BIT ĆE SPEKTAKL

Hrvatski paviljon u Japanu mijenjat će boju, od ljubičaste do ružičaste. Posjetitelji će moći na svojoj koži osjetiti kakva je klima kod nas

 ARHIV
Paviljon nikad nije isti, kontinuirano se mijenja i svaki dolazak pruža i novi doživljaj. Ovisno o godišnjim dobima i lokalnim mijenama, dolazi do preklapanja ili razlikovanja između klimatskih područja u Hrvatskoj i Osaki

Klimaraznolikost je centralna tema hrvatskog paviljona koji će nas predstavljati na svjetskoj izložbi Expo 2025. u Osaki u Japanu. Autori ARHIV arhitektura i urbanizam u suradnji s Korinom Vuković i Marojem Mrduljašem stava su da su izložbeni paviljoni, naročito oni za EXPO, prilika za arhitektonski eksperiment.

- Paviljoni za EXPO i slične izložbe oduvijek su bili prilika za pomicanje granice arhitekture. Raznolike hrvatske klime putem kontrole temperature i vlažnosti zraka u stvarnom vremenu reproducirat ćemo u Osaki i tako neposredno povezati iskustva udaljenih prostora. Osmislili smo ambijent koji se doživljava na više razina, tjelesnoj, vizualnoj i kroz poruke o važnosti klime pa nestaje razlika između forme i sadržaja - kaže Pero Vuković, osnivač ARHIV-a.

image
ARHIV
image
ARHIV

Tako njihov projekt afirmira Hrvatsku i važnost klimaraznolikosti, pri čemu je i autonomni doprinos arhitekturi.

Hrvatska se, kažu autori paviljona, opravdano voli predstavljati kao zemlja raznolikosti: kulturnih, ekonomskih, demografskih, prirodnih, reljefnih... Na razmjerno malom teritoriju te raznolikosti podržavaju i odgovarajuća klimatska područja. One su isječak još znatno raznolikijih globalnih klimatskih područja, no upravo se u Hrvatskoj susreće jedinstvena ravnoteža između različitosti i pogodnosti za ljudski život: sve hrvatske klime su za ljude dobro nastanjive.

"Paviljon u srž pozornosti postavlja klimu, ali ne kao apstrakciju, nego u vidu neposrednog fizičkog doživljaja koji nas upućuje na raznolikosti klime kao ključnog sudionika u stvaranju svih ostalih raznolikosti. Paviljon komunicira teme i vrijednosti koje su istovremeno i globalno i lokalno specifične", stoji u projektu.

U paviljonu se ne postavljaju direktna etička pitanja, ne potenciraju se ni kataklizmički niti optimistični scenariji.

Paviljon reproducira aproksimirane temperature i vlažnost zraka u svim klimatskim područjima u Hrvatskoj i "direktno ih prenosi" u Japan, gdje se u paviljonu reproduciraju kao neposredno tjelesno iskustvo. Podaci o temperaturi i vlažnosti zraka u realnom se vremenu s pomakom u vremenskoj razlici Hrvatska - Osaka, prema planu projekta, preuzimaju iz glavnih meteoroloških postaja u Hrvatskoj koje su reprezentativne za svako od područja, a u čijem se odabiru kombiniraju globalno eksponirani i manje poznati hrvatski gradovi i lokaliteti. Paviljon nikad nije isti, kontinuirano se mijenja i svaki dolazak pružat će novi doživljaj. Ovisno o godišnjim dobima i lokalnim mijenama, dolazit će do preklapanja ili razlikovanja između klimatskih područja u Hrvatskoj i Osaki.

Arhitektura paviljona je derivat tehnološkog rješenja koje se bazira na standardnim elementima sustava podnog, stropnog i zidnog grijanja i hlađenja udruženih sa sustavom za regulaciju vlažnosti zraka. Paviljon nema konvencionalne podove, zidove i stropove, nego je sav prostor trodimenzionalno definiran cijevima sustava za termičku regulaciju. Prostori i praznine nastali su izostavljanjem cijevi i tako se formira fluidni prostorni tok koji vodi posjetitelje iz jednog klimatskog područja u drugo. Na formu prostora utječu parametri potrebne gustoće i količine cijevi za regulaciju specifičnih klimatskih zona. Unutar paviljona posjetitelj susreće jezgrovite i pamtljive poruke vezane uz fundamentalnu ulogu raznolikosti klime i informacije s klimatoloških postaja u Hrvatskoj.

image
ARHIV
image
ARHIV

Cijevi sustava grijanja i hlađenja su transparentne, a u tekući medij će biti ubačena smjesa kobaltova klorida i klorovodične kiseline koje Le Chatelierovim načelom mijenjaju boju ovisno o temperaturi. Izmjenjivat će se od ljubičaste do ružičaste, pa prostorni doživljaj proizlazi iz vizualizacije procesa klimatizacije.

Iskorak projekta paviljona za EXPO 2025. je u tome što ne postoji razlika između koncepta, arhitekture/prostora i okoliša. Autori projekta su Korina Vuković, Maroje Mrduljaš, Antonio Patljak i Pero Vuković, vizualnih komunikacija Lana Grahek, a suradnici Petra Bigor, Yujin Jeong iz ARHIV-a s Filipom Majcenićem za termotehniku iz EBD-a.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
09. studeni 2024 11:03