednik Vlade Andrej Plenković nije krio zadovoljstvo što je dovršen Pelješki most. Razdragano je s osmjehom od uha do uha davao izjave za nacionalne televizije, slikao se s okupljenim građanima, folklorašima, trombunjerima.

- Da Hrvatska nije bila članica Europske unije Pelješki most se ne bi sagradio, kazao je Plenković.

image

Vatromet iznad Pelješkog mosta

Tonci Plazibat/Cropix/Cropix

Sjajan osjećaj, ovo je ogroman dan za Hrvatsku, za sve nas, za sve Hrvate, Hrvatice u Hrvatskoj, u BiH, diljem svijeta, povezujemo Hrvatsku, prekida se taj diskontinuitet hrvatskog teritorija. Jedan prekrasan most, rekao je Andrej Plenković i zahvalio svima koji su radili na mostu, od arhitekta do izvođača.

- Ovaj most će ostati, on povezuje Hrvatsku, EU, Schengen Kinu, rješava brojne gospodarske, prometne, turističke opskrbne probleme. Sad je to nešto sasvim drugo, kazao je.

image

Andrej Plenković

Bozidar Vukicevic/Cropix

Upitan zatim što misli o svojatanju ideje Pelješkog mosta, Plenković je kazao:

- Svima takvima savjetujem da gledaju epizodu Malog mista "Tko je više da" i onda neka se traže. Najviše su dali oni koji su željeli ovaj most, a mi smo bili ta Vlada koja je znala kada i kako realizirati taj most. S alatima smo realizirali ono što su mnogi htjeli, znali smo to realizirati na pravi način, rekao je Plenković.

Pelješki most je danas grandiozan, nadvisuje Neretvanski kanal. Ali sve do 2018 godine gradilište je bilo zapušteno, pusto i prazno. Za taj most dug 2,4 kilometra, visok 55 metara i širok 23,6 metara bilo je potrebno gotovo 70 tisuća tona čelika i isto toliko betona te 2,8 milijardi kuna, koje je osigurala Europska unija uz dodatnih 999 milijuna kuna za pristupne ceste.

image

Vatromet iznad Pelješkog mosta

Bozidar Vukicevic/Cropix

Puno je simbolike u tom mostu. Osim što prividno povezuju dvije obale Pelješki most je spojio Hrvatski sjever i jug. I ne samo sjever i jug već i Hrvate i Kineze koji su ga gradili zajedničkim snagama, nalijevali beton u njegove stupove, montirali nekoliko tona čelične segmente u jedinstvenu konstrukciju.

Kineski premijer Li Keqiang, koji je gradilište Pelješkog mosta posjetio u travnju 2019 godine, u ovoj svečanoj prigodi obratio se video linkom.

Čestitao je Premijeru Plenkoviću i svim sudionicima na projektu završetak radova na mostu. Prisjetio se kada su po kiši i lošem vremenu obišli gradilište mosta u Brijesti u travnju 2019 godine.

- Izgradnja Pelješkog mosta je učvrstila prijateljstvo NR Kine i Hrvatske, kazao je Li Keqiang te dodao da je EU strateški partner Kine.

image

Vatromet iznad Pelješkog mosta

Tonci Plazibat/Cropix/Cropix
image

Oleg Butković, Andrej Plenković, Gordan Jandroković, Zoran Milanović, Nikola Dobroslavić

Ante Cizmic/Cropix

Pelješki most kakvoga sada gledamo, okupan dekorativnom svjetlošću koja se savršeno stapa s bojama ostalih ugrađenih materijala, imao je svoju burnu povijest nastanka. Projekt se dva puta započinjao i prekidao. Nekada je to bilo zbog politike, a nekada zbog nedostatka novca. Prva lopata zakopana je davne 2005 godine za vrijeme prve Sanaderove vlade, kada su probijeni pristupni platoi u Komarni i Brijesti te su postavljena dva upornjaka i jedan stup. Gradilište je oživljavalo u različitim političkim prilikama uglavnom pred kakve izbore da bi vlada Zorana Milanovića i tadašnji ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić potpuno odbacili projekt Pelješkog mosta, predlažući različita alternativna rješenja od gradnje autoceste kroz neumsko zaleđe u BIH pa do uvođenja trajekta između Komarne i Brijeste, ili pak izgradnje podmorskog tunela.

image

Branitelji prelaze most

Ante Cizmic/Cropix

Tih godina, kada je vladajuća politika Pelješki most nazivala "Sanaderov Obrovac", ni najoptimističniji nisu vjerovali da će jednog dana automobilom prijeći od Komarne do Brijeste. Danas aktualni predsjednik i bivši premijer, Zoran Milanović ima potpuno drugačiju priču. Od gorljivog protivnika prometnuo se u zagovornika Pelješkog mosta ustvrdivši da su on i njegova vlada na čijem je čelu bio od 2011-2015 godine zaslužni za gradnju Pelješkog mosta. U Komarnu je došao pred sami početak svečanosti, dočekali su ga domaćin, Dubrovačko-neretvanski župan, Nikola Dobroslavić, ministar prometa Oleg Butković i direktor Hrvatskih cesta Josip Škorić.

- Hrvatski građani, Hrvatice i Hrvati mostovi su djela konkretnih ljudi, talent projektanata i graditelja najzaslužniji su za ljepotu koja će bljesnuti večeras punim sjajem. Most nije plod samo arhitektonske vizije, već i ljudske težnje da se svaka prepreka savlada ali i sposobnosti uprave da nađe novac i organizira radove. Pelješki most je podsjetnik na odvažni naraštaj hrvatskih ljudi u želji za slobodom, kazao je Milanović. Most je na dobrobit svih ljudi neovisno o vjeri i nacionalnosti i političkim uvjerenjima. Slijede nam godine u kojima ćemo se boriti za sve što nam je važno. Nikada nam ništa nije poklonjeno. Most je financiran novcem EU-a, ali to je naš novac koji smo skupo platili, rezimirao je Milanović.

image

Vatromet iznad Pelješkog mosta

Ante Cizmic/Cropix

Bez obzira na politička mimoilaženja Pelješki most je svehrvatski projekt. Njegovom izgradnjom nisu spojene samo dvije obale, već hrvatski sjever i jug jer mostovi samo prividno povezuju obale, njihova stvarna funkcija je povezati ljude. A Pelješčani i Neretvani su sretni zbog Pelješkog mosta. Zasigurno će biti i sretniji kada se dovrše i pristupne ceste posebno stonska obilaznica, koje su poprilično kaskale za mostom. Kad se sve zbroji i oduzme, junački je odrađen posao jer nije nimalo bio lako probijati tri mosta, dva vijadukta, četiri tunela. Također su izgrađena i dva vidikovca te prijelazi za poljoprivredne strojeve lokalnom stanovništvu. Trenutačno je dovršeno oko 25 kilometara pristupnih cesta, koje će biti u funkciji odmah nakon svečanosti otvorenja. Nedovršen je ostao je još jedan manji dio nekih sedam kilometara od Prapratnog do Stona, takozvana stonska obilaznica, koju gradi grčki Avax, dok se Strabagova gradilišna dionica privodi kraju.

image

Most su prvi presli Niko Pulić u svom automobilu i Matija Renić u Neveri.

Tonci Plazibat/Cropix/Cropix

Beskrajno dug postupak javne nabave, birokratske zavrzlame i brojne žalbe usporavale su projekt pristupnih cesta dok je istovremeno most rastao "ko iz vode".

- Osim toga dovršen je i čvor Brijesta, koji podrazumijeva i vijadukt nekih dvjestotinjak metara, gdje se spušta spojna cesta na lokalnu cestu u Brijesti, pojasnio nam je inženjer Davor Perić.

Na kopnenoj strani Strabag je gradio podvožnjak u čvorištu Duboka te podvožnjak na D8, a na poluotoku uz ostalo Tunel Kamenice, Vijadukt Doli, Most Dumanja Jaruga 1, Most Dumanja Jaruga 2, Tunel Debeli brijeg, podvožnjak Zaradeže. 

