U zrakoplovnoj nesreći koja se u utorak u jutarnjim satima dogodila na Braču dvije osobe su teško ozlijeđene, a jedna lakše. Cessna koja je uzletjela s otoka pala je na njegovoj južnoj strani, u šumovitom predjelu na potezu od uvale Vela Farska prema pustinji Blaca. Točna lokacija utvrđena je brzom potražnom akcijom policijskih i vatrogasnih ekipa uz pomoć drona, koje je pratila i Hitna medicinska pomoć.
- Nešto s tim motorom aviona koji se srušio u šumi nedaleko od muzeja Pustinja Blaca nije bilo u redu, čulo se kako šuška, pušta neki čudni zvuk, nenormalno je radio, kao da će se brzo pokvariti - rekao je za Slobodnu Dalmaciju Nerežišćanin Zoran Vranjičić, čuvar bračkog muzeja Pustinja Blaca koji je svjedočio jednoj od zadnjih minuta leta prije pada sportskog aviona marke Cessna.
Vranjičić je bio ispred samostana kada mu je pažnju privukao sumnjivi zvuk motora sportskog zrakoplova, koji se lagano približavao od mora i kroz duboki se kanjon kretao sjeverno u smjeru muzeja. Letio je nisko i dovoljno polako da je svjedok unutra vidio glave putnika.
- Gledao sam ih iz muzeja, točno sam ih vidio u kabini, ravno pred svojim očima. Bilo ih je dvoje, možda i troje, čini mi se, glave su im se vidjele kroz prozore. U rukama su držali kamere, snimali su kanjon. Zato su vjerojatno i letjeli tako, da bi što bolje uhvatili krajolik. Kretali su se kroz sredinu kanjona od mora gore, u smjeru sjevera otoka - vjerno opisuje Zoran Vranjičić.
Poziv pilota
No, onda mu je privukao pažnju zvuk motora, kaže da je zazvučao nenormalno.
- Kako bih vam ga opisao, kao neko šuštanje, brekćanje. Kao da se doma neki aparat pokvari, kao da će sad izdahnuti. To mi je odmah bilo čudno. Izgubio sam ih onda iz vida, više ih nisam čuo. Malo poslije su me zvali moji na telefon i tada sam saznao da se avion srušio - otkrio nam je Zoran.
Panoramski letovi nisu neuobičajeni, česti su za ovo doba godina i za to područje, no ponavlja, zvuk motora mu ja privukao pažnju i dao mu naslutiti da će se dogoditi nešto loše.
Glavni državni istražitelj zrakoplovnih nesreća Danko Petrin potvrdio je da se radi o jednomotornom zrakoplovu tipa Cessna 172, koji može prevesti četiri osobe. No, iz zasad nepoznatih razloga pao je na području pustinje Blaca. U zrakoplovu je osim pilota bilo i dvoje putnika, rekao je Petrin. Pilot je hrvatski državljanin, a putnici su austrijski državljani.
Neslužbeno doznajemo da je letjelica registrirana u Mađarskoj, a u njoj su jutros bili pilot i dva putnika koji su imali zakazan panoramski let i uzletjeli su s piste Zračne luke Brač. Prvi problemi registrirani su u 9.22 sati, dojava o padu zrakoplova stigla je u 9.36 sati, letjelica je locirana u 10.17 sati na području pustinje Blaca. Spasiocima se javio pilot potvrdivši da su svi preživjeli, ali da trebaju medicinsku pomoć jer su ozlijeđeni. Bilo je to u 9.44 sati.
Prema riječima iskusnih pilota, ključni trenutak za preživljavanje mogao bi biti odluka da se zrakoplov prinudno spusti na brački kamenjar, a ne u more u Hvarskom kanalu, jer bi upravo udar aviona u površinu mora i posljedično potonuće bili kobni.
- U zrakoplovu se nalaze tri osobe - pilot i dva putnika. Obaviještene su sve nadležne službe, a na mjesto događaja upućeni su djelatnici Ravnateljstva civilne zaštite, uključujući pripadnike Državne intervencijske postrojbe civilne zaštite, te policija, vatrogasci, Hitna pomoć i pripadnici Hrvatske gorske službe spašavanja. Svi putnici su preživjeli i prema procjeni vatrogasaca, koji su prvi došli na mjesto događaja, nisu u životnoj opasnosti - umirivali su javnost iz Civilne zaštite.
Akcija spašavanja
I gradonačelnica Supetra Ivana Marković sudjelovala je u planiranju potrage, odmah po dojavi požurila je u DVD "zbog operativnih dogovora" te su njihovi vatrogasci i policija odmah izašli na teren.
Akciju je koordinirao pročelnik Područnog ureda civilne zaštite Split, možda će on znati odgovore na pitanja koja je postavio pročelnik HGSS-a Josip Granić. U utorak nam je potvrdio da je ekipa HGSS-a kratko sudjelovala u akciji spašavanja, no njihov tim s Brača, ne i letači koji su već bili poletjeli iz Divulja.
- Oni su bili poletjeli oko 10.30 s helikopterom HRZ-a, no kada je već bio na pola puta, let je opozvan i helikopter se vratio u Divulje. Tko je to učinio i zašto ne znam, tako nešto se nikada nije dogodilo. U helikopteru je bila ekipa naših dežurnih letača - spašavatelja kompletno opremljenih za izvlačenje ozlijeđenih - rekao nam je Granić i dodao da je na terenu već bila spremna ekipa vatrogasaca koja bi pomogla da se u vojni helikopter košarama podignu ozlijeđeni. Ovako su ih oni morali izvlačiti i nositi, prevesti do aerodroma i ukrcati na medicinski helikopter, koji je u međuvremenu upućen s Divulja.
- Problem je što on nije predviđen za spašavanje iz zraka, već on mora sletjeti na helidrom, primiti ozlijeđene osobe i potom opet uzletjeti, dakle, radi se o tome da je ovo samo transportni helikopter. Sve to dovodi do nepotrebnog gubitka vremena. Svi smo u čudu - rekao je Josip Granić i dodao: - Medicinski helikopter je došao na aerodrom, a mi smo trebali doći na mjesto pada. Izgubili smo oko sat i pol.
U svakom slučaju, neće biti posljedica za zdravlje ljudi, no izgubiti sat i pol u situaciji kada svaka minuta može biti ključna za nečiji život otvara mnoga organizacijska pitanja. Istraga će utvrditi uzroke pada zrakoplova.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....