Ime Branimir Turković iza sebe krije dvije priče.
Glavni lik u prvoj je po struci elektromehaničar, a velika strast su mu moto utrke. Vozio ih je i sam tijekom šezdesetih i bio je toliko dobar da mu je Tomos ponudio da postane njihov službeni vozač. No, u njegovu karijeru se umiješala sudbina ili, točnije, tramvaj. Sudario se autom u tramvaj netom prije velike utrke na Preluku kraj Opatije zbog čega je morao osam mjeseci izbivati s trkališta. Tijekom oporavka je shvatio da taj svijet nije više toliko za njega te se vratio svojoj prvoj ljubavi, elektromehanici. Osnovao je 1991. godine u Zagrebu obrt pod nazivom Elmet s namjerom da tržištu ponudi rješenja za naizgled nerješive probleme u različitim industrijama.
U drugoj je priči istoimeni junak, pak, po struci elektroničar. Njegova su strast auto utrke i natjecao se u brojnim prvenstvima Hrvatske. Osim što je vozio, u mlađim je danima često radio s ocem u radioni na poboljšavanju performansi automobila. Kada je i sam postao roditelj, ostavio se trkaćih staza, ali nije prestao šarafiti ispod haube. Štoviše, 2001. je godine u Zagrebu otvorio obrt specijaliziran za izradu dijelova čiji je cilj optimizirati rad motora tvorničkih modela automobila. Proizvodi vlastite zamašnjake, remenice i radilice, jedinstvene u Hrvatskoj, ali i široj regiji. Njegova se radnja, također, zove Elmet.
Unikatni dijelovi
Branimir Turković je, naime, ime oca i njegova sina iz zagrebačkog Markuševca. Kao što se može zaključiti iz ranije navedenog, obojica su imali sličan životni put. Ipak, stariji je Turković u međuvremenu otišao u mirovinu, tako da iza naziva Elmet stoji sada njegov sin. Upravo smo s njim pričali o njegovim unikatnim dijelovima za automobile koji su traženi diljem Hrvatske, ali i Europe. No, prije nego što smo se primili teme, Turković mlađi nam je ispričao kako je cijela priča krenula. Naravno, s ocem.
- Odmalena sam s tatom radio u radioni, a nastavio sam mu pomagati i nakon što je osnovao svoj obrt. Ideja je bila pronaći rješenja za probleme koji se nisu mogli riješiti u nekoj industriji – priča 43-godišnji Turković.
Kao primjer nam je dao hladnjake na kioscima. Problem je tu bio sigurnosne prirode - kako su frižideri bili izvan prostora trafike, svatko je mogao jednostavno ukrasti proizvod prije nego bi ga prodavač uopće mogao zaustaviti. Upravo su Turkovići osmislili rješenje koje danas uzimamo zdravo za gotovo, a to su posebne bravice koje se otključaju na daljinu pritiskom gumba.
Na naizgled nerješive probleme su nailazili i u privatnom životu, točnije na trkačkoj stazi, kada su primijetili da je potrebno doraditi određene dijelove automobila kako bi se olakšao rad motora. U pitanju je bio Autobianchi A112 Abarth, trkaći model s kojim se mlađi Turković u to vrijeme natjecao. Znali su da je moguće poboljšati njegove performanse, ali nije bilo dijelova za to. Stoga su ih samostalno napravili.
- Skinuo sam zamašnjak i stavio ga na tokarski stroj. Centrirao sam ga, olakšao i vratio u motor. Kako su rasli okretaji tako se čula sitna vibracija pod haubom, što znači da je trebalo još balansirati, pa sam se bacio na razvoj vlastitog, visokopreciznog stroja za balansiranje. Kada sam to napravio, auto je išao brže i bolje – prisjeća se Turković.
Balansiranje motora
Priča o posebnom zamašnjaku se veoma brzo proširila u trkačkom miljeu. Tako je napravio još jedan, pa još jedan i još jedan...sve dok nije vidio da je potražnja sve veća i veća pa je otvorio obrt te se time počeo baviti za stalno.
Danas je jedini u Hrvatskoj i široj regiji koji proizvodi specijalizirane remenice, radilice i zamašnjake uz uslugu balansiranja spomenutih dijelova. Kako kaže, lako je napraviti proizvod, ali je puno teže isti uravnotežiti da se savršeno uklopi u rad motora.
- Evo, uzmimo za primjer BMW s motorom sa šest cilindara. Tvornička radilica je van balansa oko 16 grama, što je sve po standardima i prolazi svaki tekst. No, uz balansiranje i smanjenje umbalansa na ispod 0,3 grama, smanjuje se nepotrebni gubitak trenja i topline čime se olakšava rad motora i puno se lakše vrti na 7000 okretaja – objašnjava Turković. Njegove usluge su prepoznali i profesionalci pa tako Elmet proizvode koristi i Martin Vugrinec, ponajbolji hrvatski motociklist.