Po ugovoru, Strabag Hrvatska je zadužen za trasu ukupne duljine veće od deset kilometara, od čega na kopnenoj strani 1300 metara, a na Pelješcu 9220 metara, čija je vrijednost 478.3 milijuna kuna. 

image

Vatromet iznad mosta

Bozo Radic/Cropix

Pelješac više nikada neće biti isti. Mostovi, vijadukti, tuneli, potpuno su izmijenili vizuru poluotoka. Na mjestima gdje ljudska noga nije kročila razlomljen je tvrdi krečnjak i probijena cesta u srcu poluotoka.

Najduži među tunelima, onaj Debeli Brijeg od 2,4 kilometra koji je prvi probijen još u prosincu 2020 godine. Zatim je slijedilo unutarnje uređenje, betoniranje i hidroizolacija.

Međutim, dok je Strabag uspješno odrađivao svoje dionice Grci su zapali u probleme na Stonskoj obilaznici. Najprije je bio problem s dovozom strojeva i opreme iz Grčke, kada se to posložilo stigla je pandemija korona virusa i nedostatak radne snage, a onda su uslijedili financijski problemi u Avaxu. Tako da je gradnja vijadukta "Prapratno", tunel "Polakovica", tunela "Supava" i most "Ston" ukupne vrijednosti 511 milijuna kuna zakasnila, ali i oni bi trebali biti gotovi do konca ove kalendarske godine.

Upravo je to i najzahtjevniji dio trase. Dakle, tunel Polakovica izlazi na vijadukt koji se zatim spaja s tunelom Supavo. Tunel-vijadukt-tunel do sad je nešto neviđeno u građevinskim krugovima jer se sva teorija iz svjetske građevinske literature u utrobi poluotoka Pelješca, koji je do sada bio poznat po kamenicama, maslinama i vinu, pretočila u praksu.

Pelješki most s dijelom pristupnih cesta skraćuje put od Zagreba do Dubrovnika za dva sata. Kilometarske kolone i višesatna čekanja na graničnim prijelazima Kleku i Bistrini kojima svjedočimo ovih dana, već od utorka navečer odlaze u povijest.


Tijek događaja na dan svečanog otvaranja Pelješkog mosta


NOVO 01:45 - Novinar Jutarnjeg provozao se mostom koji je pušten u promet oko 1.30 sati.

Pogledajte kako izgleda:


22:20 - Hrvatski branitelji na motorima prelaze mostom, a to je snimio naš reporter Mario Pušić


22:15 - U tijeku je blagoslov Pelješkog mosta, koji nije bio dio službene ceremonije otvaranja mosta.

Most je blagoslovio dubrovački biskup Roko Glasnović.


22:00 - U tijeku je spektakularni vatromet na Pelješkom mostu, Rimac Nevera i Pulićev bolid voze preko mosta jedan prema drugome! Time je zaključena ceremonija otvaranja mosta.


21:44 - Sada govori predsjednik Republike Zoran Milanović.

- Mostovi su na prvom mjestu djela konkretnih ljudi. Talent i znanje projektanata i graditelja najzaslužniji su za ovaj most i na tome im hvala.

Most je također rezultat želje da se spoje ljudski životi. Čestitam svima koji su doprinijeli svima da se ostvari ova naša plemenita težnja. Ovaj most će ostati spomenik želji naše generacije da dođemo na drugu obalu slobode. Ovaj most ne bi bio moguć da mali broj ljudi prije 30 godina nije obranio Dubrovnik i građane Hrvatske. Bili bismo nedostojni ako bismo ikada zatajili taj naš dug časti i srca.

Most nije podignut nikome na štetu ili inat, naročito ne na štetu BiH. Tako bismo razmišljali i da BiH nije domovina i hrvatskog naroda. Ovaj je most na dobrobit svih ljudi, neovisno o socijalnom status, porijeklu i uvjerenjima.

Vjerujem da su pred nama godine da ćemo ojačati kao nacija, da ćemo razviti samosvijest, da je ta zemlja potrebna nama i nikom drugome. Vjerujem da ćemo se bez kompleksa boriti za sve što nam je važno. Pelješki most je najvećim dijelom financiran novcem EU, ali to je naš novac. Nitko nam ništa nije poklonio, niti nam neće pokloniti.

Nijednog čovjeka ne smije se ostviti na vjetrometini, rekao je Milanović i završio govor stihovima pjesme "Tvoja zemlja" čiji je autor Drago Britvić, a pjevao ju je Vice Vukov.


21:36 - U tijeku je govor predsjednika Hrvatskog sabora Gordana Jandrokovića:

- Budimo ponosni na Pelješki most. Nije bilo lako, stanimo na tren i sjetimo se od kuda smo počeli, rekao je Jandroković nakon što se zahvalio svima zaslužnima za izgradnju mosta, a napose hrvatskim braniteljima.

- Neka ovaj most bude simbol svehrvatskog jednistva, rekao je Jandroković.


21:30 - Izvodi se skladba "Moj galebe".


21:25 - Sljedeći se obraća premijer Plenković:

- Hrvatice i Hrvati u domovini, Bosni i Hercegovini, izvan Hrvatske, dragi branitelji, uzvanici, gosti, prijatelji. Ovo je povijesni dan za Hrvatsku, obuzimaju me osjećaji radosti, ponosa i zahvalnosti, ostvarili smo projekt, uistinu državni, strateški, svehrvatski i nadasve nadstranački, projekt generacije, projekt ponosa. Ponosa zbog toga što smo dio generacije koja je ostvarila ovako veliki čin spajanja hrvatskog teritorija, juga Hrvatske, južnog dijela Dubrovačko-neretvanske županije s ostatkom zemlje. Ovo je potez u ravni ključnih trenutaka koje su nam priuštili hrvatski branitelji kad se stvarala Hrvatska, kad se branila sloboda. Znali smo iskoristiti ono za što smo se zalagali proteklih 30-ak godina, istaknuo je hrvatski premijer.

image

Andrej Plenković

Bozidar Vukicevic/Cropix

- Realizirali smo ga skladno, u pogledu političke volje, skladno u pogledu prekrasnog projekta i arhitektonski i izvedbeno, skladno u smislu korištenja članstva u EU na najbolji i najučinkovitiji način po načelu modernog suverenizma, rekao je Plenković.

- Realizirali smo ga temeljem ključnog načela Europske unije, načela solidarnosti, solidarnosti koja pomaže onima manje razvijenima da dosegnu stupanj razvoja onih više razvijenih, i zato ta činjenica da su u most ugradili svoj doprinos i naši EU partneri znači da smo dio kluba najrazvijenijih zemalja, da to trebamo znati i cijeniti, rekao je Plenković.

- Most nas je, kao što smo maloprije mogli čuti kineskog premijera, na fascinantan način povezao s Kinom. Odnosi Hrvatske i Kine nakon ovako izgrađenog projekta nikad neće biti isti i to je istina. Tome su pridonijeli i Avax i Strabag, i oni su ugradili svoj trud i znoj da ovako divan most vidimo iza nas, rekao je premijer Plenković.

- Želim zahvaliti i Hrvatskim cestama, gospodinu Škoriću, ministru Butkoviću i svima koji su i najmanji doprinos učinili, svim vladama prije nas, svima koji su sanjali i imali ideju da se most realizira. Ostvarili smo hrvatski san, budimo sretni da će oni koji će ga koristiti dati doprinos ekonomskom razvoju, boljoj prometnoj povezanosti, boljim prihodima od turizma, a prije svega boljoj kvaliteti života svih koji žive u Dubrovačko-neretvanskoj županiji, rekao je premijer.

- Hvala i veselim se da smo ovako veličanstveno obilježili ovaj uistinu povijesni dan, zaključio je svoje obraćanje hrvatski premijer.

image

Dragan Čović, Andrej Plenković

Ante Cizmic/Cropix

21:15 - Pelješki most je most promicanja prijateljstva Kine i Hrvatske, ali i odraz suradnje Kine i Europske unije za što će se Peking nastaviti zalagati, rekao je kineski premijer Li Keqiang na otvorenju Pelješkog mosta.

