NIKAD PRIJE VIĐENO

Grandiozno otkriće u morskim dubinama oduševilo znanstvenike: ‘Ovo je četiri puta veće od najviše zgrade na svijetu!‘

Podvodna planina koja je pronađena

Schmidt Ocean Institute
Tim oceanografa sa Instituta Schmidt u Kaliforniji otkrio je ogromnu podvodnu planinu u blizini obale Čilea

Tim oceanografa s Instituta Schmidt u Kaliforniji otkrio je ogromnu podvodnu planinu u blizini obale Čilea koja je viša od grčkog Olimpa i dom je brojnim rijetkim morskim stvorenjima, prenosi New York Post.

Istraživači su uspjeli snimiti nikad prije viđenu podmorsku planinu, koja se proteže tri kilometra prema površini od dna Tihog oceana i ima uspješan ekosustav.

Smještena je oko 1500 kilometara od Južne Amerike, a otkrivena tijekom ekspedicije na brodu R/V Falkor, koji je mapirao dio morskog dna svojim sonarnim sustavom ispod trupa.

- Zvučni valovi padaju i odbijaju se od površine, a mi mjerimo vrijeme koje je potrebno da se vrate i budu izmjereni. Iz toga dobivamo stvarno dobru predodžbu (o topografiji morskog dna), rekla je Jyotika Virmani, izvršna direktorica instituta, za CNN.

Virmani je primijetila da je do danas mapirana samo oko četvrtina oceanskog dna, unatoč tome što pokriva 71% Zemljine površine.

Podvodna planina viša je od Olimpa, koji je visok 2917,72 metara. Gotovo je četiri puta veća od najviše zgrade na svijetu, Burj Khalife u Dubaiju, koji je visok 829 metara.

image

Hobotnica Casper

Schmidt Ocean Institute

Znanstvenici vjeruju da postoji najmanje 100.000 podvodnih planina koje su više od 1000 metara diljem svijeta, koje nude jedinstvena i vitalna staništa za određene morske vrste.

Planina otkrivena kod Čilea bila je u ravnini s vrtovima spužvi i drevnim koraljima.

image

Rijetka sifonofora

Schmidt Ocean Institute

Uz pomoć podvodnog robota, oceanografi su snimili rijetku lignju Promachoteuthis koja živi oko planine, što je prvi put da je stvorenje ikada viđeno živo.

Istraživači su također naišli na sablasno bijelu "hobotnicu Casper", što je prvi put da je morsko stvorenje s osam krakova viđeno u južnom Pacifiku. Nikada nije uhvaćen, pa je još uvijek bez službenog znanstvenog naziva, objasnio je Virmani.

Uočene su i dvije iznimno rijetke sifonofore vrste Bathyphysa — poznate i kao leteća čudovišta slična špagetama zbog tankih ekstremiteta koji vise kao konci.

Do najnovijih otkrića istraživači su došli tijekom trećeg putovanja brodom R/V Falkor do grebena Nayca, koji bi uskoro mogao postati prvo svjetsko zaštićeno morsko područje u dubokim, međunarodnim vodama prema novom sporazumu Ujedinjenih naroda usvojenom 2023., navodi CNN.

- U trima ekspedicijama uspjeli smo mapirati i istražiti 25 podvodnih planina, što je popriličan broj za istraživanje, rekla je Virmani.

- Mislim da kao zajednica imamo neke dobre podatke koji bi se mogli iznijeti kako bi se dokazalo da je ovo doista zanimljivo područje za zaštitu, dodala je.

Tijekom tri ekskurzije u siječnju i veljači te posljednje, tim je otkrio više od 170 dosad nepoznatih vrsta flore i faune, rekli su istraživači za CNN.

Prije ovogodišnjih ekspedicija oceanografskog Instituta Schmidt, znalo se da u ovom dijelu Tihog oceana živi 1019 vrsta. Brojka sada prelazi 1.300.

Nove vrste bit će detaljno navedene u Cenzusu oceanskog života, hrabrom međunarodnom pokušaju da se zabilježe prethodno neotkrivene vrste u oceanima s ciljem identificiranja 100.000 nepoznatih vrsta u sljedećem desetljeću.

05. rujan 2024 11:11