KAD SVE KRENE PO KRIVU

ADAPTACIJE IZ PAKLA Donosimo tri istinite priče sugrađana koji su s majstorima imali loša iskustva

Tko god je prošao ovako nešto, ima priču. Pročitajte iskustva ljudi koji su s majstorima imali loša iskustva (dali su nam i fotomaterijale učinjenih prostornih grešaka) PLUS Stručnjaci objašnjavaju kako izbjeći probleme i otkrivaju primjere čestih grešaka

Nakon dugo godina konačno sam kupila svoj prvi stan, jednosobni u novogradnji, ali se njegovo uređenje zbog problema s majstorima pretvorilo u noćnu moru - kaže nam Maja iz Zagreba, 35-godišnja zaposlenica jedne banke (čiji su podaci poznati redakciji), jedna od naših sugovornica o loše izvedenim adaptacijama interijera stanova. A takvih je uređenja, u kojima nešto krene po krivu, sve više i više. Jedan od glavnih razloga tome je nedostatak kvalitetne radne snage jer su mnogi otišli raditi izvan države, a općenito je vrlo malo onih koji se kod nas školuju za zidare, keramičare... One najbolje na tržištu, koje se može angažirati, čeka se mjesecima na slobodan termin i skupi su. Postavljanje pločica kod keramičara prije je bilo 60 kuna po kvadratu, sad je “u fušu” od 100 kuna za provjerene majstore, dok vrlo kvalitetan keramičar naplaćuje oko 250 kuna po kvadratu.

- Nakon što je uređenje kupaonice već bilo završeno, morali su je razbiti i raditi sve iznova. Na prvu je izgledalo u redu, voda je iz tuša curila, ali je uskoro prestala. Tuš ugrađen u zid nije radio pa se moralo sve ispočetka, a prije toga su se rušile nove pločice, ormarić, staklo... Dogodilo se da je majstor krivo spojio tuš sistem Grohtherm Cosmopolitan, koji se provodi kroz zid i gore ima ugrađenu ružu. Ipak, najviše me naljutilo što nije rekao da taj sistem vidi prvi put. Mogao je, recimo, nazvati proizvođača i od njega dobiti instrukcije - prepričava Maja svoje iskustvo.

Majstor je grešku ispravio o svom trošku, tako što je platio račun novih majstora koji su došli iz ovlaštenog servisa, no radovi na uređenju stana su se produžili. To ga je stajalo 1200 kuna.

- Preporučila mi ga je prijateljica, ali ispostavilo se da je on bio priučeni majstor koji je neke stvari prije toga obavio korektno. No, tu nije kraj... preporučio mi je jednog mladića za knauf i dio zidarskih radova, koji me kasnije prevario za novac. Radio je u stanu neko vrijeme kada me pitao novac za materijal, ali mi je rekao i da mu je sestra u bolnici te molio da mu platim dio posla unaprijed. Dala sam mu 2000 kuna i potom se nikad više nije pojavio u stanu, niti se javljao na telefon - kaže Maja, kojoj je nakon ovog iskustva radove na stanu nastavio nadgledati otac.

Priznaje, međutim, da je većinu radova imala “u fušu”, a tek dio preko računa.

- Svi su mi govorili da moram paziti i mislila sam da držim sve pod kontrolom jer isprva i je sve izgledalo dobro. Majstori su otvorili gradilište, dolazili prvi tjedan na vrijeme, a onda su počeli kasniti ili ne pojavljivati se po dan-dva. Bilo je još ‘bisera’. Spojili su struju pored vode na način koji je izgledao grozno i tvrdili da to tako mora biti, a mojem se tati smračilo kad je to vidio. Ipak je tijekom obnove bilo i majstora koji su bili korektni. Da danas idem od početka, kao prvo, kupila bih većinu materijala sama i tako kontrolirala kvalitetu kupljenog, što nisam - zaključuje Maja.