- Pelješki most odražava prijateljske odnose Kine i Hrvatske. Most je spojio sjever i jug Hrvatske. Ne samo što je znatno skratio vrijeme putovanja, ostvario dugogodišnji san lokalnih stanovnika, znatno olakšao tokove ljudi i roba i što će snažno poticati hrvatski gospodarski i socijalni razvoj i povećanje životnog standarda građana, nego će učvrstiti i prijateljstvo naroda Kine i Hrvatske, rekao je Li u video poruci.

Kineski premijer je dodao da "možemo reći da je Pelješki most - most promicanja prijateljstva između Kine i Hrvatske", kao i "odraz suradnje Kine i EU".

Li je naglasio da je ovaj projekt pokazatelj da "zemlje različitih povijesnih i kulturnih nasljeđa apsolutno mogu udružiti svoje snage u solidarnoj suradnji i postići efekt da "jedan plus jedan može biti više od dva"".

Kineski premijer je rekao da će se Peking nastaviti zalagati za jačanje suradnje s Unijom, što smatra važnim za "razvoj i napredak čovječanstva".

- Put otvorene suradnje i dalje ima svijetlu budućnost i on je pravi smjer ostvarivanja uzajamnih, zajedničkih i višestrukih koristi. I Kina i EU predstavljaju važne političke snage i vodeće su globalne gospodarske sile.

Građevinske radove na Pelješkom mostu izvela je kineska tvrtka China Road and Bridge Corporation (CRBC). Kinezi su posao dobili ispred austrijskog Strabaga i zajednice ponuđača koju su činile jedna talijanska i turska tvrtka, a kineski premijer je istaknuo da se kineske tvrtke natječaj dobile u pravednom tržišnom natjecanju.

Kineski premijer je čestitao hrvatskoj vladi i hrvatskom narodu te uputio pozdrave izvođaču radova i svima koji su sudjelovali u izgradnji Pelješkog mosta.

- Unatoč višestrukim iskušenjima kao što su loše vremenske prilike, epidemija covida-19 i potresi, izgradnja mosta je završila po planu i most se može pustiti u promet što je doista zadivljujući uspjeh, naglasio je Li.

- Iskreno se nadam da će Pelješki most, ta šarena duga, ne samo dati novi sjaj životu i blagostanju građana Hrvatske, nego i unaprijediti odnose i suradnju Kine i Hrvatske, kao i Kine i EU-a u budućnosti, zaključio je kineski premijer u video poruci.


21.04 - Pelješki most je simbol europskih vrijednosti, solidarnosti i uzajamne potpore među članicama Europske unije, istaknula potpredsjednica Europske komisije za demokraciju i demografiju Dubravka Šuica na otvorenju Pelješkog mosta.

- Pelješki most nije samo važan strateški projekt Hrvatske, on je i simbol europskih vrijednosti, solidarnosti i uzajamne potpore među članicama EU-a, istaknula je Šuica, dodavši da je "bit postojanja EU-a u premošćivanju i spajanju, u izgradnji stalnih poveznica gradeći ih na zajedničkim vrijednostima".

image

Dubravka Šuica

Ante Cizmic/Cropix

- Pelješki most, ali i cijela cestovna infrastruktura najveći su projekt EU-a ikad financiran u Hrvatskoj i jedan od najvećih projekata Europske unije posljednjih godina u iznosu od 357 milijuna eura, podsjetila je potpredsjednica EK.

Bivša gradonačelnica Dubrovnika rekla je da joj je "zadovoljstvo mi je predstavljati Europsku komisiju kao njezina potpredsjednica u ovom povijesnom trenutku za Republiku Hrvatsku, za dubrovačko područje, za naš grad, ali i za cijelu Europsku uniju".

image

Krila Oluje

Tonci Plazibat/Cropix

Šuica je naglasila da je "izgradnja Pelješkog mosta rezultat ogromnog angažmana i predanog rada jer je prvo trebalo pomiriti različite poglede i pronaći najbolje rješenje među brojnim opcijama" te čestitala u ime Komisije svima koji su na bilo koji način doprinijeli ostvarenju projekta.

Novim mostom preko Jadranskog mora u Malostonskom zaljevu povezana je Dubrovačko-neretvanska županija s ostatkom Hrvatske.

Europska komisija je još u svibnju 2013. naručila predstudiju izvodljivosti koja je pokazala kako je Pelješki most najbolje rješenje za povezivanje juga i ostatka Hrvatske.

U lipnju 2017., Komisija je odobrila Hrvatskoj 357 milijuna eura bespovratnih sredstava iz kohezijskog fonda za izgradnju Pelješkog mosta i pristupnih cesta.

- Ulaskom u EU počele su se otvarati financijske mogućnosti koje je trebalo znati vješto iskoristiti što je ova hrvatska vlada i učinila, istaknula je Šuica.


20:52 Obraća se ministar Oleg Butković.

- U životu svakog naroda postoje trenuci koji se pamte, prenose generacijski i žive u pričama među ljudima. Ovo je takav trenutak koji će zlatnim slovima ostati upisan u suvremenoj povijest i Hrvatske i hrvatskog naroda, rekao je ministar i upitao: - Postoji li nešto za reći što nije već rečeno danas? Postoji li danas nešto veće ili veličanstvenije od ovog trenutka?

- Osjećamo ponos jer most ovim ljudima ne predstavlja samo most u infrastrukturnom smislu, on će značiti okretanje jedne nove stranice u životu cijelog ovog kraja, a pravi značaj njegove izgradnje tek će se vidjeti, ustvrdio je Butković.

- Prije gotovo 10 godina stotine ljudi stajalo je ovdje na brodicama i barkama simbolično spojivši Brijestu i Komarnu. Danas su one povezane veličanstvenom konstrukcijom koje se izdiže iz Malostonskog kanala, rekao je Butković koji je na kraju također zahvalio svima koji su sudjelovali i pridonijeli gradnji mosta.

image

Oleg Butković

Bozidar Vukicevic/Cropix

20:48 Nastavlja se kulturno umjetnički dio programa.


20:45 Kratkim prigodnim govorom obratio se predsjednik Uprave Hrvatskih cesta Josip Škorić.


20:41 Slijedi obraćanje dubrovačko-neretvanskog župana Nikole Dobroslavića.

- Večeras svjedočimo ostvarenju sna, Hrvatska je jedinstven teritorij spojen nakon stoljeća ovim monumentalnim mostom, rekao je.

Spomenuo je Luku Bebića i Ivu Šprlju kao ljude koji su prvi iznijeli ideju o gradnji mosta, a zatim je zahvalio Plenkovićevoj Vladi, ministru Olegu Butkoviću, Europskoj komisiji, hrvatskim braniteljima...

- Pelješkom mostu veseli se cijela Hrvatska, to je svehrvatski projekt s podrškom svih građana, rekao je.

- Imali smo zajedništvo u ratu, imali smo ga i za most, treba nam zajedništvo i u pitanju obrane, sigurnosti, zaštite jezika i književnosti od tuđih posezanja, osobito ovdje na hrvatskom jugu, izjavio je Dobroslavić.

- S našom Vladom idemo dalje u povezivanje s jugom, brzim cestama i autocestom do Dubrovnika, najavio je Dobroslavić.


20:37 Pet Pilatusa iz akrobatske skupine Krila Oluje nadletjelo je Pelješki most.


20:34 - U tijeku je intoniranje Ode radosti, nakon čega slijedi Lijepa naša.


20:27 - U tijeku je kulturno-umjetnički program.