Spomenuti dijelovi pritom nisu samo ograničeni na sportske i natjecateljske modele već i za cestovna vozila, odnosno za svakog vozača koji želi očuvati i produžiti rad motora i poboljšati njegove performanse. Što se tiče klijenata, oni nisu samo iz Hrvatske već mu se javljaju i ljudi iz Francuske te Portugala zbog čega sve više razmišlja o širenju izvan granica Lijepe Naše te otvaranju serijske proizvodnje jer sve dijelove trenutno radi po narudžbi.
Suradnja s Tokićem
Trenutno mu kod izrade dijelova za strane kupce uvelike pomaže Tokić. Naime, umjesto da šalju svoj zamašnjak iz druge zemlje, Turković ga za uzorak jednostavno uzme kod Tokića te tada izradi novi za potrebe klijenta. Da se radi o dobroj suradnji potvrdio nam je i Nikola Jelić, Business Development Manager u Tokiću.
- Bez obzira je li riječ o obrtniku, velikom serviseru ili prosječnom vozaču razlika ne smije postojati kada je riječ o širini ponude i dostupnosti asortimana, pa je na taj način svaki obrtnik nama važan koliko i svaki drugi partner. Odnos s obrtnicima nam je utoliko važan i jer Tokić kroz svoju mrežu ne distribuira samo auto dijelove već i čitav spektar alata, servisne opreme, tekućina i dodatne opreme koja je potrebna u svakom kućanstvu, hobi-radionici, pa tako i obrtu. Kada je riječ o dijelovima za sektor mobilnosti tu smo s ponudom od preko 300.000 različitih artikala i vrhunskom logistikom kroz brze isporuke potpuno spremni na svaki izazov – ističe Jelić.
Kako bi još više poboljšali suradnju s obrtnicima, Tokić je postao partner programa HOK Obrtnik plus. Riječ je o projektu koji obaveznim i dobrovoljnim članovima Hrvatske obrtničke komore (HOK) osigurava brojne pogodnosti kod dobavljača roba i usluga iz raznih gospodarskih grana, čime se ostvaruju značajne uštede u poslovanju. U širokoj lepezi pogodnosti obrtnici mogu ugovoriti povoljnije cijene za struju s ugovornom garancijom na dvije godine i gorivo što u ovim vremenima krize donosi značajne uštede. Tu su i povoljnije cijene za razne industrijske proizvode, zaštitnu opremu, repromaterijal, najam informatičke opreme, različite medicinske usluge, i mnoge druge. I to sve bez dodatnih troškova osim plaćanja članarine HOK-a, s time da je to opcija koju mogu koristiti obavezni te dobrovoljni članovi, odnosno poduzetnici koji žele postati članom HOK-a.
HOK Obrtnik plus
Kao što smo spomenuli, jedan od partnera projekta jest i Tokić. Članovi HOK Obrtnik plus projekta kod njih ostvaruju do 25 posto popusta na kompletan asortiman. Treba napomenuti da se HOK Obrtnik plus vodi kao "VIP LOYALTY“ kupac, što znači da korisnici programa ostvaruju veći poput od klasičnog Loyalty kupca u Tokiću.
- Tokić je u kompaniju s preko 140 poslovnica u Hrvatskoj i Sloveniji narastao iz poslovnice u Kranjčevićevoj ulici u Zagrebu, te je oduvijek bio fokusiran na rad servisera, garaža, pa i svakog majstora. Obrtnički sektor je važna poluga cjelokupnog gospodarstva te ju nikada ne smijemo zapostavljati i to je jedan od razloga zašto smo ponosni dio projekta HOK Obrtnik plus. Znamo da uz našu ponudu možemo pomoći svakom obrtniku, čak i ako nije u autoindustriji, da lakše, bolje i brže radi – napominje Jelić.
Ova pogodnost dolazi u odličnom trenutku jer su cijene auto dijelova porasle nakon izbijanja COVID pandemije, ponajviše zbog pucanja opskrbnih lanaca, ali i inflacije, kao i rasta cijena sirovina te transporta. Obrtnici poput Turkovića mogu tako putem projekta HOK Obrtnik plus uštedjeti koju kunu te novac uložiti u širenje poslovanja.
Što se tiče budućnosti Elmeta, kratkoročni plan je, kao što smo već rekli, ulazak na vanjska tržišta. Dugoročni je, pak, osnivanje male tvornice uz pomoć dva najmlađa člana obitelji Turković.
- Sin ima osam godina, a kćer pet, tako da imamo još vremena za pripremu – smije se Turković te nastavlja.
- U svakom slučaju ću ih podržati kojim god smjerom namjeravali ići. Što se tiče mene, ne namjeravam ići preširoko tako da ću se i dalje koncentrirati na rotacione dijelove motora, ne samo u autoindustriji, već u svakom sektoru gdje možemo primijeniti prednosti balansiranja motora – zaključuje Turković.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Hrvatske obrtničke komore.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....