Pesticidi i kemikalije kojima se tretiraju povrće i voće gotovo pa da su postali norma. Davno su prošli dani kad ste mogli uzeti rajčicu s tržnice, obrisati ju od hlače i uživati u sočnom plodu bez bojazni od invazivnih i potencijalno opasnih kemikalija. Industrija pesticida godišnje doseže vrijednosti koje premašuju 15 milijardi eura, a mnogima su uzgoj i poljoprivreda nezamislivi bez nje. No, dok se većina poljoprivrednika boji nametnika i rizika koje donosi odustajanje od pesticida, postoje i oni kojima je prirodan uzgoj još uvijek u prvom planu.
U malom selu Starogradački Marof blizu Pitomače nalazi se obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo Petrić koje svojim inovativnim pristupom uzgoju povrća ističe bogatu tradiciju obiteljskog gospodarstva u regiji. Obitelji Petrić, predvođena Stelom Petrić (30) i njenim suprugom Marijom (31), uspjela je izgraditi poslovnu priču koja se temelji na uzgoju poljoprivrednih kultura uz pomoć bioloških organizama, inovaciji i prilagodbi potrebama tržišta. Sa strašću i odlučnošću, Stela i Marijo pokrenuli su OPG koji se bavi uzgojem različitih vrsta povrća, pri čemu se, uz razne vrste salata, krastavce i paprike, posebno ističu karfiol i tikvice.
Stela i Marijo vjeruju u održivost i prirodan pristup poljoprivredi. Izbjegavaju invazivne kemikalije i špricanje pesticidima na svojim usjevima. Umjesto toga, koriste inovativnu metodu bioloških organizama za zaštitu usjeva. Ova tehnika uključuje korištenje prirodnih predatora i korisnih insekata koji pomažu u održavanju ravnoteže i zaštiti usjeva od štetočina. Umjesto kemijskih spojeva za njihovu papriku brinu se bube koje se hrane nametnicima, dok su za zdravlje i oprašivanje rajčica zaslužni - bumbari!
Zdravlje im je prioritet
- Kad razmišljamo o održivosti i prirodnom uzgoju, krećemo od svoje djece i nas samih, a to želimo i drugima. Svi bismo trebali krenuti od brige za sebe, ali i druge te poticati što prirodniji pristup uzgoju i kroz svoje potrošačke navike. Želimo osigurati da svaki naš proizvod bude svjež, zdrav i siguran za konzumaciju „direktno iz zemlje“. Prirodni pristup kojeg se pridržavamo omogućuje nam da očuvamo plodnost tla i minimalno utječemo na prirodne ekosustave – pojašnjava Stela.
No, iako sad godišnje proizvedu i do 300 tona različitog povrća, njihovi počeci bili su znatno skromniji. Krenuli su s jednim malim staklenikom koji su dobili od Marijevih roditelja, hrabro ulazeći u svijet poljoprivrede. Kroz osam godina rada, upornosti i predanosti, gospodarstvo se uspjelo proširiti pa danas Petrići imaju preko 6000 kvadratnih metara plodne zemlje. Kako bi opseg svog poslovanja održali relevantnim, uz takav rast moraju biti fleksibilni u svom radu i osluškivati zahtjeve tržišta. Upravo su zbog potonjeg, uvijek spremni eksperimentirati s novim vrstama povrća.
- Kao obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo, imamo mogućnost brzo reagirati na tržišne promjene kako bi se prilagodili novim trendovima i zahtjevima potrošača. To je jedan od ključnih elemenata našeg uspjeha. Naša primarna svrha je uzgoj kvalitetnog povrća za naše kupce pa želimo biti sigurni da uzgajamo ono što potrošači traže i preferiraju u skladu s našim mogućnostima. Papriku baburu, na primjer, pojele su bolesti koje su narušile usjev, no krastavac salatar odolio je pošastima te je izrazito popularna i tražena namirnica, pogotovo u ljetnim mjesecima kad ga možemo naći u gotovo svakoj salati – objasnila je Stela.
I dok neke segmente svog poslovanja uspijevaju kontrolirati, na druge nažalost mogu samo reagirati.
Stabilan posao
Nedavno nevrijeme porušilo je pola staklenika, a zbog obilne kiše usred polja im se pojavilo jezerce prepuno žaba. Bez trunke suzdržavanja, Marijo je spremno skočio na posao i tri dana ispumpavao vodu kako bi spasio usjeve. On u tome ne vidi ništa posebno, a određeni gubitak usjeva smatra normalnom pojavom u poslu koji uvelike ovisi o vremenskim prilikama.
Dok bi nekima dinamika i opseg posla bili dovoljni da odustanu od same pomisli na bavljenje poljoprivredom, Stela i Marije pozitivnog su duha. Uspjeli su izgraditi stabilan posao u kojem uživaju, što smatraju jednim od nužnih preduvjeta za bavljenje ovom izazovnom profesijom.
- Moj savjet mladim ljudima koji razmišljaju o ulasku u poljoprivredni sektor je da samo treba stisnuti zube i ići naprijed. Put je u osam godina bio težak, ali treba biti uporan i rezultati neće izostati – smatra Stela.
Upornost i odlučnost ovih mladih poljoprivrednika jasno se vidi iz njihovog rada, a iako im je svakodnevica poprilično dinamična, obitelj svejedno uspije pronaći vrijeme za užitak. Ove godine, primjerice, pauzirat će s radom na nekoliko dana, što im je, priznaju, više nego luksuz.
- Mi živimo to što radimo, a to znači i da uživamo u svom poslu. A na kraju se i nađe par dana godišnjeg odmora, evo ove godine će to biti čak četiri dana – nasmijano priča Stela.
Partner u plasiranju povrća
I dok uzgoj i svakodnevno vođenje proizvodnih pogona iziskuje obilje znanja i volje, otkup i plasiranje proizvoda dodatan je posao za koji vrijede druga pravila. Upravo iz tog razloga OPG Petrić započeo je suradnju s tvrtkom ENNA Fruit, vodećim otkupljivačem i dobavljačem svježeg voća i povrća u Hrvatskoj. ENNA Fruit surađuje s više od tisuću hrvatskih kooperanata, pružajući im savjete stručnog tima i dugoročne ugovore za otkup. Ova suradnja pruža stabilnost i sigurnost Petrićima, osiguravajući otkup i uredno plaćanje za njihove proizvode.
ENNA Fruit je također partner trgovačkim lancima u Hrvatskoj, osiguravajući kontinuitet količina i definirani standard kvalitete u opskrbi voćem i povrćem. Na taj način Petrićima pruža priliku za širenje svog tržišta i pristup većem broju potrošača, ali i daje određeni osjećaj sigurnosti koji u poslu poljoprivrednika itekako znači.
- Suradnja s tvrtkom ENNA Fruit nam je omogućila da osiguramo stabilan otkup našeg povrća i pružila nam je mogućnost da dostavljamo visokokvalitetne proizvode potrošačima diljem Hrvatske – zaključuje Stela.
Uz pouzdanog i sigurnog partnera za otkup, plan OPG-a Petrić je u narednom periodu povećati pogon za još bar tri cjelogodišnja plastenika, a od svojeg prirodnog pristupa uzgoju ne planiraju odustati. Uz pozitivan epilog ove poslovne priče ostaje i nada da će se ovaj hvalevrijedan trend proširiti i na druge uzgajivače.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i tvrtke Energia naturalis.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....