20:16 - Počela je svečanost otvaranja Pelješkog mosta! Upalila su se i svjetla na mostu.

image

Zoran Milanović

Bozidar Vukicevic/Cropix
image

Dubravka Šuica, Andrej Plenković, Gordan Jandroković, Zoran Milanović, Oleg Butković

Bozidar Vukicevic/Cropix

20:09 - Fotografi Cropixa šalju nove prizore, premijer je snimljen s kuburašima, a tu su i potpredsjednici Vlade Oleg Butković i Tomo Medved. Tu je i ministar vanjski poslova Gordan Grlić Radman.

image

Andrej Plenković

Bozidar Vukicevic/Cropix
image

Oleg Butković

Bozidar Vukicevic/Cropix
image

Tomo Medved

Ante Cizmic/Cropix
image

Gordan Grlić Radman

Ante Cizmic/Cropix
image

Andrej Plenković

Ante Cizmic/Cropix

20:07 - Premijer Plenković i predsjednik Milanović kurtoazno su se pozdravili, obojica su dobili pljesak okupljenih. Čini se da predsjednik ima zamotan mali prst na lijevoj ruci.


20:05 - Milanović nije odgovarao na pitanja novinara, samo je gledao Pelješki most.


20:00 - Točno u 20 sati stigao je i predsjednik Zoran Milanović.


19:57 - Izjavu za Slobodnu Dalmaciju dao je i čelni čovjek Neuma, Dragan Jurković.

Što za Neum znači otvaranje Pelješkog mosta?

- Pa evo, ono što smo dosad govorili, s jedne strane ima pozitivnih efekata, smanjit će se gužve u ljetnim mjesecima, a s druge strane kažu da će ekonomski biti nekih gubitaka. No mislimo da ne bi trebalo bit značajnih - rekao je Jurković.


19:55 - Tko je sve došao od ljudi iz političkog i javnog života na otvorenje Pelješkog mosta možete pogledati OVDJE.


19:53 - Nekadašnji ministar infrastrukture Radimir Čačić, itekako je zaslužan što su autocestom povezani Zagreb i Split, piše Slobodna Dalmacija.

On je taj koji je svojski ‘potegao‘ za ovaj projekt u ključnom trenutku. Što misli o izgradnji Pelješkog mosta?

- Izgleda fascinatno. Jednostavno je prekrasan. Ispada da je ono, mogu čak reći i bezobrazno traženje susjedne BiH da se most diže praktički do visine jednog cityja, učinilo most u estetskom smislu sjajnim. Sad ima jedan luk koji mu je dao na ljepoti jer nisam sklon onim davnim, ‘flat‘ mostovima - kazao je Čačić pa opleo po bivšem koalicijskom partneru - HDZ-u.


19:50 - Šef kluba zastupnika HDZ-a Branko Bačić za N1 je rekao da mu je izgradnja Pelješkog mosta ostvarenje sna.

- Ovo mi je jedan od najemotivnijih intervjua u političkom životu. Ostvario sam san svih nas koji smo živjeli za ovaj most, rekao je Bačić za N1.


19:45 - Ovo je sjajan osjećaj, dan je ogroman za Hrvatsku i sve Hrvate i Hrvatice. Prekida se diskontinuitet hrvatskog teritorija i zahvaljujem svima koji su ga gradili. Ovaj most rješava brojne prometne, opskrbne, turističke i gospodarske probleme samog juga Hrvatske, rekao je premijer Plenković o mostu.

Premijer je dodao i da su prosvjedi u BiH protiv visokog predstavnika Christiana Schmidta nepotrebni te je dodao da i dalje gradimo prijateljske odnose s BiH, ali "ne želimo da Hrvati budu podzastupljeni".

Upitan tko je najviše "dao za most", premijer je rekao:

- Treba pogledati onu epizodu Malog mista "Tko je najviše da" pa neka se svatko pronađenu njoj. Najviše su dali svi oni u Hrvatskoj koji su željeli da se most napravi, a mi smo to znali realizirati, rekao je Plenković i dodao da je mosta najkonkretniji simbol koristi koju Hrvatska ima od EU.

Na pitanje o tome hoće li se graditi autocesta ili brza cesta prema Dubrovniku, premijer je poručio da danas trebamo slaviti, a da je sutra novi dan kada će se o tome raspravljati.

- Mi smo na Jadransko-jonskom koridoru i njega prije ili kasnije treba završiti.


19:25 - Svečanost otvorenja će koštati otprilike milijun kuna, to je naš budžet. 85 posto troškova je iz EU fondova, to je sastavni dio projekta. Bili smo dosta šparni što se tiče troškova, rekao je šef Hrvatskih cesta Josip Škorić, a piše N1.

image

Detalj sa svečanosti

Ante Cizmic/Cropix

19:17 - U Komarnu je stigao i predsjednik Vlade Andrej Plenković.

image

Andrej Plenković i Dubravka Šuica

Bozidar Vukicevic/Cropix
image

Andrej Plenković i Dubravka Šuica

Bozidar Vukicevic/Cropix

- Večeras spajamo Hrvatsku, napisao je na Twitteru premijer.

Stigao je i predsjednik Hrvatskog sabora Gordan Jandroković.

image

Gordan Jandroković

Bozidar Vukicevic/Cropix

19:14 - Na proslavu otvaranja Pelješkog mosta došao je i HDZ-ov veteran i bivši ministar Božidar Kalmeta, koji je reporteru Slobodne Dalmacije Saši Ljubičiću rekao sljedeće:

- Najprije ovo je ogroman dobitak za Hrvatsku jer se, naravno, spaja hrvatski teritorij. Osim toga ovo je projekt od interesa za gospodarstvo, turizam, pa ako hoćete i za geopolitiku. Ovo je zaista jedan veliki projekt na kojem treba čestitati premijeru Andreju Plenkoviću i njegovoj Vladi koja je uspjela taj projekt realizirati jer mnogi su prije njega to pokušavali a on i njegovi suradnici su zaista to i uspjeli napraviti.

Što se daljnje strategije tiče, to treba pitati ministra Butkovića i Vladu, no svakako treba razmišljati o autocesti do Dubrovnika i mostu od Pelješca do Korčule. Najveći problem trenutno je pravac Omiš - Split, no na njemu se već radi. Što se tiče infrastrukture, jedan od najvažnijih turističkih mamaca jesu upravo dobre ceste. More, zaleđe, obala i otoci, Hrvatska ima sve, i kad se na to još doda dobra prometna infrastruktura: ceste, luke, aerodromi, jasno je zašto naš turizam raste.


19:05 - U Komarnu su počeli stizati i brojni uzvanici iz političkog života Hrvatske. Tako su naši fotoreporteri snimili Dražena Budišu, Radimira Čačića, Andra Krstulovića Oparu, Sinišu Hajdaša Dončića, Branka Grčića, Damira Krstičevića, Luku Bebića, Marijanu i Ivicu Puljka....

image

Lukša Jakobušić

Bozidar Vukicevic/Cropix
image

Dražen Budiša

Bozidar Vukicevic/Cropix
image

Radimir Čačić

Ante Cizmic/Cropix
image

Siniša Hajdaš Dončić i Branko Grčić

Bozidar Vukicevic/Cropix
image

Marijana i Ivica Puljak

Bozidar Vukicevic/Cropix
image

Damir Krstičević

Bozidar Vukicevic/Cropix

19:00 - Matija Renić, razvojni inženjer za Rimčevu "Neveru", razgovarao je s okupljenim novinarima uoči svečane ceremonije otvaranja Pelješkog mosta, piše Slobodna Dalmacija.

- Krećemo sa smjera kopna, kretat ćemo se jednom revijalnom brzinom, čisto da pokrijemo sva popratna događanja - objasnio je Renić.

Otkrio je da će Nevera danas voziti svega pedesetak kilometara na sat, premda bi, priznaje, bilo zanimljivo vidjeti koliko bi ubrzanje ova "jurilica" mogla postići na iznimno kvalitetnom asfaltu mosta.

- Asfalt je savršen, vrlo gladak, i bilo je pravo zadovoljstvo isprobati koja je količina "gripa" na cesti - rekao je inženjer.

Na upit novinarke može li se očekivati da "noga malo poleti" pa da se prekorači navedena brzina, Renić je odgovorio: "Ovaj put ne, danas ćemo bit‘ pristojni".

Dodao je da mu je velika čast što može predstavljati ljude koji su radili na kreiranju ovog inovativnog automobila, i to na mostu koji je i sam "čudo inženjeringa".