Kod nekih adaptacija bilo je puno gorih nenadanih troškova i problema. Jedan poslovni čovjek u Zagrebu u središtu grada kupio je stan s drvenim grednicima - drvenom skeletom. Imao je dvije ponude za adaptaciju, jednu za 210.000 kuna s PDV-om i drugu za 140.000 kuna na ruke. Odlučio se za povoljniju. Ta se adaptacija pretvorila u dramu u kojoj je nastala šteta u njegovom i dva susjedna stana. Naime, majstori su vlasniku, nakon što su mu rekli da je to moguće izvesti, porušili nosive i nenosive zidove u drvenom skeletu zgrade iz 19. stoljeća. Prizor koji se mogao vidjeti u stanu nakon toga bio je strašan. 20 kubika srušene cigle stajalo je na sredini prostorije, na podu od greda koje su pukle, odnosno spustile se i prouzročile štetu na stanu ispod, pa su susjedima popucali zidovi i stropovi. No, štete je bilo i u stanu iznad jer zidove, odnosno stropove radnici nisu osigurali prilikom rušenja pregradnih zidova, recimo, željeznim traverzom, te je došlo do ulegnuća, izbijen je parket i vrata su se savinula.

Vlasnik stana u kojem su se radovi odvijali na početku se dogovorio s majstorima za plaćanje 50 posto novca za adaptaciju unaprijed. Nakon što se dogodio incident, majstori su nestali, odnosno njihov šef je isključio telefonski broj, a budući da radovi nisu bili ugovoreni preko računa, sve je otišlo u vjetar. Zaključak ovog slučaja je jednostavan, kažu nam stručnjaci, stan u starogradnji ne isplati se jeftino obnavljati, kao i izbjegavati ugovore. Mnogima je, primjerice, teško na cijenu adaptacije od 200.000 kuna platiti 50.000 kuna PDV jer to je novac u vrijednosti opremanja kupaonice, pa se zato mnogi odlučuju potražiti majstore na preporuke prijatelja i tako izbjeći ugovore i račune, ali to je uvijek rizično. Naročito ako se takve majstore nema vremena nadgledati i kontrolirati materijale koje koriste.

Savjet

Žarko Željko, sudski vještak, tvrtka Ing expert: “prije radova sastaviti barem jednostavan ugovor”

Najčešće se ljudi dogovore na riječ i mnogi se pritom krivo razumiju ili zaborave detalje dogovora, iz čega povremeno nastane veliki spor. Poneki završe u dugotrajnim parnicama jer nema pisanog traga i teško je dokazati tko je u pravu. Prije adaptacije trebao bi se napraviti projektni plan - projekt i troškovnik - te bi izvođač na osnovu toga morao dati cijenu, a potom sastaviti jednostavan ugovor s definitivnim rokom i cijenom.

- Kad bi to postojalo prije radova, 90 posto problema bi nestalo. U najosnovnijoj varijanti barem treba potpisati ugovor o dogovorenim radovima, rokovima i cijeni - objašnjava Žarko Željko.

Pri kupnji stana mnogi ne zovu građevinske vještake, što bi također bilo preporučljivo za osnovni savjet o mogućnostima i procjeni stanja.

Među razlozima čestih grešaka kod obnova sudski vještak Žarko Željko navodi lošu kvalitetu radnika kojima izvođači raspolažu jer im nisu spremni puno platiti, ali i to što su mnogi dobri majstori otišli u inozemstvo. Rijetke male tvrtke danas, dodaje, imaju dobre majstore.

Međutim, što kad netko ima račun za radove i osnovni ugovor, a opet sve završi loše, kao što se dogodilo Z. L. iz Zagreba koja je obnavljala kupaonicu u stanu u kojem živi. Zastupnik tvrtke s kojom je dogovorila radove ostavio joj je totalno razrušenu kupaonicu bez kanalizacije i bez vode u cijelom stanu, prašinu i smeće od otpada ispred stana i nestao s avansom od 5000 kuna.

- Čovjek s kojim sam dogovorila radove, sada to znam, došao je direktno s namjerom da me prevari! Nije on bio netko čiji su majstori nešto pogriješili, u startu nije imao ljude koji znaju bilo što, svi su bili neka djeca koju je nalazio preko oglasa, a nije imao niti adekvatan alat, samo ja to nisam odmah prepoznala - kaže Z. L., koja je tvrtku za obnovu našla preko tražilice eMajstori.

