Stara izreka kaže da oči pružaju pogled u ljudsku dušu. Prema toj analogiji prozori pružaju pogled u „dušu“ kuće. Upravo su zbog toga njihovo pozicioniranje, dimenzioniranje te karakteristike poput boje i oblika postali neizbježni za arhitektiranje kuće. Najprije su bili drveni, zatim bijeli, a danas su raznih boja, od sive i crne pa sve do žute i crvene. Unatoč tome što su dostupne svima, postoje nepisana pravila o tome tko će izabrati kakvu boju prozora.
Čovjek se razvio kao biće koje je pretežno aktivno danju, a statistika kaže da provodi oko 90 posto života u unutarnjem prostoru. Na prvu nam to zvuči nemoguće, ali ako uzmemo u obzir vrijeme koje provedemo u svome domu, na poslu, fakultetu, u školi, restoranima ili kafićima, onda će nam ta brojka itekako imati smisla.
Sunčeva svjetlost neophodna je za funkcioniranje naših tijela, bilo da je riječ o fizičkim ili psihološkim procesima. Nedostatak iste može izazvati opasne posljedice za naše zdravlje jer tijelo zapravo koristi svjetlost kao nutrijent za metaboličke procese. Određeni dio populacije čak pati i od različitih vrsta bolesti povezanih sa psihološkim stanjem upravo zbog nedostatka prirodne svjetlosti. U tom smislu, kvalitetno prirodno osvjetljenje u prostoru je zapravo nenadomjestivo bilo kakvom umjetnom rasvjetom.
Tajne projektiranja
A kako drukčije unijeti prirodno svjetlo u domove i poslovne prostore, ako ne prozorima?
Glavni arhitekt i kreativni direktor Desktop Arta Ivan Mladina otkrio nam je da tajna pravilnog projektiranja objekata leži u tome da ostakljeni dio prozora u glavnim prostorijama mora biti barem 1/8 tlocrtne površine. Jednom kad je, dodaje Mladina, ispunjen ovaj uvjet, možete se baciti na posao i izabrati idealne prozore.
- U moderno oblikovanim objektima češće ćemo naići na široke klizne stijene nego u klasično oblikovanim objektima. To proizlazi i iz same tehnologije gradnje, klasično oblikovani objekti su u pravilu bili zidani, dok su moderni objekti od armiranog betona ili čelika. Moderna gradnja je zbog toga strukturalno puno žilavija i s lakoćom omogućuje veće raspone otvora. Pri razmišljanju o estetici objekta i njegovom odnosu prema prozorima, vrijedi pravilo – što veće, to skuplje – govori Mladina.
Današnji sigurnosni standard nalaže da donji rub prozora na višim etažama bude na 100 cm od poda, nasuprot nekadašnjih 90 cm ili čak i niže. Zahvaljujući velikanima rane moderne arhitekture, kazao je Mladina, već stotinjak godina postoji pojam „trakastog prozora“, odnosno prozora koji se proteže cijelom širinom prostorije.
Gdje smjestiti prozor?
- U „uobičajenim“ kućama, prozor će biti smješten otprilike po sredini zida prostorije, time se oslobađaju kutovi prostorije za namještaj. Dakako, ovo nije sveto pismo i u nekim situacijama će prozor biti smješten u samom kutu prostorije, ili će čak čitav kut biti ostakljen. Bezbroj je mogućnosti, ali u pravilu smještaj prozora će biti značajno povezan s tlocrtnom i funkcijskom dispozicijom – objašnjava Mladina.
Čar prozora je u tome što mogu biti gotovo bilo kakvog oblika i boje, a vješt projektant će ga neovisno o tome, znati uklopiti u izgled kuće.
- Kuće na čiji izgled nećemo nikada zaboraviti imaju jednu zajedničku crtu – prožimanje vanjskog i unutarnjeg prostora. Upravo je moderna arhitektura usavršila taj kontakt unutarnjeg i vanjskog, od radova Mies van der Rohea, preko Philipa Johnsona i njegove „staklene kuće“, od japanskih brutalista do profinjenih detalja Carla Scarpe pa sve do današnjeg promišljanja Campa Baeze – nabraja Mladina samo neka imena među poznatim arhitektima koji su pokazali koliku moć u projektiranju imaju prozori.
U pravilu će u tradicionalnije oblikovanim kućama biti češća uporaba bijelih okvira prozora. Međutim, i taj je trend tek nedavno stigao kod nas jer su u prošlosti tradicionalne kuće imale drvene lakirane prozore.
- Modernije oblikovane kuće će vjerojatnije koristiti vokabular tamnih okvira prozora, primjerice Carlos Ferrater i njegova Kuća za fotografa. Premda ni ovo nije pravilo, prisjetimo se Richarda Meiera koji je čitavu karijeru napravio projektirajući dekonstruktivističke, potpuno bijele kuće s bijelim okvirima prozora – govori Mladina.
Boja okvira prozora nema nikakvog utjecaja na ulazak svjetlosti u prostoriju. Općenito, praksa pokazuje da ona nema ni toliko značajan utjecaj na uređenje interijera, ali da svakako pruža određeni efekt koji utječe na cjelokupni vanjski izgled objekta.
Smeđa je topla, a plava hladna
No, pri odabiru idealnih boja za vaš dom prisjetite se i njihova značenja.
Smeđa se boja povezuje s tradicijom i toplinom te se često koristi u seoskim područjima, a kada vidimo kuću s drvenim prozorima ne možemo ostati ravnodušni jer nas oni podsjećaju na djetinjstvo. Zelena pruža osjećaj mira, harmonije i ravnoteže te unosi dašak svježine u svaki objekt. S druge strane, crvena i žuta boja na profilima prozora poprilično su upečatljive i privlače pažnju, a djeluju snažno. Unatoč tome što je mnogi smatraju hladnom, plava je izrazito popularna boja, a odaje dojam sigurnosti i povjerenja. Siva i crna svojom jednostavnošću pružaju minimalistički i moderni izgled.
Odabir boje je, dakako, stvar osobne preferencije, ali i želje da se izađe iz komfor zone i isprobaju nove stvari. U tome će vam ovoga puta, osim pokojeg stručnjaka od zanata, pomoći i tvrtka Veka.
Veka nudi široki spektar boja profila prozora, od boje zlatnog hrasta, preko cink žute i smaragdno zelene pa sve do kobalt plave i platinaste. Kako bi vam u potpunosti olakšali odabir, besplatne uzorke boja možete naručiti slanjem maila na Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite..
Osim specifičnih boja, ovi profili podrazumijevaju visoki standard toplinske izolacije, kako za novogradnju, tako i za renovirane objekte. Optimalni rezultati postižu se upotrebom posebnog termo stakla i vrhunskih Veka PVC profila. Zaštita od buke podiže kvalitetu i razinu udobnosti stanovanja, a materijal se lako održava, otporan je na vremenske nepogode i osigurava atraktivan izgled prozoru. Također, metalna ojačanja garantiraju visoku razinu sigurnosti.
Za kraj, arhitekt zaključuje kako ne postoji sigurna kombinacija boja, već je važan širi kontekst kuće, njena fasada, ali i orijentacija.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i tvrtke Veka.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....