Rekao je i da su svi zaposlenici Rimca jako uzbuđeni zbog svečanosti i Neverine vožnje.

- Poruke stižu cijeli dan, svi su jako uzbuđeni, jako sretni i zadovoljni što imamo priliku biti ovdje - rekao je.


18:30 - Josip Škorić, predsjednik uprave Hrvatskih cesta, rekao je da se most pušta u promet kad se steknu uvjeti nakon proslave, kad sve bude sigurno i očišćeno.

- To će možda biti u ponoć, možda u tri ujutro. Naš posao je sigurnost prometa, rekao je Škorić, a piše N1.


18:25 - Rimac Nevera, koja će proći mostom u sklopu svečanog otvaranja, spremno čeka kod Pelješkog mosta. Za upravljačem će biti glavni inženjer Nevere Matija Renić koji je nadgledao stvaranje Nevere od koncepta do stvarnosti, dovodeći prvi potpuno električni hiperautomobil na svijetu do serijske proizvodnje, piše N1.


18:00 - Sa strane Komarne za Vijesti HRT-a u 17 se javio Ivica Đuzel, koji kaže da su oko njega tisuće ljudi koji će večeras nazočiti svečanosti otvorenja. Govorio je o večerašnjem dijelu programa, svečanost će završiti vatrometom, a predviđeni su govori 7 političara, uključujući i kineskog premijera koji će se javiti videozidom.

- Nakon vatrometa, on će službeno biti pušten u promet. Prvi će njime proći motociklisti braniteljskih postrojbi, njih 40-ak, a potom i građani. Dok još bude trajao vatromet, mostom će proći Rimčeva Nevera koja će se sresti s automobilom Nike Pulića koji će krenuti s druge strane mosta. Redovan promet krenut će od pomoći, rekao je Đuzel.


17:10 - Most je od 16 sati zatvoren za građane kako bi se obavile posljednje pripreme za svečano otvaranje koje bi trebalo početi u 20 sati.


16:49 - Pelješki most je istaknuti projekt promicanja kineske opreme, tehnologije i znanja u građevinskoj industriji u Hrvatskoj i svijetu, a produbit će obostrano korisne odnose Kine i Hrvatske te Europske unije, rekao je kineski veleposlanik u Hrvatskoj Qi Qianjin u intervjuu za kinesku novinsku agenciju Xinhuau. Više pročitajte OVDJE.


16:28 - I brojni svjetski mediji su se raspisali o Pelješkom mostu, o čemu više možete pročitati OVDJE.


16:19 - Slovenija je u utorak čestitala Hrvatskoj na otvaranju Pelješkog mosta uz poruku da je današnji dan "povijesni" za Hrvatsku te izrazila zadovoljstvo što je Zagreb za projektanta odabrao slovenskog inženjera.

“Čestitke ministru Olegu Butkoviću i svim Hrvatskim na povijesnom danu, otvaranju mosta koji će Hrvatsku povezati u cjelinu”, navela je u čestitci na društvenim mrežama bivša premijerka Alenka Bratušek, danas članica vlade premijera Roberta Goloba.

Bratušek, koja je sada državna tajnica za infrastrukturu, a s preustrojem vlade prema novoj organizaciji ministarstava na jesen će postati ministrica za taj isti resor, pozdravila je to što su hrvatske vlasti planiranje i projekt Pelješkog mosta povjerili Slovencu, inženjeru Marjanu Pipenbaheru.

“To ima posebno značenje te učvršćuje dobrosusjedske odnose i prijateljstvo među našim državama”, navela je Bratušek u objavljenoj čestitci u utorak.


16:15 - Policijski brod koji nosi ime Miroslava Blaževića - Čađe, hrvatskog policajca koji se žrtvovao bacivši se na oklopni transporter, čime je spasio živote brojnih civila, prošao je danas ispod Pelješkog mosta. Taj je događaj MUP obilježio na svojim stranicama.


16:05 - Ministar zdravstva Vili Beroš na Twitteru je napisao kako je otvorenje Pelješkog mosta dobro i za pacijente koji gravitiraju dubrovačkoj i splitskoj bolnici.

"Pelješkim mostom spajamo Hrvatsku i premošćujemo sve što nas dijeli, na svim razinama, uključujući i hrvatski zdravstveni sustav. Novim mostom dodatno spajamo pacijente koji gravitiraju prema Općoj bolnici Dubrovnik i KBC-u Split pružajući im još bržu zdravstvenu skrb i bolje ishode liječenja", poručio je na Twitteru.


14:32 - Pelješki most otvoren je do 16 sati za sve građane i posjetitelje koji žele prošetati do prvog pilona, izvijestila je policija.


13:45 - Zapovjednik trajekta Andro Stražičić za N1 je kazao kako misli kako će otvorenje Pelješkog mosta utjecati na smanjenje trajektnog prometa i do 50 posto

"Tu putuje dosta kamiona nabave za Korčulu, turisti koji su navikli na naše brodove, domaći s povlaštenim kartama...", govori.

Ipak, zasad Jadrolinija ne planira ukidati linije.


13:10 - Pogledajte nove fotografije Pelješkog mosta snimljene iz zraka.

image

Pogled na Pelješki most iz zraka za vrijeme svečanosti otvorenja.

Ante Cizmic/Cropix
image
Ante Cizmic/Cropix
image
Ante Cizmic/Cropix
image
Ante Cizmic/Cropix
image
Ante Cizmic/Cropix

12:38 - U sklopu programa otvaranja Pelješkog mosta održala se revijalna utrka neretvanskih lađara. U utrci lađama dugoj 20 kilometara koja je prolazila ispod velebnog mosta koji nakon 300 godina teritorij Hrvatske povezuje u jednu cjelinu, sudjelovalo je 12 ekipa. U utrci su sudjelovale i ženske lađarice.

image

Revijalna utrka neretvanskih lađa ispod mosta

Ante Cizmic/Cropix
image
Ante Cizmic/Cropix
image
Ante Cizmic/Cropix
image
Ante Cizmic/Cropix
image
Ante Cizmic/Cropix
image
Ante Cizmic/Cropix
image
Ante Cizmic/Cropix
image
Ante Cizmic/Cropix

12:28 - Velika monografija Jutarnjeg lista ‘Most Pelješac‘, u kojoj se na 348 stranica opisuju svi najvažniji detalji o projektu Pelješac od 1994. do 2022. godine, predstavljena je u utorak u Dubrovniku u 11 sati u palači Sponza.

Na predstavljanju je govorio i premijer Andrej Plenković koji je kazao kako je tijekom godina bilo jako puno onih koji su pridonijeli ideji i realizaciji i izgradnji mosta. Prisjetio se pritom svoje odluke kada je rekao da nema šanse da ovo ne izgrade u svom mandatu.

- Imali smo jasan cilj. I svatko je tu nešto dao. Pokazali smo odlučnost. Odlučili smo da ćemo ga sagraditi. Rekli smo izgradit ćemo ga kako god. Onda je susjedna Bosna i Hercegovina slala puno dopisa EK i nastojala problematizirati projekt i onda su stali na loptu, ispričao je Plenković što se događalo iza kulisa.

Dodao je da je onda postao još ustrajniji i da su u Vladi sastavili materijal u kojem su obrazložiti Europi zašto je projekt potreban. I tada je odobreno 357 milijuna eura.

Opširnije o predstavljanju monografije pročitajte OVDJE.


12:03 - Bivši predsjednik Sabora, HDZ-ovac Luka Bebić, komentirao je za N1 otvaranje Pelješkog mosta.

Na pitanje o tome tko je pokrenuo ideju o izgradnji mosta, HDZ ili SDP, Bebić odgovara: ‘Ne znam zašto se uporno mimo činjenica lansiraju neistine… Ja sam pred klubom predložio izgradnju mosta, a što se tiče javnosti i stava, to sam iznio 1.10.1998. godine. Oni su tada rekli da će most za Pelješac biti Sanaderov Obrovac‘, rekao je.