Ta joj je tražilica, s natpisima na njihovim stranicama o preporukama i provjerenim izvođačima, kaže Z. L., ulijevala povjerenje. Poslali su joj tri ponude. Zastupnik tvrtke Novi dom gradnja imao je tri visoke ocjene i posebnu preporuku.

- Nakon početnog dogovora putem telefona sa zastupnikom Goranom Horvatom, odmah mi je poslana ponuda za kompletnu adaptaciju kupaonice na e-mail te smo se telefonom dogovorili da ćemo sklopiti ugovor o adaptaciji. Ugovor je potpisan i predala sam mu akontaciju od 5000 kuna na ruke, za što posjedujem potpis i pečat primitka kao dokaz - priča Z. L.

Cjelokupni iznos radova iznosio je 12.000 kuna, a posao je trebao završiti za sedam dana.

- Prvi radni dan došlo je dvoje radnika koji su, kako me je Horvat obavijestio SMS-om, izvršili radove, odnosno razbijanje kupaonice - uklanjanje starih keramičkih pločica i sanitarija. Uzela sam godišnji odmor, kako bih mogla biti u stanu radi kupovine novih sanitarija i nadgledati radove. Od tada se izmijenilo više njegovih djelatnika koji su radili na postavljanju strujnih i vodenih instalacija. Radovi su se rastezali do petka istoga tjedna, a od subote se više nitko od majstora nije javio niti došao. Dakle, ostavljena mi je razrušena kupaonica bez vode, struje i sanitarnog čvora - prisjeća se Z.L.

Rezultat ove “obnove” bio je taj da je struja provučena bez izolacije sa starim i neadekvatnim instalacijama posred kupaonice, dok pravila struke nalažu izolaciju i preporuku za podizanje struje ispod stropa, a ovako se križaju voda i struja. Isto tako, na vodovodnim se cijevima radilo tri dana, ali nije napravljeno gotovo ništa. Odvodne cijevi u podu, umivaoniku i WC-u nisu zamijenjene, a one djelomično postavljene su bez izolacije. Ventili su ostavljeni iznad pozicije na koju treba doći umivaonik, umjesto ispod, te je također, priča dalje Z.L., pogrešno postavljena cijev na koju bi išla slavina za vodu u tzv. walk in predjelu tuša. Cijev je postavljena na sredinu umjesto na lijevu stranu, gdje je prostor za tuširanje i gdje bi bila postavljena staklena stijena.

Zastupnik tvrtke Novi dom, tvrdi Z.L, gotovo uopće nije bio prisutan pri obavljanju radova, a majstori su ga satima čekali da im donese materijal da mogu nastaviti raditi.

- Jedino što je nakon ‘štemanja’ kupaonice kupljeno od materijala bile su jeftine plastične cijevi za vodu. WC školjka je skinuta prvog dana, drugi i treći dan sam imala samo toplu vodu u kuhinji, a od srijede uopće nije bilo vode u stanu - priča nam Z.L.

Nekoliko dana kasnije obećao je, kako kaže, osposobiti vodu, ali nakon nevoljkog dolaska to nije napravio. Od tog dana više joj se nije javljao. Nije vratio niti avans koji je zatražila.

- Nazvala sam eMajstore koji su ga preporučili da oni pokušaju s njim stupiti u kontakt. Međutim, nakon poslovične telefonske ljubaznosti te obećane provjere situacije, apsolutno mi se više nitko nije od njih javio - govori Z.L. i dodaje da joj je djelatnica eMajstora rekla i da se dosad nitko nije žalio na tu tvrtku, ali i da oni, ako prime loše ocjene, odlučuju hoće li ih objaviti.

Nakon svega angažirala je nove majstore koje je u kratkom vremenu bilo teško pronaći pa su se radovi dodatno produžili. No, oni su konačno ipak uklonili sve nastale probleme, vratili vodu i kanalizaciju nakon što ih nije imala čak mjesec dana te izveli radove na obnovi kupaonice.

Portal eMajstori deaktivirao je ponudu tvrtke Novi dom gradnja sa svoje stranice nakon zaprimljene pritužbe.

