Europljane koji će ovaj tjedan skrolati po svojim mobitelima i računalima, dočaket će mnoge novosti. Moći će izabrati zadane preglednike i tražilice, kao i gdje preuzeti iPhone aplikacije te dobiti informacije o tome kako se koriste njihovi osobni podaci.
Sve to je dio promjena koje traži novi Zakon o digitalnim tržištima (Digital Markets Act - DMA), novi skup pravila Europske unije koje će šest tehnoloških tvrtki označenih kao ‘čuvari ulaza‘ - Amazon, Apple, Google matični Alphabet, Meta, Microsoft i ByteDance, vlasnik TikToka - morati početi poštovati do srijede u ponoć, piše Associated Press.
DMA je najnoviji u nizu propisa kojim je Europa učvrstila svoju poziciju globalnog lidera u obuzdavanju dominacije velikih tehnoloških kompanija.
Tehnološki divovi zbog toga su promijenili neke od svojih dugogodišnjih praksi u poslovanju. Primjerice, Apple je dopustio ljudima da instaliraju aplikacije za pametne telefone čak i ako nisu dostupne u App Store trgovini.
Novim pravilima se digitalna tržišta žele učiniti ‘pravednijima‘ i ‘konkurentnijima‘ i dio su šireg nastojanja da se obuzda samovolja tehnološke industrije.
Evo kako će funkcionirati Zakon o digitalnim tržištima:
Koje će kompanije morati poštovati nove propise?
Novim propisima je obuhvaćeno oko 22 usluga - od operativnih sistema do aplikacija za slanje poruka i platformi društvenih medija. Mađu njima su Googleove usluge kao što su Maps, YouTube, preglednik Chrome i operativni sustav Android, te Amazonov Marketplace i Appleov preglednik Safari i iOS.
Također, tu su još i Metin Facebook, Instagram i WhatsApp, kao i Microsoftovi Windows i LinkedIn.
Ako opetovano budu kršile propise, tvrtke će morati platiti kazne u vrijednosti i do 20 posto svojeg godišnjeg globalnog prihoda - što bi moglo iznositi milijarde dolara - ili bi im poslovanje moglo biti u potpunosti zabranjeno ako se ustanovi da je kršenje propisa sistemsko.
Kakav će to utjecaj imati globalno?
Zakon o digitalnim tržištima predstavlja novu prekretnicu za EU koja već dugi niz pokreće i predvodi trendove u zauzdavanju tehnološke industrije.
EU je već ranije Google kaznila golemim novčanim iznosom zbog monopola, uvela je stroga pravila za čišćenje društvenih medija i prva u svijetu donijela propise o umjetnoj inteligenciji.
Sada i države poput Japana, Velike Britanije, Meksika, Južne Koreje, Australije, Brazila i Indije sastavljaju vlastite verzije pravila sličnih DMA-u s ciljem sprječavanja tehnoloških kompanija da dominiraju digitalnim tržištima.
‘Diljem svijeta se već pojavljuju imitatori‘, rekao je Bill Echikson, viši suradnik Centra za analizu europske politike, think tanka sa sjedištem u Washingtonu. Dodao je da će DMA ‘de facto postati standard‘ za digitalnu regulaciju u demokratskom svijetu.
Dužnosnici će potražiti smjernice u Bruxellesu, rekao je Zach Meyers, pomoćnik direktora Centra za europske reforme, think tanka u Londonu.
‘Ako uspije, mnoge zapadne zemlje vjerojatno će pokušati slijediti DMA kako bi izbjegle fragmentaciju i rizik ako neki drugi put ne uspije.‘
Kako će se promijeniti skidanje aplikacija?
Jedna od najvećih promjena bit će da će se europskim korisnicima iPhonea omogućiti preuzimanje aplikacija izvan trgovine App Store, koja dolazi instalirana na sve Apple mobilne uređaje.
Tvrtka se dugo opirala takvom propisu jer velik dio njezinih prihoda dolazi od naknade od 30 posto koju uzima za plaćanja putem iOS aplikacija (recimo, prilikom preuzimanja Disney+ aplikacije). Apple je upozorio da će to donijeti dodatne sigurnosne rizike.