Kaže da se prihvaćaju ‘namjerno lansirane neistine‘.‘Ja to mogu i dokazati dokumentima, a ne pričama. Ja sam sanjao most i prije nego sam to iznio u Saboru. Ništa ne tvrdim što ne mogu dokazati crno na bijelo‘, rekao je.

Kako navodi, bivši premijer Ivo Sanader je dva puta otvarao radove na mostu. ‘Sanader ga je otvorio 2005. i 2007. godine pa je Vlada koja je došla nakon njega zaustavila radove. Iz SDP-a se stalno govorilo o koridoru kroz Neum‘, rekao je.


11:25 - O otvorenju Pelješkog mosta izvijestila je i Europska komisija.

‘Danas se otvara Pelješki most, jedan od najvećih projekata u Europskoj uniji i Hrvatskoj financiran sredstvima kohezijske politike. EU je u projektu sudjelovao s 357 milijuna eura‘, kažu iz EK.

‘Pelješki most ubrzat će gospodarski razvoj i ojačati teritorijalnu koheziju južne Dalmacije i Hrvatske u cjelini. Projekt je iznimno važan za Hrvatsku, ali i za Europsku uniju. Ovaj je most simbol europske solidarnosti i pokazatelj financijske i političke podrške Hrvatskoj. Uvjerena sam da će znatno poboljšati svakodnevni život građana i biti važna sastavnica razvoja Hrvatske‘, kazala je povjerenica za koheziju i reforme Elisa Ferreira.

Novim mostom preko Jadranskog mora u Malostonskom zaljevu povezuje se Dubrovačko-neretvanska županija s ostatkom Hrvatske. Skraćivanjem vremena putovanja između Dubrovnika i Splita most će uvelike olakšati svakodnevni život hrvatskih građanki i građana, ali i stanovnika susjednih područja. Neometan protok ljudi i robe znači lakši pristup javnim uslugama, primjerice zdravstvenoj skrbi, ali i komercijalnim uslugama u brojnim podregionalnim centrima. Od bolje povezanosti veliku će korist imati turizam i trgovina te će se ojačati teritorijalna kohezija južne Dalmacije i ostatka zemlje. Pelješki most ima četiri trake, dug je 2,4 km, a visok 55 m, što omogućuje neometan prolaz brodova ispod njega. EU financira i infrastrukturu povezanu s mostom, kao što su pristupne ceste, tuneli, mostovi i vijadukti. To uključuje izgradnju stonske obilaznice duge 8 km i rekonstrukciju postojeće ceste D414. Most i dijelovi pristupnih cesta u funkciji su od danas, a očekuje se da će zadnja faza projekta i stonska obilaznica biti dovršeni do kraja 2023. Komisija je u lipnju 2017. na temelju studije izvedivosti odobrila sredstva EU-a za gradnju Pelješkog mosta u Hrvatskoj, podsjećaju iz EK.


11:07 - KUD Sveti Juraj Osojnik upravo izvodi Linđo na Pelješkom mostu.


10:47 Ceremoniju svečanog otvaranja Pelješkog mosta u Komarni režira Krešimir Dolenčić, no s jednakom strašću jutros je koordinirao limenu glazbu nekoliko orkestara, mažoretkinje i povijesnu postrojbu Dubrovački trombunjeri koji su pucnjevima iz kubura označili početak utrke preko mosta za 250 sudionika u Brijesti. Bilo je 9 sati i 30 Celzijavaca, kada smo ga uhvatili za kratak rezime jutra.

- Trenutna situacija je odlična, počeli smo prije 7, snimali smo limene glazbe kako hodaju jedni prema drugima na sredini mosta, bilo ih je jedno 300 iz nekih šest mjesta. Atmosfera je odlična, čitav dan nastupaju ljudi iz petnaestak gradova i općina, sve do navečer. Očekujem dobru zabavu. Vruće je, lijep je dan, tako to je, Sveta Ana je danas - kaže nam Dolenčić.

Na pitanje je li bilo kakvih iskakanja iz planiranog protokola, rekao nam je "ne, a neće ni biti".

- Sve ide sjajno - kazao je.


10:40 Na Pelješki most u jutarnjim satima stigla su petorica branitelja iz Varaždina, koji su prepješačili rutu iz Vukovara. Putovanje je to koje se nije brojalo u koracima ni u kilometrima, već u - danima.

- Krenuli smo još 18. lipnja, tada se znao tek okvirni datum otvorenja mosta, ali nas to nije omelo. Proveli smo na putu 35 dana, ruta nam je bila Vukovar - Osijek - Našice - Kutjevo - Garešnica - pa prema Bjelovaru - Podravska magistrala - Varaždin, gdje smo proveli dva, tri dana dok se nije definirao datim otvorenja - Zagreb - Knin - i eto nas ovdje - kaže nam Krasnodar Špoljarić, veteran iz Specijalne jedinice policije Varaždinske županije.

S njim su bili još Nenad Kamenar iz Bojne Frankopani, Božidar Stambolec iz postrojbe MUP-a, te Miljenko Varga i Josip Hunjet iz postrojbe Tigrova, kao i logističko vozilo koje ih je pratilo.

- Osnovni motiv je povezivanje Lijepe naše, ovo je povijesni trenutak, isto kao što je to bio onaj, nažalost, ratni i krvavi devedesetih godina. Onda nam nije trebao motiv, nego sila. Sada smo htjeli ovo obilježiti na svoj i poseban način - kaže Krasnodar.

U početku je, dodaje, okolina sumnjala hoće li uspjeti u svojemu naumu. No, eto, uspjeli su, ne samo otkinuti 1100 kilometara, već i skinuti pokoji kilogram.

- Sada majice plešu oko nas, malo bolje nego prije hoda - dodaje.


10:31 - Povodom otvaranja Pelješkog mosta, priopćenjem se oglasilo Ministarstvo branitelja.

‘Pelješki most spaja Hrvatsku ne samo teritorijalno, nego i na simboličkoj razini, događaj je to koji nas ujedinjuje i poziva na zajedništvo, isto ono koje nas je dovelo do pobjede u Domovinskom ratu. Spajanje sjevera i juga Hrvatske generacijski je projekt, a svečanost otvorenja Pelješkog mosta povijesni događaj u kojem sudjeluju hrvatski branitelji iz svih krajeva naše domovine‘, napisali su u priopćenju.


10:22 - Automobilistička legenda Niko Pulić otkrio je za Jutarnji detalje jedne od za njega najvažnijih i najemotivnijih vožnji u bogatoj karijeri.

- Ne smijem otkriti baš sve, ali dio mogu, krećem sa strane Brijeste prema Komarni, Nevera će od Komarne. Ona ide prema Dubrovniku, ja prema Zagrebu, što je i logično. Poanta je da se mimoiđemo ako može u par centimatera u sredini sredine mosta. To će pratiti vatromet - kaže Niko Pulić.

Njegovo vozilo nije brendirano, nema čak ni ime, ali ne nedostaje mu ljutih konja ispod "haube".

Više o povijesnoj vožnji preko Pelješkog mosta pročitajte OVDJE.


10:03 - Predstojnik Ureda premijera Zvonimir Frka Petešić kazao je kako sve teče u najboljem redu.

‘Sve je spremno, svi se veselimo, sve teče u najboljem redu. Dobro je da cijelo ovo slavlje uveličano i s nekoliko iznenađenja, ne bih sad govorio o tome‘, kazao je za N1.

Petešić ne očekuje da će biti ‘situacija‘ jer smatra da je ovo ‘svehrvatski projekt‘. Najviše se ipak, kaže, učinilo u posljednjih šest godina, u mandatu vlade Andreja Plenkovića.

‘Danas je zaista povijesni dan, nakon 304 godine i pet dana ponovno se cestovno spaja jug i ostatak Hrvatske‘, kaže Frka Petešić.


9:46 - Lukrecija Krstičević iz Mekovića, sudionica utrke DU Motion, kaže kako je jako ponosna što je došla trčati te da joj je jako drago što je Hrvatska napokon spojena.

‘Bilo je lijepo trčati jer smo uz more, ali bilo je jako vruće‘, kazala je za N1 i dodala da se za utrku nije previše pripremala.