- Nakon pritužbe pokušavali smo prvo dobiti tu tvrtku kako bismo i od njih čuli što se dogodilo. Radilo se o tvrtki koja je imala prethodno nekoliko odličnih komentara naših klijenata i imali su preko nas 20-ak poslova koji su prošli u redu, što nas je pomalo zbunilo. No, oni se već neko vrijeme ne javljaju na telefon. To nas je dodatno začudilo te smo ih nedavno deaktivirati s naše stranice - rekla nam je administratorica poduzeća eMajstori.

Martin Pelcl, direktor eMajstora, kaže da mu je iskreno žao zbog ovog slučaja te da im se slične stvari dogode u prosjeku jednom godišnje u drugim državama u kojima posluju, a u Hrvatskoj im je ovo bio prvi put.

- Strankama savjetujemo da prije izbora izvođača provjere koliko vremena je poduzeće na tržištu te koliko je ekipa velika, osobito za složenije projekte obnove. Obavezno je raditi preko računa, za uvažavanje reklamacije - ističe M. Pelcl.

Naši pokušaji da telefonom dođemo do vlasnika tvrtke Novi dom gradnja nisu doveli do kontakta.

Savjet

Antonio Bolanča, tvrtka Izgradnja Bolanča; “ne može Zidar raditi poslove keramičara”

1. Ne postoji kvalitetna jeftina adaptacija, ni jedinična cijena adaptacije po četvornome metru. Kod financija mnogima je velik problem PDV, koji se izbjegava, no u poštivanju svih pravila puno je i koristi.

2. Prije početka radova nužna je detaljna tehnička dokumentacija, koja je uvjet dobre adaptacije, dokument na kojem je napisano sve planirano i ispisan sav materijal. Nije isto koristi li se ljepilo od 25 kuna i ono od 100 kuna. Jeftini materijali često znače jeftin posao.

3. Nužan je izbor majstora koji su školovani za određeno područje ili barem kvalitetno priučeni. Ne može zidar raditi keramičke poslove, jednako kao što se automobil na servis odvozi mehaničaru, a ne vulkanizeru.

4. Ako je moguće, dobro bi bilo provjeriti ima li građevinar koji vodi obnovu još mnogo otvorenih gradilišta, odnosno adaptacija u tijeku. Naime, mnogi preuzmu previše posla te zbog toga kasne s radovima i koriste priučene radnike.

Najčešće greške

Greška #1.

Zbog visoke cijene materijala i rada preskaču se predradnje. ne namaže se impregnacija na zid i ne postružu se slojevi, nego se keramika nanosi na staru boju. Zid treba za kvalitetnu podlogu ostrugati, impregnirati i rabicirati mrežicom.

Greška #2.

Izbjegava se na zidove prije bojanja postaviti staklena mrežica utopljena u građevinsko ljepilo, koja služi za površinsko učvršćivanje zidova i stropova.

Greška #3.

U starim zgradama se kod adaptacije dodaju novi WC-i u stanove namijenjene za turizam, koji za to nisu predviđeni, što dovodi do raznih problema kao što je curenje u donje stanove.

Greška #4.

Neki keramičari ne znaju postaviti pločice tako da su sa svake strane jednake, odnosno staviti pločice u “gerung” - spoj pločica na zidovima, koje se spoje na špic. To je kompliciran posao, ali školovani keramičar to zna napraviti. Oni drugi loše spojeve pokrivaju lajsnama.

Greška #5.

Kod izrade kamenih zidova mnogi lijepe dekorativni kamen ili ciglu na nepripremljene podloge ili zid, pa često u takvim slučajevima padne kamen i razbije parket.

Greška #6.

Postavljanje betonske podloge na drvene grednike ili niveliranje stare glazure ispod parketa nisu dobra rješenja, a neki čak na stari parket postave novi. Općenito s drvenim grednicima treba postupati vrlo pažljivo.

OSTAVLJENA JE POTPUNO RASTURENA KUPAONICA

Među ostalim sve postavljene električne instalacije nisu odgovarale propisima.Poslije je bilo potrebno demontirati cjelokupno ožičenje i postaviti kompletno novo ožičenje sukladno propisu.

PROBLEMI S KERAMIKOM

Loše izvedeno uređenje kupaonice, postavljanje keramike. Pločice ili nisu u ravnini ili su napukle prilikom postavljanja.

Foto: Shutterstock, Neja Markičević i Berislava Picek/Hanza Media

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
08. srpanj 2024 14:59