Teško mi se sjetiti je li ijedan bend na cijelome svijetu, osim u nekoj posebnoj prigodi, izveo ono što već nekoliko godina čini riječki Paraf, nedavno trajno zabilježeno i na napucanom live albumu s riječke Delte (Exportdrvo). Naime, stariji se sjećaju koliko su se zbog personalnih izmjena razlikovali punk debi "A dan je tako lijepo počeo" od kasnija dva post-punk albuma "Izleti" (1981) i "Zastave" (1984). Kao da su prosijedi bila dva, a ne jedan bend istog imena u kojem ulogu frontmena Valtera Kocijančića (gitara, vokal) preuzima frontgirl Pavica "Vim Cola" Mijatović (vokal), a drugačijoj naravi tada pridonosi i klavijaturist Raul Varljen. Više od trideset godina kasnije dolazi do ujedinjenja dviju postava Parafa u kojoj egzistiraju i Kocijančić i Vim Cola i Varljen te basist iz obje postave Zdravko Čabrijan, ali i gitarist Vava Simcich i bubnjar Alen Tibljaš (obojica ex-Laufer), gitarist Deni Šesnić i pjevačica Iva Močibob (Tursiti, ex-E.N.I.).
Ima u ovoj postavi Parafa i bračnih veza, prijateljskih nadasve, no još je zanimljivije slušati kako skladno na jednom izdanju, premda logički odijeljene u dvije polovine albuma "Delta Live 2022", zvuče pjesme sa sva tri davna studijska albuma Parafa. A najinteresantnije promatrati kontekst u kojem su na jedan način ranih 80-ih zvučale "Moj život je novi val", "Narodna pjesma", "Živjela Jugoslavija", "Rijeka", "Želim biti vojnik", "Javna kupatila" i tada zabranjena "Goli otok", a u kojem te iste pjesme rezoniraju danas. Tada se Paraf pokušavalo zabranjivati zbog "kontrarevolucije", no danas bi ih ultradesničakrski dušobrižnici mogli zarad istih pjesama proglasiti "jugonostalgičarima".
Stoga, koliko se god "Delta Live 2022" u izvedbi ove osmeročlane postave može tumačiti i kao nostalgični hommage pankerskoj Rijeci, Paraf njime potvrđuju i koliko su neke stvari koje su tada bile na rubu, ostale na rubu i danas. Ne samo politički, nego i glazbeno, po stavu i odmaku od matrica glazbe i društva, kako prije 40 godina u nesvrstanoj Jugoslaviji, tako i u hrvatskoj kao članici EU-a, NATO-a, schengenskog prostora i eurozone, kako to voli isticati premijer (ne)načet aferama njegovih "ministranata" i "ministarki". Paraf potentno zvuči i u tri nove studijske, začudno melodične pjesme "Bez lica", "Novi Berlin" i "Dosta!" kroz koje se prelamaju stilske i sadržajne odrednice onih ranijih, razdvojenih postava tog amblematskog, ikoničnog i kultnog riječkog punk i post-punk benda koji je na ove prostore donio novi teritorij autorske i kreativne slobode. "Rođeni smo u kavezu, kao ptice slobodni, iznutra zaključani" poentira Paraf u odjavnoj "Dosta!" i to je istina. Kako ranih 80-ih u "jednopartijskoj" Jugoslaviji, tako i u današnjoj "demokratskoj" Hrvatskoj.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....