NEPOVOLJAN POLOŽAJ

Radnici Wolta najavili novi prosvjed: ‘Nema više pregovora. Uprava je išla na opciju da nas diskreditira‘

Borba radnika Wolta s poslodavcima prisutna je u puno europskih država, gdje se zakonska rješenja također odgađaju

Katarina Peović, Mario Iveković

 Damjan Tadic/Cropix

Nakon neuspjelih pregovora s Woltom, dostavljači Wolta najavljuju za sutra prosvjed simboličnog naziva "ReWolt" protiv politike Wolta, u 11 sati u Kuzminečkoj, ispred njihova sjedišta. "Prisiljeni smo na ove akcije nakon propalih razgovora, s obzirom na to da je uprava Wolta išla na opciju da nas diskreditira. Pregovora više nema", najavio je jedan od članova Inicijative dostavljača Wolta Silvio Šimić na konferenciji za novinare na Markovu trgu.

"Svaki dostavljač koji je potpisao ugovor na osam sati rada od danas je automatski u minusu od 262,37 eura i ostaje bez utrška kompletnog tjednog rada. Molili smo Wolt da nam pomogne da se ne dogodi kolaps u poslovanju, ovaj posao je sada za oko 30 posto dostavljača postao financijski neodrživ - dovoljno je samo par kišnih dana, kada biciklisti ne mogu raditi, pa da ne možemo zaraditi dovoljno da ispunimo svoje obaveze prema državi", pojasnio nam je Šimić ključne motive prosvjeda.

Radnici traže momentalno povećanje naknade za dostavu od 30 posto, izmjene Zakona o radu u segmentu rada na digitalnim platformama i Zakona o sprečavanju neprijavljenog rada, jer, kako naglašavaju, "ne može više sve na štetu dostavljača i preko naših leđa" te da im se omogući rad putem obrta.

image
Damjan Tadic/Cropix

Potporu su im dali i saborska zastupnica Radničke fronte Katarina Peović i predsjednik Novog sindikata te predstavnik Inicijative za radnički ZOR Mario Iveković. Peović je naglasila kako je Uprava Wolta prevarila radnike kad im je obećala pregovore prije dva tjedna. "U Hrvatskoj je preko 80 posto radnika zaposleno preko agregatora, odnosno tvrtki posrednika, a radnici ih često prijavljuju za kršenje radničkih prava jer ne poštuju radne uvjete, ne pružaju zaštitu na radu i otpuštaju bez upozorenja", pojasnila je.

Podsjetila je na štetne odrednice ZOR-a u dijelu rada digitalnih platformi, kojim se one amnestiraju, a odgovornost prebacuje na agregatore." Iveković smatra da su izmjene ZOR-a, kojim je Vlada pokušala regulirati rad digitalnih platformi u Hrvatskoj, dovele do kulminacije nezadovoljstva radnika već dva mjeseca od stupanja na snagu: "Dok god je platformama dopušteno da se odriču odgovornosti za radnička prava, neće biti promjene. Radnici rade za digitalne platforme, a ne za agregatore, oni su samo posrednici."

Tjedan rada dostavljača Wolta - a biciklist s obvezom od osam sati dnevnog rada svaki tjedan prevali oko 350 kilometara- "pojest" će troškovi samodoprinosa koje od 1. ožujka moraju plaćati zbog nove zakonske regulative. Sav je teret na njima, žale se, oni su u statusu prekarijata, lišeni prava koje imaju ostali radnici. To je ovih dana zorno ilustrirala prepiska jednog dostavljača koji je pao s motora na što su mu iz Wolta uzvratili: "bok, jooj, jel hrana čitava".

image
Damjan Tadic/Cropix

Uvedena im je i obveza prijave na 40 sati tjedno za sve platformske radnike što ograničava vrijeme rada i ostvarivanje većih prihoda. Uz povećanje naknade za dostavu koja im je konverzijom u eure od 1. siječnja smanjena za 20 lipa, traže i regulaciju rada stranih državljana, mogućnost rada preko vlastitog obrta ili tvrtke, optimizaciju aplikacije, kvalitetno osiguranje dostavljača, izradu crne liste agregatora...

Premda su im u Woltu nakon prvog prosvjeda prije dva tjedna obećali da će sa svim agregatorima koji ne plaćaju svoje radnike raskinuti ugovore, to se pokazalo netočnim. Dostavljačima sada iz Wolta odgovaraju da "Wolt ne ulazi u poslovni odnos između agregatora i njegovih zaposlenika".

image
Damjan Tadic/Cropix

U Inicijativi tvrde da im predstavnici platforme u Hrvatskoj nisu htjeli prihvatiti nijedan zahtjev za poboljšanje radničkih i materijalnih prava. U Woltu su odbili zahtjeve za osnivanje obrta. Jedino oko čega su u Woltu bili spremni pregovarati, i to ne prije sredine ožujka, jest poboljšanje korisničke podrške vozačima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
12. studeni 2024 01:30