Ministar obrane Mario Banožić gostujući u središnjem Dnevniku HTV-a rekao je kako ćemo kupnjom 12 Rafalea imati zrakoplove ne samo za očuvanje borbene letačke sposobnosti nego i za bitan geostrateški položaj koji će se dogoditi i ne samo kao članici EU-a, nego i NATO-a. Prva četiri Rafalea stižu krajem 2023. godine.
Na pitanje kakva će točno biti dinamika isporuke zrakoplova, kad stiže prvi primjerak, a kad posljednji, ministar Banožić je rekao kako prva četiri višenamjenska borbena zrakoplova Rafale očekujem krajem 2023. godine, isto tako 2024. druga četiri te početkom 2025. godine i posljednja četiri.
- Na taj način mi smo u pravilu završili priču s uvođenjem višenamjenskog borbenog aviona i podigli borbenu spremnost Hrvatske vojske, rekao je Banožić.
Kupovina svake vojne tehnike je i političko i strateško pitanje, pogotovo kada je riječ o poslu ovakvih razmjera. Upitan kako će ovo utjecati na daljnju poziciju Hrvatske u kontekstu zajedničke europske obrane, ali i šire u NATO-u ministar je rekao kako smo treća mediteranska zemlja koja će imati Rafale.
Geostrateško pozicioniranje
- Osim samog zadržavanja borbene spremnosti koja postoji unutar hrvatskog raznog zrakoplovstva, mi s višenamjenskim borbenim avionima 4. generacije kao što su Rafali, smo postali dio onih članica NATO-a i EU-a koji imaju borbenu sposobnost. To je u ovom trenutku za nas vrlo bitno jer smo treća mediteranska zemlja s Rafaleima, uz Grčku i Francusku tu je i Hrvatska. Na taj način sudjelujemo u bitnom geostrateškom pozicioniranju, prije svega kad govorimo o mogućnostima odvraćanja, istaknuo je ministar obrane.
Danas je MORH priopćio da se cijena nabave zrakoplova nije promijenila i da je 999 milijuna eura te je ministar upitan li taj iznos jasno definiran ugovorom i može li se ona promijeniti, povisiti.
- Cijena je onakva kakva je i komunicirana od prvog dana. Nakon uspješnog završenog procesa nabave cijena je 999.068.943 eura i to smo jasno komunicirali, Danas su se pojavili upiti vezani za onu razliku koja se pojavila na odluci koju je pročitao kolega ministar financija Zdravko Marić, a odnosila se prvenstveno na PDV koji se mora platiti na sve nove proizvode i usluge, ali je isto tako u klauzuli koja se odnosi na indeksaciju cijena koja se može pojaviti u određenom razdoblju. To je dio koji se odnosi konkretno na sam zahtjev ugovora koji imamo i to je nešto što je normalno s obzirom na vrijednost ugovora i na razdoblje. Uvijek imate moguću stopu inflacije ili nešto što će se bitno promijeniti i zato se na ovakav način planira, rekao je Banožić.
Što sve ugovor podrazumijeva
Govoreći o tome što sve potpisani ugovor podrazumijeva, osim isporuke 12 zrakoplova, odnosno kako je regulirana nabava naoružanja, obuka pilota, izgradnja infrastruktura za njihov smještaj, servisiranje ministar je rekao kako je to sve regulirano ugovorom.
- Ugovoru je prethodilo, odnosno cijeloj odluci Vlade studija koju je izradila naša međuresorna skupina. Kroz tu studiju predviđeni su gotovo svi troškovi koji će biti u 30 godina. S ovom cijenom kojom je definiran današnjim potpisivanjem tehničkog dogovora i tri ugovora s francuskim tvrtkama mi smo definirali i osnovne pakete naoružanja, ali i pričuvne dijelove i obučne pakete koji se odnose na zrakoplovne-tehničko osoblje, na naše letačko osoblje koje će imati svoju daljnju dinamiku temeljem toga ugovora na koji način će se pripremati za preuzimanje Rafalea, odnosno uvođenja u sustav Hrvatske vojske, objasnio je ministar obrane.
Tehnologija u Rafaleima
Upitan imaju li ti francuski Rafalei u sebi američku tehnologiju za koju je potrebno ishoditi prije kupovine bilo kakvo dopuštenje ili će se tek ta američka tehnologija ugrađivati pa ćemo onda izravno s Amerikancima pregovarati, Banožić je rekao kako nema potrebe za pojašnjavanjem TPT-a.
- Ima postojeći TPT (Third Part Transfer) koji se mnogo puta spominje i u konačnici poučeni prošlim iskustvom nabavke višenamjenskog borbenog zrakoplova gdje se upravo taj TPT odnosio na dio opreme koja nije originalno proizvedena od zemlje ponuđača, Rafali su 100 posto proizvodnja Francuske, osim kripto modula koji u sebi ima svaka zemlja članica. S obzirom na to da se radi o rabljenim avionima u njima se sad trenutačno nalaze kripto moduli odnose na Francusku kao NATO članicu. Hrvatska kao članica NATO-a ima pravo na svoj kripto modul i oni će biti ubačeni unutra i nema potrebe za pojašnjavanjem TPT-a. Francuzi će izvaditi svoje, a mi ćemo od Amerikanaca kupiti nove kripto module, objasnio je ministar.
Što kupujemo, koliko će biti u uporabi
Kupujemo avione stare 10 godina, 10 jednosjeda i 2 dvosjeda.
- Riječ je o avionima F3R, onima koji su trenutno u uporabi u Francuskoj vojsci do 2060. godine. Oni su idućih 30-40 godina sigurno u uporabi u Hrvatskoj vojsci i kao takvi oni u sebi imaju određenu starost. Sukladno godinama kako će stizati u trenutku dolaska oni će biti stari do 13-14 godina. Na taj način uistinu ćemo imati zrakoplove ne samo za očuvanje sposobnosti nego i za bitan geostrateški položaj koji će se dogoditi i ne samo kao članici EU-a, nego i NATO-a. U ovom trenutku imam promišljanje da neka budu oni kao sredstvo za odvraćanje i neka budu kao sredstvo za dio stvaranja mira u svijetu, izjavio je ministar Banožić.
Godišnja cijena aviona
Upitan kako je cijena sata leta Rafaleom od 16.000 do 19.000 eura te koliko će nas godišnje koštati vojna borbena letačka sposobnost i koliko ćemo godišnje trošiti na tu eskadrilu, ministar je rekao kako je izračunato za 30 godina kolika je cijena ovih aviona.
- Cijena koja se spominje u javnosti ne bih komentirao jer bi to bilo neozbiljno. Siguran sam da je naša međuresorna skupina, kada je radila, dobro izračunala i potrebu infrastrukture koja će se izgraditi i samu cijenu koštanja daljnje uporabe, rekao je završno Banožić.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....