Za cijeloga Milanskoga tjedna mode talijanski su novinari bili u ekstazi. Samo su štancali ode i himne svemu što je hodalo pistom. Nije ni čudo, jer prvi put nakon potonuća 2009. mogu javiti dobre vijesti. Talijanska se moda oporavlja, talijanske luksuzne modne marke na svim stavkama bilježe rast. Za razliku od 15-postotnog pada prodaje 2009. sada imaju sedampostotni rast i promet ide prema 65 milijardi dolara, izvoz im je skočio na više od 42 milijarde eura, a vanjskotrgovinska modna bilanca popravila se za milijardu u korist Italije.
Klaunovski stilovi
Kad se stvari tako gledaju, sve kreacije talijanskih dizajnera odmah izgledaju ljepše. Zanos je nakon revije svoje muške kolekcije prekinuo Giorgio Armani. Novinarima koji su mu se došli pokloniti očitao je lekciju da moraju biti kritičniji prema “klaunovskim stilovima” koji se predstavljaju na revijama a muškarci ih nikad ne nose, a posebno je za “ridikuliziranje muškaraca” optužio Pradu i Dolce&Gabbana.
“Prada je ingeniozna u svojoj ironiji i lošem ukusu koji postaje chic. Ali njezine kolekcije znaju biti jednostavno ružne i svejedno dobivaju pozitivne kritike u medijima. Znate zašto...”
Azija je pokorena
Iako to nije rekao, novinari su shvatili da komentira nedavni Pradin izlazak na hongkonšku burzu. Vlasnici, bračni par Patrizio Bertelli i Miuccia Prada prvi su Talijani koji su, 24. lipnja ove godine, izlistali modne dionice u Aziji, s namjerom da zarade oko tri milijarde dolara. Upozorenja analitičara da je iznos Pradine ponude u startu napumpan barem pet puta nitko nije htio slušati.
Moda je konačno stigla u Aziju. Kinezi, Južnokorejci, Tajvanci, poludjeli su za europskom modom. Seulski Vogue, ambiciozan i edgy, najbolje utjelovljuje želje azijske publike koja će idućih godina diktirati tempo modnom biznisu.
Kreatori sve više osluškuju djevojke u Pekingu, Šangaju i Seulu. One su mlade, mignon, rade 12 sati dnevno, odlično zarađuju i žele najbolje. Ostali žele san o uspjehu i sve ih više to može platiti. Potražnja neprekidno raste. Na takvom tržištu Pradina je kompanija izdašno vrednovana, između 11,4 i 14,6 milijardi dolara.
Dok Pradine dionice nisu donijele malo nade, na toj je burzi bilo prilično tmurno: podbačaji javnih ponuda, prezadužene ili propale tvrtke, usporavanje ekonomije. Malo prije Prade na hongkonšku je burzu izišao Samsonite računajući na masovnu popularnost svojih kofera, ali doživjeli su debakl. Investitori više vjeruju u genij, u eksperimentiranje i individualnost nego u solidnost. Pradine dionice u nekoliko su dana skočile 15 posto.
Moda u rukama banaka
Veliki problem, tvrdi Armani, je što sve više odluka modnih tvrtki uvjetuju banke i burze.
“Moda je u rukama banaka i burzi. Više ne pripada vlasnicima nego onima iznad njih”, rekao je. “Pradin problem je što mora isplatiti banke koje su izgradile njezin brand.” On, kako tvrdi, ne treba izlaziti na burzu da bi došao do novca jer njegova kompanija nema dugova i potpuno je neovisna.
Većina u talijanskoj modnoj industriji misli da je Armanija ipak pregazilo vrijeme. Summit luksuza održan je 28. lipnja u milanskom sjedištu novina Il Sole 24 Ore. Bili su Diego Della Valle, osnivač Diesela Renzo Rosso i Brunello Cucinelli čije je ime sinonim za najluksuzniju odjeću od kašmira. Della Valle nije propustio priliku uzvratiti na “neracionalne” komentare Giorgia Armanija. Armaniju je poručio da je zastario i da bi, umjesto da kritizira druge, trebao više ulagati u Italiji, kao lani kad je financirao restauraciju rimskog Koloseuma. Renzo Rosso listanje dionca na burzi u današnje vrijeme smatra skoro “obveznim”, iako on ne namjerava to činiti u iduće tri godine.
Tvrdi biznis
Bunello Cucinelli navodno će na burzu u svibnju iduće godine i potvrdio je da to računa kao važan faktor u razvoju svoje kompanije. Moda je, dakle, postala tvrdi biznis. Najjače marke bore se za prevlast jer još se ne može ni naslutiti kako će se tržište podijeliti.
Što se samog Armanija tiče, on je jedan od pionira globalne ekspanzije i već godinama tvrtku vodi u cijelom svijetu i prodaje apsolutno sve, od odjeće preko kozmetike do koncepata hotela. Njegov je brand u svijetu poznat dulje i šire nego Pradin. Lani je zaradio 1,58 milijardi eura, s profitom od 161 milijunum. Prada je zaradila 2,04 milijarde s profitom od 153 milijuna. Armani, dakle, ne bi trebao biti ljubomoran.
Nova generacija
Ali novu sliku modernog čovjeka danas stvara ipak Miuccia Prada. Vanity Fair ju je predstavio kao mogula nove generacije. I ako nikad nećemo imati Pradin ili Armanijev komad odjeće, zbog njihova talenta i pogleda na naš svijet on će nam biti inspirativniji i u majicama od 19,99 kuna.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....