DEALA NE IDE NIGDJE

Ni 10 mjeseci nakon nasukavanja afričkog broda u Raškom zaljevu nema informacija kada će se brod maknuti

Da se to dogodili ispred Kostabele ili Dubrovnika, problem bi već bio riješen

Deala

 Goran Šebelić/Cropix

Načelnici istarskih općina Raša, Barban i Marčana te predsjednik IDS-a Dalibor Paus traže da se pothitno iz Raškog kanala ukloni olupina broda Deala koji je tamo nasukan još od travnja prošle godine. Nedavno je na to apelirao i sam Paus u Hrvatskom saboru, a kako je rekao danas novinarima na konferenciji za novinare u Krničkom Portu, povratnih informacija nema.

- Deset mjeseci se borimo i deset mjeseci nas ministar Oleg Butković ignorira, unatoč službenim apelima naših općinskih vijeća. Dakle, sva tri općinska vijeća uputila su službeni apel. I među njima i članovi koji su iz HDZ-a. Da je ova grdosija, na primjer, ispred vile Kostabela ili Dubrovnika, sigurno bi bila uklonjena. To nije fer prema Istrijanima. Najviše me ljuti i nije mi jasno, da nitko od ostalih političkih aktera, niti županije, niti HDZ, niti SDP Istre, nisu rekli niti A o čitavoj ovoj temi, kazao je Paus. Dodao je da je cilj da se sačuva more, okoliš i turizam.

PROČITAJTE VIŠE ‘Taj brod je tu već dva mjeseca, prepušten na milost i nemilost lopovima‘

- Bilo je rečeno da će brod biti uklonjen unutar 30 dana, pa se onda čekalo da se isprazni gorivo, odnosno sve otpadne vode koje su u njemu, pa je bilo dano još nekih 30 dana, međutim nakon toga se ništa nije događalo. Imamo informaciju da bi se brod teglo skroz do Turske gdje se nalazi jedino službeno rezalište za takve brodove. No, takva varijante ne bi bila dobra za čitav Jadran, smatra Paus.

A da stanje oko nasukanog broda oko kojega se niša ne dešava mjesecima nije zadovoljavajuća, smatra biolog i ekolog Neven Iveša s Katedre za biologiju mora pulskog Fakulteta za prirodne znanosti, tim više što je brod nasukan na ulazu u Raški kanal, a dolina Raše je zaštićena kao područje Natura 2000. Osim toga, cijelo područje Raškog zaljeva je unutar posebne regulacije ribolova zbog svojih vrijednosti.

- To je jedini važan estuarij na ovoj istočnoj obali Istre koja snabdijeva nutrijentima i svime onime što je bitno za morski ekosustav, za zdravlje okoliša. I to nam zapravo govori koliko je ovaj problem još gori i koliko ga treba što prije riješiti. Vjerujem da Lučka kapetanija i nadležno Ministarstvo mora, infrastrukture, pomorstva, radi nešto po tom pitanju, ali je ovo presporo i predugo traje, jer su svakim danom štete za okoliš sve veće i veće, ističe Iveša. Smatra da je problem u dotrajalosti broda koji svakim danom propada i time ugrožava okoliš, ponajprije kroz ispuštanje opasnih tvari.

- Osiguranje je ono koje treba odraditi taj cijeli postupak i postoje više načina kako se to može riješiti, međutim jedan koji nikako nije prihvatljiv, a je njegovo odsukavanje. Ne znam kaju tehnologiju će oni koristiti, ali to bi moglo izazvati dugoročne štete. Jedan od primjera kako bi se to moglo riješiti je kao što se riješilo pitanje nasukane Coste Concordije u Italiji, gdje se angažiranjem domaćeg tvrtki i domaćeg stanovništva, uspjelo u tri godine riješiti problem, smatra Iveša. Dodaje da je i rezanje broda na licu mjesta dobro rješenje.

PROČITAJTE VIŠE Jednom od najljepših hrvatskih zaljeva prijeti katastrofa

- Javnost treba znati što se događa jer su more i morski okoliš opće javno dobro, i građani koji tu žive, trebaju dobiti sve one relevantne informacije da znaju što ih čeka. S jedne strane imamo potencijalnu ekološku bombu i opasnost za okoliš, s druge strane imamo značajno vizualno zagađenje prostora. Da se to dogodilo u Dalmaciji, sigurno ne bismo ovdje bili. Na ovom primjeru vidimo koliko imamo problema s komunikacijom s nadležnim institucijama i kako na neki način ne vrijede pravila za sve jednako. Žalosno je da u današnje vrijeme kada imamo svu tehnologiju na raspolaganju i kada novca zaista ima, da se takve stvari ne rješavaju po nekom bržom postupku, zaključuje Iveša dodajući kako su četiri morske i pomorske havarije u zadnjih nekoliko godina na području Raškog kanala, Ližnjana i Medulina previše za jedno tako malo područje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
04. veljača 2025 12:41