Jedan od sudionika utrke DU Motion bio je i bivši splitski gradonačelnik Andro Krstulović Opara.

‘Trebalo mi je malo više od 36 minuta. Vraga sam u dobroj formi, ali vodi te cilj. Danas je RH postigla jedan višestoljetni cilj‘, govori gradonačelnik dodajući kako danas ‘imamo jedinstvenu Hrvatsku‘.

‘Je li se potrošilo ili ne, baš me briga. Imamo most‘, kaže i dodaje kako je most ideja branitelja koji su ginuli za ovu zemlju, a ne političara.

image

Utrka DU MOTION

Tonci Plazibat/Cropix
image

Tonci Plazibat/Cropix
image
Tonci Plazibat/Cropix
image
Tonci Plazibat/Cropix
image
Tonci Plazibat/Cropix
image
Tonci Plazibat/Cropix
image
Tonci Plazibat/Cropix
image
Tonci Plazibat/Cropix
image
Tonci Plazibat/Cropix
image
Tonci Plazibat/Cropix
image
Tonci Plazibat/Cropix
image
Tonci Plazibat/Cropix
image
Tonci Plazibat/Cropix
image
Tonci Plazibat/Cropix

9:34 - Ovako je izgledao jutarnji nastup mažoretkinja na dan otvaranja Pelješkog mosta.

image
Tonci Plazibat/Cropix
image
Tonci Plazibat/Cropix
image
Tonci Plazibat/Cropix
image
Tonci Plazibat/Cropix
image
Tonci Plazibat/Cropix
image
Tonci Plazibat/Cropix

9:16 - Granična policija izvijestila je kako s otvorenjem mosta očekuju pad prometa na granici s Neumom za oko 30 posto.


9:14 - Građani koji žele prošetati dijelom Pelješkog mosta u Komarni mogu besplatno parkirati u turističkom naselju Klek i autobusima će biti prevezeni. Most se izbliza može pogledati od 10-16 sati, javlja novinarka N1 televizije Katarina Brečić.


9:07 - Pjesnik Vicko Goluža iz Komarne Pelješkom mostu posvetio je stihove.

‘Ja sam napisao pjesmu tom mostu, nisam mogao izdržati…‘, kazao je za RTL.

Njegovu pjesmu donosimo u nastavku:

Koliko željno si čekala,

beskrajna ljubavi roda,

Da most ti tijelo spaja,

zemljo božanskog koda…

Koliko željno si čekala

zagrljaj mosta života,

Za kojim je i duša ti plakala,

Zemljo rajskih ljepota?


9:00 - U 9 sati počela je utrka preko Pelješkog mosta. U utrci od 5.5 kilometara preko mosta (na jednu stranu i natrag) sudjeluje 250 trkača svih generacija.


8:46 - Među prvima koji su kotačima kročili na novoizgrađeni most bili su i vatrogasci HAC-a.


8:14 - Program obilježavanja već je počeo. Održane su prve budnice, a za sat vremena počet će i utrka preko Pelješkog mosta, javlja HRT-ov novinar Vicko Dragojević te dodaje kako je sve svečarski i veselo.

- Zadnjih mjesec i pol završavali su se finalni radovi na mostu i pristupne ceste. Puno ljudi je tu uložilo jako puno truda i sati rada i nadam se da će oni uživati u današnjem danu, rekao je Davor Perić iz Hrvatskih cesta.


8:04 - Otvorenje Pelješkog mosta najavili su i strani mediji. Tako AFP na Twitteru piše kako ‘Hrvatska svečano otvara ključni most koji će, tri desetljeća nakon proglašenja neovisnosti, povezati južni dio svoje obale, uključujući vrlo turistički srednjovjekovni grad Dubrovnik, s ostatkom zemlje, zaobilazeći mali pojas bosanske obale.‘

image

AFP/Twitter


7:42 Reporter Jutarnjeg Mario Pušić imao je priliku provozati se Pelješkim mostom i prije službenog otvorenja, a što je zabilježio provjerite u priloženom videu.


Svečanim otvorenjem Pelješkog mosta, koje će početi u utorak u 20:15 sati u odmorištu Komarna, jug će se Hrvatske nakon 300 godina spojiti s ostatkom zemlje.

- Vi svi koji živite ovdje znate kolike su gužve tijekom ljetnih mjeseci. Hrvatska ostvaruje svoj suverenistički potez, potez povezivanja teritorija i mi smo izrazito ponosni na to - poručio je premijer Andrej Plenković, a prenio HRT.

- Teško je, naravno to opisati svima onima koji ne žive na krajnjem jugu Hrvatske koliko je ovo bitno i važno za sve nas, ali nekako se osjeća jedna dobra vibra u zraku i ja vjerujem će cijela Hrvatska u utorak disati s Pelješkim mostom - rekao je gradonačelnik Dubrovnika Mato Franković.

Prošlog tjedna Vlada je donijela konačnu odluku o konačnom i službenom nazivu mosta, tako je danas ovdje postavljena nova prometna ploča s konačnim imenom "Pelješki most" - most koji će zauvijek spojiti ovaj hrvatski teritorij, piše HRT.

Program otvorenja počinje već ujutro, u 8 sati, na odmorištu Brijest, budnicom nekoliko orkestara iz Dubrovačko-neretvanske županije, a tijekom dana održat će se utrke trkača i lađara ispod mosta te nastupi klapa, kulturno-umjetničkih društava do večernjih sati.

Do prvog pilona Pelješkog mosta posjetitelji će moći prošetati već u 10 sati, izvijestili su u ponedjeljak iz Policijske uprave dubrovačko-neretvanske. Sa strane Komarne mostu će se moći pristupiti organiziranim prijevozom mini-busevima od 10 do 16 sati (polazak sa parkirališnog prostora iz turističkog naselja Klek), nakon čega će početi pripreme za službeni program.

Središnju svečanost otvorit će župan Dubrovačko-neretvanske županije Nikola Dobroslavić i potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković. Potom će se okupljenima obratiti izaslanica predsjednice Europske komisije Dubravka Šuica, a nakon nje će se video porukom uključiti kineski premijer Li Keqiang. Zatim će govoriti premijer Andrej Plenković, predsjednik Hrvatskog sabora Gordan Jandroković i predsjednik Republike Zoran Milanović.

U glazbenom programu nastupit će Dubrovački simfonijski orkestar, Dubrovački trombunjeri, Lado, Linđo i drugi, a svečanost će završiti izvedbom "Himne slobodi" i vatrometom tijekom kojeg će zvoniti i zvona svih crkava Dubrovačke biskupije, kako i blagoslovom mosta.

Nakon otvorenja mosta u 22 sata, njime će prvi proći motociklisti braniteljskih postrojbi.

image

Pelješki most

Bozidar Vukicevic/Cropix

Najveći hrvatski infrastrukturni projekt financiran EU fondovima

Pelješki most najveći je hrvatski infrastrukturni projekt financiran iz EU-ovih fondova, na tom projektu dugom jedno desetljeće radilo je nekoliko vlada, a očekuje se da će njegove gospodarske koristi biti u najmanju ruku uz bok političkim i općedruštvenim.

Most je dio projekta "cestovna povezanost s južnom Dalmacijom". Vlada je u veljači 2017. godine usvojila odluku o financiranju toga projekta koja je vezana za izgradnju Pelješkoga mosta, projektnu dokumentaciju i sufinanciranje sredstvima Europske unije. Ta je odluka bila preduvjet za realizaciju gradnje mosta i pristupnih cesta koji će obilježiti iduće godine.

No i prije toga, još u svibnju 2013. godine, Europska komisija naručila je predstudiju izvodljivosti koja je pokazala kako je Pelješki most najbolje rješenje za povezivanje juga Hrvatske s ostatkom države.

Hrvatske ceste izradile su tada prijavu velikog projekta za projekt Cestovna povezanost s južnom Dalmacijom, da bi Vlada "Odluku o financiranju projekta Cestovna povezanost s Južnom Dalmacijom" popratila riječima da se time jača prometna povezanost Dalmacije s ostatkom zemlje, što je ujedno i dio Strategije prometnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje od 2014. do 2030. godine.

