VIZIONAR ZELENE ARHITEKTURE

Kao dijete učio je gledajući kišu i svjetlo. Postao je arhitekt koji je među prvima shvatio da se zgrade moraju prilagoditi prirodi

San Antionio, Texas

 /Muse_factory_of_projects
Film o arhitektu-vizionaru, Emiliu Ambaszu, za hrvatsku se publiku prikazuje sljedećih deset dana u sklopu Festivala DA2

Nazivaju ga "prorokom zelene arhitekture", još prije pola stoljeća argentinski arhitekt Emilio Ambasz tvrdoglavo je ponavljao da je zgrada samo gost u prirodi, da arhitekt mora razumjeti i projektirajući uvijek imati u vidu odnos između zgrade i prirode.

Rođen je u argentinskoj provinciji Chao, na sjeveru, u kraju gdje je svako poslijepodne padala kiša, kišilo je regularno, toliko predvidljivo i uporno da se po kiši u četiri poslijepodne mogao navijati sat.

Bilo mu je sedam kad se obitelj preselila u Buenos Aires. U novom gradu, u novom okruženju, noću bi dugo s prozora promatrao refleksiju uličnih svjetiljki na drveću, fasciniran onim što čini dodir prirode na onome što je stvorio čovjek i obratno.

Nametnuo se prepoznatljivim, u to doba posve jedinstvenim "rukopisom", prkosio je arhitektonskim normama 1970-ih, Amebasz je spajao zgrade s vrtovima, razvio koncept ‘zelenog preko sivog‘. Nezaobilazno je ime kad govorimo o odnosu arhitekture i ekološkog pokreta.

Vjerovao je da su kuće i zgrade intervencija u prirodu te da arhitektura mora biti senzibilizirana za prirodu, intrinzično povezana s okolišem, duboko je uvjeren da arhitektura mora imati odgovornost prema prirodi, krajoliku i okolišu, prema ljudima općenito.

Ambasz se od početka fokusirao na međuigru arhitekture i prirode, u to doba imao je posve neobičan pristup, bilo je to vrijeme kad su arhitekti najvećim brojem, posve fokusirani na objekte koje rade, jako malo obraćali pažnju na vezu zgrade s mjestom gdje je sagrađena, slabo su se zapravo obazirali na širi kontekst u koji se trebala uklopiti njihova arhitektura, pogotovo ne na prirodu. I, dok drugi stvaraju postmodernističku arhitekturu, Ambasz se naglašeno povezuje s prirodom, njegove kuće i zgrade "nastanjuju" prirodu na gotovo današnji, suvremen način.

O Ambaszovu radu i njegovu utjecaju na održivu arhitekturu, o Ambaszu kao pioniru zelene arhitekture govori film "Zeleno preko sivog" ("Green Over Gray") autorica Francesce Molteni i Mattie Colomba kojeg hrvatska publika može gledati sljedećih desetak dana u sklopu festivala DA2 - Zagreb Design, Art&Architecture.

image

"Green over Gray: Emilio Ambasz"

Film se večeras u 18 sati prikazuje u Institutu Liszt – Mađarskom kulturnom centru u Zagrebu, ali dostupan je i online, od 18. do 28. listopada, na platformi Ondemand.kinomeetingpoint.ba, na kojoj možete pogledati sve filmove s ovogodišnjeg izdanja DA2. Dokumentarac prati život i rad Emilija Ambasza, pripovijeda o njegovoj gradnji s prirodom, njegovoj u ono doba revolucionarnoj viziji o tome što bi "zelena" arhitektura mogla biti.

Iako je broj projekata koje je Ambasz dovršio malen, gotovo svaki je postao bitan primjer, jer Ambasz postiže pomirenje između arhitekture i prirode.

Kao talentiran mladić u Buenos Airesu je početkom 1960-ih radio u uredu utjecajnog argentinskog arhitekta Amancia Williamsa, potom, 1964. upisuje studij na Princetonu. Završio ga je munjevito, 1966. Nedugo zatim dobio je posao u MoMA-i kao pomoćni kustos dizajna, vrlo brzo promaknut u kustosa.

Film govori o njegova četiri projekta koji odjekuju i danas, ​​gotovo pola stoljeća kasnije, ističe Ambaszovu ulogu u aktualnoj raspravi o utjecaju na klimu.

Početkom 1980-ih radio je na tri projekta u Teksasu, od kojih će samo jedan uspjeti realizirati. No, u svakom tom radu vidi se tematska ideja koja će definirati Ambaszovu arhitektonsku budućnost i pravac, jer granica između arhitekture koju stvara, njegovih objekata i prirode gotovo da je eliminirana.

U filmu je prikazan jedini teksaški projekt kojega je uspio završiti, u botaničkom vrtu u San Antoniju. Zadatak je, među ostalim, bio stvoriti staklenik za izlaganje neautohtonih biljaka.

Sredinom 1970-ih u Španjolskoj projektira Kuću za duhovno utočište (Casa de Retiro Espiritual). Njegova je kuća, s jedne strane simbol simbioze s prirodom, s druge strane u njoj je vrlo asertivna ljudska prisutnost.

image

Casa de Retiro Espiritual - Španjolska 1975.

/Muse Factory Of Projects

Film "Green Over Gray" donosi isječke razgovora s renomiranim arhitektima Tadaom Andom, Kengo Kumom, Toyo Itom, Jamesom Winesom, Taseom Michiom, botaničarem Stefanom Mancusom, profesorom na Sveučilištu Columbia Barryjem Bergdollom, povjesničarem arhitekture Fulvio Irace; govore o o Ambazu, njegovim projektima i onome što ga pokreće i motivira.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. listopad 2024 09:08