Apple je sada smanjio naknade koje naplaćuje od programera aplikacija u Europi koji odluče ostati unutar tvrtkinog sustava za obradu plaćanja. Ali će dodati naknadu od 50 euro centi za svaku iOS aplikaciju instaliranu putem trgovina aplikacija trećih strana, za što kritičari kažu da će ukloniti mnoge postojeće besplatne aplikacije - čiji programeri trenutno ne plaćaju nikakvu naknadu.
‘Tko bi uopće želio svijet u kojem moraju platiti 50 centi po korisniku?‘, rekao je Avery Gardiner, Spotifyjev globalni direktor politike tržišnog natjecanja.
‘Dakle, te alternativne trgovine aplikacija nikada neće biti popularne, jer će im nedostajati velik broj aplikacija koje bi morale biti tamo kako bi kupcima trgovina uopće bila privlačna. To je u potpunoj suprotnosti sa samom svrhom DMA-a‘, dodao je Gardiner.
Dakako, Bruxelles će pomno pratiti pridržavaju li se tehnološke tvrtke novih propisa. Šefica EU-a za tržišno natjecanje Margrethe Vestager rekla je da je nakon 10 godina bavljenja ovim poslom, ‘vidjela popriličan broj antimonopolskih slučajeva i mnogo kreativnosti kad je u pitanju zaobilaženje pravila‘.
Kako će ljudi na internetu dobiti više opcija?
Potrošače se neće prisiljavati da odaberu zadane postavke ključnih usluga.
Korisnici Androida prema zadanim postavkama mogu odabrati koju će tražilicu koristiti, dok će korisnici iPhonea moći odabrati koji će preglednik koristiti. Europljani će na ekranima svojih uređaja vidjeti moguće izbore. U međuvremenu, Microsoft će prestati prisiljavati ljude da koriste njegov preglednik Edge.
Ideja iza ovog propisa je da Apple prestane forsirati svoj preglednik Safari ili Google svoju aplikaciju Search. Ali manji igrači i dalje su zabrinuti da bi im moglo biti još i gore nego prije.
Korisnici bi se mogli samo držati onoga što prepoznaju jer ne znaju ništa o drugim opcijama, rekao je Christian Kroll, izvršni direktor tražilice Ecosia sa sjedištem u Berlinu.
Ecosia se zalagala da Apple i Google korisnicima daju više informacija o konkurentskim uslugama.
‘Ako ljudi ne znaju koje su alternative, malo je vjerojatno da će ih odabrati‘, rekao je Kroll. ‘Veliki sam obožavatelj DMA-a, ali još nisam siguran hoće li donijeti rezultate kojima se nadamo.‘
Kako će se promijeniti pretraživanje na internetu?
S obzirom da DMA zabranjuje tvrtkama da favoriziraju vlastite proizvode, neki rezultati Google pretraživanja prikazat će se drugačije. Tako će, na primjer, pretraživanja hotela sada uključivati i stranice za rezervacije kao što je Expedia. S druge strane, gumb Google letovi bit će uklonjen iz prikaza rezultata pretraživanja i ta će stranica biti navedena među plavim linkovima na stranicama rezultata pretraživanja.
Korisnici će također moći odbiti ciljano oglašavanje na temelju svoje online aktivnosti.
Googleovi korisnici imaju mogućnost odbiti dijeljenje podataka među uslugama tvrtke kako bi im se prikazivali bolje ciljani oglasi.
Meta dopušta korisnicima da odvoje svoje Facebook i Instagram račune tako da se njihovi osobni podaci ne mogu kombinirati za ciljanje oglasa.
DMA također zahtijeva da sustavi za razmjenu poruka mogu raditi jedan s drugim. Očekuje se da će Meta, koja posjeduje jedine dvije chat aplikacije koje potpadaju pod ta pravila, predložiti kako da se korisnicima Facebook Messengera i WhatsAppa omogući razmjenjivanje tekstualnih poruka, video zapisa i slika.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....