Radilo se o najvažnijem geostrateškom projektu u Hrvatskoj, projektu od nacionalnog interesa, čijom će se izgradnjom konačno dokinuti teritorijalni diskontinuitet Hrvatske.

Projekt koji je uključivao nekoliko faza, od kojih je najvažnija izgradnja Pelješkog mosta, sam po sebi je obiman, a budući da je posao velik i u njemu se vrti velik novac, znalo se da će biti i problema.

Ukupna vrijednost projekta procjenjivala se na 420,3 milijuna eura i uključuje izgradnju mosta, pristupnih cesta i obilaznice Stona.

Nakon što je Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture primilo potvrdu iz EU-a da je projekt dobro pripremljen te da je prijava uredna, Europska komisija je donijela Odluku o prihvaćanju sufinanciranja projekta u iznosu od 357 milijuna eura.

Objavom natječaja za odabir izvođača radova na Pelješkom mostu i izgradnju pristupnih cesta označen je početak najvećeg infrastrukturnog projekta u Hrvatskoj financiranog iz fondova Europske unije.

Ne zaboravimo ni da su deseci milijuna kuna potrošeni za otkup zemljišta za gradnju mosta i pristupnih cesta od lokalnog stanovništva.

image
Bozidar Vukicevic/Cropix

Četiri faze projekta

Hrvatske ceste još su 2016. objavile dokument po kojemu su do 2022. godine predviđene četiri faze projekta koje uključuju izgradnju pristupnih cesta mostu, izgradnju samog mosta, zatim dionice ceste na Pelješcu (relacija Zaradeže - Prapratno) te tzv. Stonske obilaznice (relacija Đonta - Doli).

Rok izgradnje bio je pet godina za sve faze, dok je ukupna procijenjena vrijednost projekta 420 milijuna eura od čega je EU sufinancirao 330 milijuna eura ili 78,5 posto.

Most je integralne hibridne konstrukcije s 13 raspona, od kojih je pet glavnih (centralnih) raspona duljine 285 metara, šest centralno postavljenih armiranobetonskih pilona visine 33 metra, te dvije trake zajedno sa zaustavnom trakom koja će služiti za održavanja mosta.

Most je dug 2.400 metara, a plovidbeni profil ispod mosta usuglašen s ekspertnom skupinom BiH 200 puta 55 metara.

Glavni i odgovorni projektant Pelješkog mosta Marjan Pipenbaher krajem studenoga 2017. godine javno je prezentirao kako je projektantski nastao Pelješki most rekavši: "Ovo je moje životno djelo".

Tri ponude za gradnju, pobjeda Kineza

Na natječaju za gradnju mosta pristigle su tri ponude, a Hrvatske ceste u siječnju 2018. objavljuju kako je za sklapanje ugovora o javnoj nabavi odabrana Zajednice ponuditelja: China Road and Bridge Corporation, CCCC Highway Consultants Co. Ltd., CCCC Second Highway Engineering Co. Ltd. i CCCC Second Harbour Engineering Co. Ltd., s cijenom ponude u iznosu od 2,081 milijarde kuna bez PDV-a, te rokom dovršetka radova od 36 mjeseci tj. tri godine.

Kinezi su posao dobili ispred austrijskog Strabaga i zajednice ponuđača koju su činile jedna talijanska i turska tvrtka.

China Road and Bridge Corporation podružnica je kineske državne tvrtke China Communications Construction Company (CCCC). Njihova primarna djelatnost uključuje izgradnju autocesta, mostova, luka, tunela, sustava odvodnje i drugih civilnih građevina. Tvrtka se bavi i proizvodnjom i prodajom cestovnih strojeva.

image
Vladimir Dugandzic/Cropix

Politički pritisci iz BiH i žalbe

Nakon što je gotovo sve bilo spremno za početak gradnje, počeli su je javljati problemi, a krenulo je sa žalbama na natječaj što uvijek usporava zamišljeni proces.

Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave naposljetku odbija žalbe Strabaga te zajednice ponuditelja talijanske tvrtke Astaldija i turske IC Ictas Isaat Sanayija na izbor izvođača radova.

Krajem srpnja 2018. Kinezi su uvedeni u posao i službeno su počeli radovi na Pelješkom mostu nakon što je predsjednik Uprave Hrvatskih cesta Josip Škorić u Stonu predstavnicima tvrtke izvođača predao svu dokumentaciju. Predstavnik kineskog izvođača radova Lu Shengwei obećao je da će projekt biti napravljen na vrijeme i kvalitetno, uz angažiranje lokalnih tvrtki kao što uvijek rade u međunarodnim poslovima.

Nakon odugovlačenja zbog žalbi na natječaj stiže i nova prijetnja - moguća tužba Bosne i Hercegovine koja nije zadovoljna razvojem situacije.

Naime, 2018. godine Halid Genjac, predsjednik Glavnog odbora SDA-a, izjavljuje kako je usvojen zaključak tog tijela, po kojem je "neprihvatljivo graditi Pelješki most na štetu teritorijalnog integriteta i suvereniteta Bosne i Hercegovine".

"Prije gradnje mora se ratificirati ugovor o granici BiH i Hrvatske koji je potpisan 1999. godine, pri čemu most ne smije dovoditi u pitanje pravo BiH na pristup otvorenome moru. To nije neškodljivi pristup, nego apsolutna sloboda kretanja i komunikacije", kazao je tada Genjac.

U listopadu iste godine član Predsjedništva BiH Bakir Izetbegović navodi kako je "opravdano zauzeo ‘tvrđe‘ stajalište u odnosu na gradnju Pelješkog mosta", ističući kako vjeruje da će takav pristup dati rezultat u konačnoj zaštiti onoga što on smatra državnim interesom BiH.

image

Pelješki most

Tom Dubravec/Cropix

"Dvorske igre" sa zaustavljanjem natječaja tu, međutim, ne staju. Uz ostalo, godinu dana kasnije izbor izvođača radova za pristupne ceste mostu Pelješac ponovo je zaustavljen jer je austrijska tvrtka Strabag podnijela žalbu Državnoj komisiji za kontrolu javne nabave kojom je nastojala osporiti odabir grčke kompanije Avax za izvođača radova dionice ceste Sparagovići - Doli. Austrijancima je bila sporna stručna referenca za jednog građevinskog stručnjaka kojeg je u natječajnoj dokumentaciji navela grčka kompanija.

Strabag se, uz ostalo, svojevremeno žalio i na odabir Avaxa za gradnju dionice Doli - Duboka, a ta je žalba usvojena, nakon čega je odlučeno da taj dio ceste gradi upravo Strabag.

Austrijanci su se prije toga žalili i na odabir kineske tvrtke China Bridge and Road Corporation za gradnju Mosta, dok je Avax Državnoj komisiji najavio žalbu na odabir Strabaga za gradnju dionice Duboka – Sparagovići.

Žalbi je bilo mnogo, pa i onih besmislenih, a Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave na kraju ih je sve odbila.

Podizanjem posljednjeg, 165. segmenta čelične rasponske konstrukcije, most je 29. srpnja prošle godine potpuno spojen i proteže se od Komarne na kopnenoj strani, do Brijeste na Pelješcu.

Simbolički su postavljanje dovršili premijer Andrej Plenković, ministar prometa Oleg Butković, dubrovačko-neretvatnski župan Nikola Dobroslavić i predsjednik Uprave Hrvatskih cesta Josip Škorić.

Most gotov kao i većina pristupnih cesta.

Direktor Strabaga Hrvatska Veljko Nižetić za Hinu je rekao da će Strabag sve radove na pristupnim cestama završiti na vrijeme i u skladu s ugovorom.

Ugovorena vrijednost tih radova je 478,3 milijuna kuna bez PDV-a, a rok za dovršenje 13. kolovoza.

Ostaje još osam kilometara obilaznice Stona i spoja na državnu cestu D8 koji bi trebao biti gotov do kraja ove godine.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. studeni 2024 03:21