NOVA STUDIJA

Znanstvenici napokon otkrili kako komarci lociraju svoju sljedeću metu

/SHUTTERSTOCK
Detektiraju pojedinačne parametre kao što su ugljični dioksid, miris kože i infracrveno zračenje

Ljeto se polako približava kraju, a možemo se samo nadati da će s njim otići i dosadni komarci koji, čini se, neke ljude "vole" više od drugih. Znanstvenici već stotinu godina pokušavaju otkriti kako im uspijeva pronaći domaćina, a sada je grupa znanstvenika s kalifornijskog Sveučilišta Santa Barbara došla do zanimljivog otkrića proučavajući komarce.

Naime, u novoj znanstvenoj studiji objavljenoj u časopisu Nature predstavljena su nova saznanja o tome zašto ljudi toliko privlače komarce. Do sada je bilo poznato ili znanstveno potvrđeno da komarce privlači miris ljudskog tijela, ali i ugljični dioksid koji izdišemo. Ovaj put, međutim, istraživači otkrivaju da komarci koriste infracrvene senzore u svojim nosnicama ili na pipcima kako bi locirali svoju buduću metu, prenosi Dominvrt.si.

Iako je ubod komarca za neke tek neugodno iskustvo koje uzrokuje svrbež, ovi insekti mogu predstavljati i veliku opasnost od širenja opasnih virusa. Jeste li znali da je komarac koji širi malariju uzrokovao više od 600.000 smrti samo u 2022. godini? Podaci su to Svjetske zdravstvene organizacije. Stoga ne čudi bogata ponuda različitih sredstava kojima bi se ljudi željeli zaštititi od uboda komaraca, ali očito to nije dovoljno za zaštitu.

image
/SHUTTERSTOCK

Ugljični dioksid koji izdišemo, miris našeg tijela, način izlučivanja kroz našu kožu i toplina našeg tijela faktori su koji pomažu komarcu da pronađe svoju sljedeću žrtvu. Ali u slučajevima kada smo na otvorenom i u zraku, to nije dovoljno. Ove krvopije slabo vide, a vjetar i naše brzo kretanje mogu uvelike ometati njihova osjetila. Stoga su se znanstvenici počeli pitati kako komarci uopće uspijevaju locirati ljude?

U potrazi za odgovorom došli su do zaključka da je od pomoći senzor za detekciju infracrvenog zračenja našeg tijela. Kada su proučavali ponašanje ženki komaraca - jer mužjaci ne bodu - primijetili su da detektiraju pojedinačne parametre kao što su ugljični dioksid, miris kože i infracrveno zračenje, ali samo kombinacija sva tri parametra udvostručuje njihov uspjeh u pronalaženju žrtve.

Znanstvenici su otkrili i da komarci mogu detektirati temperaturu naše kože na udaljenosti od 10 centimetara, ali je mogu detektirati i kada su dalje jer se naša temperatura pretvara u elektromagnetske valove infracrvenog spektra. A to otkrivaju uz pomoć senzora koji su izrazito osjetljivi na temperaturu. Između ostalog, rezultati istraživanja objašnjavaju zašto komarce posebno privlači izložena ljudska koža i zašto široki odjevni predmet kroz koji se raspršuje infracrveno zračenje može biti učinkovito zaštitno sredstvo, poput svojevrsnog nevidljivog plašta.

16. rujan 2024 09:33